filmnisse Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Okej, ska förklara detta så bra jag kan. Mitt senaste projekt filmade jag med en JVC HDV-kamera i 720p/24p. Nu har jag klippt färdigt i PPro och tänkte ta in alltihop i AE för att stabilisera några klipp och ta bort lite grain. AE strular med MPEG, så då blir det att exportara till annat format först. Provat allt: "Dv-AVI", "Windows AVI", "Uncompressed AVI", QuickTime alla möjliga codec: "Planar RGB", "Motion JPEG B" och "H.254", etc. Alla codec jag har. Men av någon anledning så blir det progressiva materialet inte progressivt efter exporten. Trots att jag har klickat i de-interlace och testat allt möjligt. Någon som vet hur man kan lösa det här? Jag är helt väck och har försökt allt möjligt i snart en vecka. http://img444.imageshack.us/img444/8716/skillnadzm5.jpg 0 Citera
simonrahnster Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 På grund av din bild kan jag inte läsa all text, men de jag undrar är om du ställer in din Composition Settings, så dom matchar det material du jobbar med? 0 Citera
Rogge Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 - Vad använder du för kamera? - Vilken version av PPro? - Vilken version av AE? - Vilket Preset valde du i PPro när du skapade ditt Project? - Vad har du i dina Project Settings i PPro? (ta med allt!) 1 Citera
filmnisse Postad 23 mars 2007 Författare Postad 23 mars 2007 - Vad använder du för kamera? - Vilken version av PPro? - Vilken version av AE? - Vilket Preset valde du i PPro när du skapade ditt Project? - Vad har du i dina Project Settings i PPro? (ta med allt!) - Kamera: JVC GY-HD100U ProHD. - Inspelningsformat: 720p/24p - PPro: 2.0 - AE 7.0 - JVCs egna "JVC 24p" preset som laddas hem från adobe.com - Project settings: "720p progressive-scan HDV at 23.976fps. For use with material recorded using the JVC GY-HD100U ProHD camcorder in 24P mode. Note: Export to Tape is not supported." General Editing mode: JVC ProHD HDV Timebase: 23,976 fps Video Settings Frame size: 1280h 720v (1.000) Frame rate: 23,976 frames/second Pixel Aspect Ratio: Square Pixels (1.0) Fields: No Fields (Progressive Scan) Audio Settings Sample rate: 48000 samples/second Capture Format HDV Capture Video Rendering Maximum Bit Depth: Off Preview File Format: I-Frame only MPEG-2 Compressor: I-Frame Only MPEG Color depth: Millions of colors Default Sequence Total video tracks: 3 Master track type: Stereo Mono tracks: 0 Stereo tracks: 3 5.1 tracks: 0 Submix mono tracks: 0 Submix stereo tracks: 0 Submix 5.1 tracks: 0 0 Citera
Rogge Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Kanon, underbart med ett utförligt svar! :) Om du går till Project > Project Settings > General och klickar på Playback Settings och ändrar 24P Conversion Method från Interlaced Frame (2:3:3:2) till Repeat Frame (ABBCD), hur blir det då? Samt att när du exporterar välja i Export Movie Settings att exportera som No Fields (Progressive Scan). Förmodligen är det just detta som löser problemet gissar jag på. I AE finns det ju under Interpret Footage en ruta som heter Fields and Pulldown som nog kanske också bör besökas för att få allt rätt. Vilken inställning du skall använda där får någon annan svara på då jag är mest van med interlaceat material. Prova det och importera ditt Project in i AE istället för att exportera det. I AE är det bara att göra File > Import och leta upp din Project File, tex min_film.prproj. För att prova och se om problemet är löst så är det ju bäst att exportera från PPro, men när du får allt att fungera rekomenderar jag att importera in sina Projects direkt in i AE. :) 0 Citera
filmnisse Postad 23 mars 2007 Författare Postad 23 mars 2007 Ok, rogge. Testad vad du hr sagt nu. Repeat Frame (ABBCD), No Fields (Progressive Scan)... Inget av det funkade. Fick ändå samma resultat efter export. Tyvärr. Och ta in projektet direkt i AE funkade inget vidare. När jag försökte exportera därifrån så blev det att den typ tog vart femte bildruta och fyllde ut varje sekund med. Jag tror det har att göra med MPEG-komprimeringen på råmaterialet. Jobbigt detta... :( Men tack för att du försöker hjälpa mig. Det uppskattar jag. 0 Citera
Rogge Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Och ta in projektet direkt i AE funkade inget vidare. När jag försökte exportera därifrån så blev det att den typ tog vart femte bildruta och fyllde ut varje sekund med. Jag tror det har att göra med MPEG-komprimeringen på råmaterialet. Jobbigt detta... :( Hum, jag kom på strax efter att jag skrivit posten att mitt förslag att importera ditt Project in i AE var en mycket dålig lösning i ditt fall... :r Men, när man exporterar i PPro så händer en del underliga saker när man byter mellan format, tex från DV-avi till Quicktime och sedan tillbaks igen. Prova därför att starta ett helt nytt Project och importera in din fångade film och lägg några sekunder på din Timeline och exportera ut och se hur det blir. Glöm inte att välja No Fields (Progressive Scan) i Export Settings när du går till File > Export Movie. Har du tittat på det du redigerat och renderat ut i en TV? En sak till skulle jag vilja veta, om du markerar din fångade film i Project Panel, vad står det i "tumnageln" till höger om filmen? 0 Citera
Max_H Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Och du har faktiskt filmat i 24p (icke europeisk HD100 mao)? Vad i AE är det som strular med MPEG (förutom att det blir SEEEEGT som sirap)? /Max 0 Citera
filmnisse Postad 26 mars 2007 Författare Postad 26 mars 2007 En sak till skulle jag vilja veta, om du markerar din fångade film i Project Panel, vad står det i "tumnageln" till höger om filmen? alltså, där det står format och längd och sånt? Och du har faktiskt filmat i 24p (icke europeisk HD100 mao)? Vad i AE är det som strular med MPEG (förutom att det blir SEEEEGT som sirap)? /Max Jo, europeisk. I AE så är det också efter export när jag jobbat direkt med MPEG. jag får ut 5 bilder i sekunder. Liksom var femte frame fryser ytterligare fyra frames och fyller ut varje sekund. 0 Citera
Norbert Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 Det där ser ut som någon slags frame blend. Om du högerklickar på klippet i PPro och väljer Field Options så finns det en ruta att kryssa i som heter Frame Blend Speed Changes. Men jag vet inte om du har ändrat speeden på klippet? Processing Options ska stå på None i alla fall. Om du högerklickar igen och väljer Frame Hold så finns det en Deinterlace-ruta även där. Ingen aning om det hjälper men det kan vara värt att testa. 0 Citera
Rogge Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 alltså, där det står format och längd och sånt? Ja Jo, europeisk. Och du har filmat i 24P? 0 Citera
filmnisse Postad 26 mars 2007 Författare Postad 26 mars 2007 Ok, testat lite till. Norbert: Hittade ingen ruta som heter "Frame Blend Speed Changes". Och Processing Options stod på None. testade alla som fanns som alternativ. Inte heller Frame Hold funkade. Rogge: Jepp, 24p. I "tumnageln" stod att fps är 23,976. Prövade att ändra till 24 och 25 med Intepret footage eller vad det heter. Och så provade jag att ta in mitt material i ett nytt projekt. Tyvärr. Ingen lycka där heller. 0 Citera
Max_H Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 Men... den europeiska versionen av HD100 kan bara (såvitt jag vet) spela in i 25P - inte i 24P. Mao bör du ha ett projekt i 25P. Vad händer om du tankar om ett par klipp i ett 25P projekt och testar igen? Klippen kan har fått fel "flagga" för info till PPro. /Max 0 Citera
Rogge Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 Jag testade att filma i 24P men en JVC GY-HD201E ProHD idag och jag har inte lyckats att återskapa ditt problem. Jag kan från PPro 2.0 exportera min Timeline som tex QuickTime, Animering, 1280x720, PAR 1.0 vilket utan problem kommer ut ur PPro 2.0, dvs materialet är inte interlaceat. Jag kan sedan ta in det i AE 7.0.1 och gör något med klippet för att sedan exportera det med samma inställningar och ta in i PPro 2.0 igen utan att materialet är interlaceat. Jag har provat flera codecs med samma resultat. Det skulle fortfarande vara intressant att veta allt som står till höger om tumnageln när du markerar ditt klipp i PPro samt allt som står till höger om tumnageln i AE när du markerar det klipp som krånglar. 0 Citera
filmnisse Postad 27 mars 2007 Författare Postad 27 mars 2007 Max_H: Testade att tanka om i ett 25p-projekt men problemet återstod. Testade även Flicker Removal i Effeksfönstret men utan lycka där. När jag tog in allt i ett vanligt DV-projekt och tankade ut på band så såg det bra ut på teven. Ska testa med DVD också. Annars vet jag inte vad. 0 Citera
filmnisse Postad 29 mars 2007 Författare Postad 29 mars 2007 Nu har jag har löst det. Man måste ju kryssa i att den ska exportera 23,976 fps istället för 25 (standardinställning) när råmaterialet är 23,976. Vilken jäkla miss, va? Den som vill får slå till mig nu. 0 Citera
Rogge Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Nu har jag har löst det. Man måste ju kryssa i att den ska exportera 23,976 fps istället för 25 (standardinställning) när råmaterialet är 23,976. Vilken jäkla miss, va? Hur exporterade du då? Exporterar du via File > Export > Movie i ett JVC ProHD 24P HDV Project så är frameraten alltid 23.976 fps som standard. Det låter som om du försökt använda Adobe Media Encoder. :) 0 Citera
filmnisse Postad 29 mars 2007 Författare Postad 29 mars 2007 Nej, jag tog export movie. Men den har hela tiden stått på 25 fps trots att det har varit ett 24p-projekt. Märkligt... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.