Mikaeljohansson Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Hej min fråga lyder: Jag ska köpa en MacBook Pro och köra finalcut pro. men det finns lite olika alternativ när man ska välja hårddisk. Antingen köper man en 100GB med 7200varv/min 160GB med 5200varv/min Man vill ju ha mycket hårddisk när man redigerar men när man redigerar med laptop har man ju stora externa hårddisken. Men medans man redigerar har man arbetet på datorns hd, är det inte bättre att ha den snabbare 100Gb hårddisken då för att få bättre flyt i programen. Eller räcker inte 100GB för både operativsystemet samt programvarorna och det aktuella arbetet i final cut? va tycker ni MVH / Mikael 0 Citera
Munthe Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Är det här en fråga om din privatekonomi eller undrar du på riktigt om det är bättre att ha en långsam disk än en snabb? ;) 0 Citera
Mikaeljohansson Postad 26 mars 2007 Författare Postad 26 mars 2007 :) Jag undrar om 100GB verkligen räcker till. Jag vill ju ha så snabb som möjligt men om jag inte enns kommer kunna ha hela projektet på datorn känns det som en större fast långsammare kan vara bättre 0 Citera
Munthe Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 Men en projektfil väger bara några megbyte. (?) 0 Citera
Mikaeljohansson Postad 26 mars 2007 Författare Postad 26 mars 2007 Ja men jag vill ju ha mina importerade klipp på samma hårddisk annars flyter det ju inge bra. 0 Citera
megawatti Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 Ta den snabba och komplitera med en usb hdd Som lager. Kostar bara runt 1000kr för 200-300gb. Bra för ja.. lager, inget annat. Perfekt idetta läge då :) 0 Citera
Munthe Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 Det är inte att rekommendera att ha ditt videoprogram och system på samma disk som du har media. Det kan slöa till saker betänkligt. Därför har man alltid media på en extern Firewire eller USB2-disk när man redigerar på bärbart. 0 Citera
MrPetter Postad 1 april 2007 Postad 1 april 2007 Munthe, har du erfarenhet av externa diskar i USB2 för videoredigering? I praktiken är ju FW betydligt mycket snabbare än USB2 - men frågan är om USB2 räcker till för att hantera redigering i praktiken? Sitter i valet och kvalet om vad jag ska köpa för extern disk till min egen MBP... Och Micke - kör den snabba disken. Lätt. ;-) //Petter 0 Citera
Cjwk Postad 2 april 2007 Postad 2 april 2007 FW är inte så mycket snabbare, dock beroende på om det är FW800 eller FW400, USB2 är 440mbps (rätta mig om jag har fel, jag går på lösa siffror jag hittar långt bak i minnet), dock stödjer ju MBP FW800 och det finns många externa hårddiskar som klarar av att streama media till den bärbara. Jag ska precis själv köpa en MBP det är bara för mig att ringa och beställa, men personligen tror jag 100GB blir ynka lite. Bara FCS är ju på 40gb sen ska operatiovsystem och ett antal program in på resterande 60GB. Jag tycker det blir knapert. Jag är dock insatt på hur dåligt det är med långsammare hårddisk, så det får gärna någon förklara vad en långsammare orsakar. 0 Citera
Max_H Postad 2 april 2007 Postad 2 april 2007 USB2 är i praktiken (för det mesta) långsammare än FW400. Men det kan bero på vilken dator som används eftersom vissa datorers USB-portar kan dela systembuss med helt fel saker, bla hårddisk kontroller etc. En 5400-disk kan fungera utmärkt för en produktion med väldigt få klipp i. Men klipper du en musikvideo eller en film med en massa olika ljudeffekter, och musikspår så kommer det ofelbart att ge trubbel i form av droppade frames i tid och otid. De blir dessutom klart känsligare för fragmentering. Skulle personligen aldrig skaffa en MacBook Pro för "seriös" klippning och spara dessa, i sammanhanhet, små pengar på "fel" ställe. 7200rpm i datorn och en extern FW800 7200rpm disk är "the way to go" (framför allt eftersom mac: en ju har FW800). /Max 0 Citera
MrPetter Postad 2 april 2007 Postad 2 april 2007 Hmm, har MBP FW800 nu? Min har bara 400. *surar* Även FW400 är snabbare än USB2 dock, precis som Max säger. Det har att göra med hur USB hanterar paketering av data, vilket gör att den teoretiska överföringshastigheten aldrig blir densamma som den praktiska. Och det är inte lite skillnad, utan rätt mycket. Har inga länkar i huvudet, men det är ett väl diskuterat problem på diverse forum. Googla lite på USB2 och Firewire transfer speeds så bör det bli träffar. Har sen aldrig prövat videoredigering med extern USB2-disk, så det kanske räcker alldeles utmärkt. =) //Petter 0 Citera
Cjwk Postad 2 april 2007 Postad 2 april 2007 Tack ör förklaringen säger jag Max_H,eftersom det är aktuellt för mig också så var det bra information för min del. /Jake 0 Citera
barnholdt Postad 3 april 2007 Postad 3 april 2007 :) Jag undrar om 100GB verkligen räcker till. Jag vill ju ha så snabb som möjligt men om jag inte enns kommer kunna ha hela projektet på datorn känns det som en större fast långsammare kan vara bättre Hejsan, stirra inte dig blind på hur stor eller liten HD du ska ha i din mobilaredigering. Det är av betydligt större vikt för dig att avväga om du ska ha lite mer än 1GB ram (som är standard på minsta MacBook pro). Jag har själv en vanlig macbook (tror det sitter en 60GB i den) med en USB HD med mig när jag gör mobilredigering, det funkar fin fint. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.