tomgrejs Postad 22 mars 2007 Postad 22 mars 2007 Som överskriften säger, funkar det att ha den gröna väggen utomhus och filma? jag tänkte, att det är ju rätt så bra ljus redan utomhus, och är man på skuggsidan av ett hus blir det ju inga skuggor från solen. man kan kompletera med lite belysning också. behöver vara ute för att filma väldigt långa avstånd mot en grön vägg. någon som provat eller vet om det blir bra? rent kvalitetsmässigt alltså. 0 Citera
megawatti Postad 22 mars 2007 Postad 22 mars 2007 bättre ljussättning destå bättre slutresultat. Frågan är ifall utomhus är de bästa. Känns inte som de eftersom du har 0 koll på att styra skuggan osv. 0 Citera
tomgrejs Postad 22 mars 2007 Författare Postad 22 mars 2007 men om man är bakom ett stort hus där det inte finns någon stark ljuskälla som ger skuggor då?det är ju fortfarande ljust ute? 0 Citera
Eibon Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 utomhus ger det absolut jämnaste och bästa ljuset för att keya. det du är ute efter är att ha ett jämt ljus över hela skärmen, så är du i skuggan borde det inte spela nån roll så länge hela skärmen står i skuggan. Blir den allt för mörk är det kanske inte bra...testa som sagt. 0 Citera
carbe Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 Utan att skapa ny tråd kan jag väl fråga här... När jag sätter starkt ljus på min greenscreen, ser man givetvis skuggan i bakgrunden (inomhus alltså). Hur gör man för att skuggan inte skall förstöra det slutgiltliga materialet? 0 Citera
Joel.N Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 Utan att skapa ny tråd kan jag väl fråga här... När jag sätter starkt ljus på min greenscreen, ser man givetvis skuggan i bakgrunden (inomhus alltså). Hur gör man för att skuggan inte skall förstöra det slutgiltliga materialet? Använd mer belysning, för att dämpa skuggor kallas det "Fill Light" på filmspråk, sök så ser du hur det mer praktiskt går till. (Du kan ta en belysning/lampa bakom "skådespelaren" direkt mot greenscreenduken, så dämpas ev skuggor. Dessutom bör du tänka på att inte stå närmare än ca 1-1,5 meter från "duken" (för att på så sätt minimiera uppkomsten av skuggor överhuvudtaget...) Hoppas detta hjälpte dig lite. Mvh Joel.N 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.