Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Som överskriften säger, funkar det att ha den gröna väggen utomhus och filma? jag tänkte, att det är ju rätt så bra ljus redan utomhus, och är man på skuggsidan av ett hus blir det ju inga skuggor från solen. man kan kompletera med lite belysning också.

behöver vara ute för att filma väldigt långa avstånd mot en grön vägg.

någon som provat eller vet om det blir bra? rent kvalitetsmässigt alltså.

Postad

utomhus ger det absolut jämnaste och bästa ljuset för att keya.

det du är ute efter är att ha ett jämt ljus över hela skärmen, så är du i skuggan borde det inte spela nån roll så länge hela skärmen står i skuggan.

Blir den allt för mörk är det kanske inte bra...testa som sagt.

Postad

Utan att skapa ny tråd kan jag väl fråga här...

När jag sätter starkt ljus på min greenscreen, ser man givetvis skuggan i bakgrunden (inomhus alltså). Hur gör man för att skuggan inte skall förstöra det slutgiltliga materialet?

Postad
Utan att skapa ny tråd kan jag väl fråga här...

När jag sätter starkt ljus på min greenscreen, ser man givetvis skuggan i bakgrunden (inomhus alltså). Hur gör man för att skuggan inte skall förstöra det slutgiltliga materialet?

Använd mer belysning, för att dämpa skuggor kallas det "Fill Light" på filmspråk, sök så ser du hur det mer praktiskt går till. (Du kan ta en belysning/lampa bakom "skådespelaren" direkt mot greenscreenduken, så dämpas ev skuggor. Dessutom bör du tänka på att inte stå närmare än ca 1-1,5 meter från "duken" (för att på så sätt minimiera uppkomsten av skuggor överhuvudtaget...)

Hoppas detta hjälpte dig lite.

Mvh

Joel.N

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...