Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har ett stort problem här hemma. Mitt projektarbete ska vara inlämnat imorgon och datorn krånglar vid exportering till DVD. Varje gång jag håller på att exportera så stänger datorn av sig. Det kan ske efter en halvtimme, men det kan också ske efter 2½ timme.

Jag använder Premiere Pro 1.5 och exporterar där ifrån till DVD.

Datorn:

Medion

AMD Athlon XP +3200

2.19 GHz, 1.00 GB Ram

Till saken hör att jag lyckats med en exportering. Men efter att ha sett den så märkte jag att det var vissa grejer jag ville rätta till.

Tack på förhand!

Postad

Tackar. Just nu testar jag att exportera på nytt där jag använder netlimitter för att begräna CPU-användningen på allt annat på datorn. Sen har jag även lagt över projektet på min brors dator och ska testa där ifrån. Funkar inget av det får jag testa det du skrev.

Postad

Du lär åtminstone ha en tillräckligt snabb dator, så det kan inte vara problemet. Jag kan hålla med Max_H lite om att det skulle kunna vara problem med programmet. Jag har för övrigt haft exakt samma problem själv, men det var ju när datorn hade 40 gb, otroligt lite ram och fullsmäckad med virus... eh... kan för övrigt tillägga att det var min gamla dator. :)

Nej, men jag håller med Max_H ganska mycket med vad han säger.

* Premiere Pro fel (troligt)

* Värmeproblem (nja, vet inte så mycket om det)

Hoppas min kommentar gjort någon liten nytta i alla fall.

Postad

Jaja, nu har jag iallafall filmen klar via den andra datorn :) Men min dator kan stänga av sig ibland när jag gör andra aktiviter med men inte så ofta som den gjort nu. Tror det kan vara för mycket damm i den.

Tackar för hjälpen!

Postad

i bios burkar det finnas en termometer. Vad står det i den? Datorer stänger inte av sig utan vidare. I alla fall inte nödstoppar. Är det skit med progammet brukar det lämna spår efter sig nånstans som ett meddelande, en minnesdump, en logg, eller i värsta fall en blåskärm. Om datorn nödstoppar och inte automatiskt startar igen med kallstartsskärm så det troligaste värmeproblem. Är det nått hårdvaruproblem typ strömbortfall brukar datorn starta om igen.

Postad
i bios burkar det finnas en termometer. Vad står det i den? Datorer stänger inte av sig utan vidare. I alla fall inte nödstoppar. Är det skit med progammet brukar det lämna spår efter sig nånstans som ett meddelande, en minnesdump, en logg, eller i värsta fall en blåskärm. Om datorn nödstoppar och inte automatiskt startar igen med kallstartsskärm så det troligaste värmeproblem. Är det nått hårdvaruproblem typ strömbortfall brukar datorn starta om igen.

Dum fråga kanske: Men var kan jag finna "bios"? :)

Postad

starta om datorn. Kolla mycket noga under första delen av uppstarten efter texten "press DEL for setup" eller "F10 Setup" eller nått i den stilen. Man får vara snabb som tusan och eventuellt prova flera ggr innan man hinner trycka det man läser.

Då kommer man till datorns hemliga hårdvaruinställningar. Ändra inga värden här för då kommer innertaket i huset att ramla ner, och alla voodooandar kommer hemsöka dig. Leta efter saker som PC Health och liknde meningar, typ CPU temp. Nu skall du se CPUns temperatur. När du lessnat och går ur, försäkra dig om att väljer exit withOUT saving.

Men det är inte alla bios som har termometer.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...