Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ja, precis som i rubriken så önskar jag få tips om en billig och bra riktmikrofon som spelar in i stereo.

Gärna med länktips, pris och återförsäljare.

Tack på förhand...

Postad

Är du verkligen säker på att du vill ha det i stereo?

Ett stort problem med att försöka skapa stereo av riktmickar är det enkla faktum att man får ett fullständigt dött område i mitten. Vanlig X/Y-stereo görs vanligtvis med njurmickar & A/B av rundtagare/snälla njurar.

M/S däremot, en metod jag avskydde förr pga sin oprecisa riktning, men nu kommit att uppskatta en hel del ur mixsynpunkt, funkar fan så fint med en lobar (shotgun-mick) i mitten, & både Sennheiser & AKG har flera jag tycker om med inbyggd M/S :-)

A/B är omöjligt att göra i en mick, men det finns gott om schyssta mickar med både M/S & X/Y.

Vet du inte vad dom olika typerna är för några så rekomenderar jag STARK att ta reda på det innan du arbetar med stereo alls eftersom det är fullständigt olika sätt att jobba på. Ska se om jag hittar en gammal schysst sida som förklarade sånt enkelt...

Tyvärr dock skrev du att kriteriet för ditt val var både bra & billig.

Alla billiga stereo-mickar jag sett, undantagslöst, har varit helt bedrövliga.

Jag vet inte redigt vad exakt du vill göra, men rekomenderar STARKT att köpa en Röde NTG-2 (runt 2,2 lapp), eller, om ekonomin tillåter, en Sennheiser K6 med lobar-kapseln (runt 6-7 lapp allt som allt, vill jag minnas).

Båda är mono, men det är i närmaste ett krav för bra dialog.

För att kunna ge ett med skräddarsytt svar, vad vill du göra?

Postad

Jag är kanske helt fel "ute"?

Orsaken till att jag undrade om mikrofon är främst att jag i litteratur om videoredigering mm har läst att kamerans mikrofon oftast är så dålig att den bör ersättas/kompletteras med en riktmikrofon.

Har jag fattat detta fel?

Jag kommer främst att behöva ett "hyfsat" ljud från nära håll, då "folk" ska vara relativt nära kameran och "berätta exempelvis egna historier mm", och då vill jag att ljudet ska bli acceptabelt såväl inomhus som utomhus...

(Detta att jag skrev om stereo är kanske helt "galet" i detta sammanhang?)

Jag är inte beredd att ge mer än max omkring 500:- för en mikrofon (+ eller - några hundralappar...)

Postad

Joel, för dom pengarna finns det tyvärr inga bra mickar alls. Det börjar på två lapp (för en semipro i undre klassen) & stiger kraftigt uppåt strax under 100.000 för en rent äckligt bra mick.

Finns dyrare endå, men har aldrig rört en.

Du kan though få en Röde VideoMic för en tusenlapp. Den är inte professionell på långa vägar, men i ditt fall undrar jag nog fan om inte en sån skulle vara ett schysst alternativ att börja med :-)

Fagott, finns många orsaker att vilja hålla inspelningen inom ett chassie. Enbart A/B kräver två diskreta mickar, & M/S mår tillåmä bra av att bara ha en. M/S-kompatibla mickar kan för övrigt köras i mono utan minsta skilnad från en riktig monomick.

Postad

Tack, men jag testköper nog en billigare modell, och jag tror att de "duger" för mina projekt, åtminstone tillsvidare.

Men tack för dina svar ändå...

mvh

Joel.N

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...