Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har bland annat en gammal Digital 8 kamera som jag använder för att lägga in gamla filmer på datorn med. Nu har jag fått ett uppdrag att lägga in en kassett åt en kund men då krånglar det.

När jag spelar upp hans band ser jag bara blått - precis som om inget är inspelat. Jag kan spela in på bandet - testade 1sek - och se detta. Men det är det som var inspelat sen ca 10 år som är borta.

Kan dessa band tappa minnet efter många år?

Eller är det skillnad på band och band.

Bandet heter Maxell VX-M P5 8 (och funkar alltså så här konstigt)

De band som har funkat tidigare heter

TDK Digital 8

tacksam för hjälp.

Postad

Tja, dom kan ju ha blivit det - beroende på hur dom förvarats. Är inte 100 på det, men jag så vitt jag kommer ihåg så ska alla Digi8 kameror kunna spela upp Video 8 och Hi8. Ingen Video 8 att testa på (fast då hade du väl inte frågat...)?

/Max

Postad

Har du verkligen fått rätt band? Tveksamt!

När du spelar upp bandet i kameran borde en räknare synas i sökaren, och räknar den inte så finns inget på bandet heller.

Även om det skulle ha legat länge och av nån anledning tappat informationen så nog borde det synas nånting, flimmer eller så.

Postad

Tack Max. Det löste sig genoma att jag testa en annan 8mm kamera. På denna kamera kunde jag spela upp bandet och spela in. Troligtvis var felet att jag bandet går att spela in på två olika kameror men bara att spela upp på den som man spelat in på.

:-)

Postad

Hur gör du för att ta filmen till datorn. är det firewire eller är det något annat. Det är nämligen så att jag har också en 8mm film som jag vill sedan få ut på DVD

Postad

Att föra över 8mm band går att göra på två sätt. Jag har två olika kameror. Den ena har firewire och då använder jag det. Den andra har inte det utan då får jag ta vanligt videokabel och sen in i datorns video IN.

Beroende på vilka band jag har får jag spela upp på olika kameror, vilket jag nyss lärde mig.

Om du inte lyckas så kan jag hjälpa dig.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...