Rabies Postad 16 mars 2007 Postad 16 mars 2007 tja. har tänkt att jag ska börja analysera lite filmer i detalj så jag får en bättre blick om den dramaturgiska uppbyggnaden. men vet inte riktigt hur man går till väga. tänkte att frågorna som står i filmskolan borde va rätt bra att ta reda på så som: Vad är protagonistens problem? Vad vill han/hon/den ha? Vem står ivägen för att han/hon/den ska få det? Vad gör han/hon/den åt det? Vad händer när han/hon/den agerar? Hur kommer han/hon/den till insikt? Hur ser han/hon/den nya värld ut? Men vad mer för frågor kan man ställa? Anslag? Plot-points? Ni som har analyserat mycket film kan väl ge några stadiga tips. 0 Citera
Java ex Machina Postad 16 mars 2007 Postad 16 mars 2007 Men vad mer för frågor kan man ställa? Anslag? Plot-points? Ni som har analyserat mycket film kan väl ge några stadiga tips. det finns många modeller och åsikter. jag tycker du ska läsa en bok om manusskrivande och börja i den änden. förslagsvis Writer's Journey av Christopher Vogler eller Story av Robert McKee. 0 Citera
Rabies Postad 16 mars 2007 Författare Postad 16 mars 2007 jag ska beställa några böcker om en vecka när jag har flyttat bland annat den Story och Att skriva för film men det jag söker e lite konkreta frågor man kan ställa när man ska analysera en film. För att underlätta för andra så kan man samla här en liten lista att ha att gå efter 0 Citera
Java ex Machina Postad 17 mars 2007 Postad 17 mars 2007 "Att skriva för film" läste jag för flera år sen, tyckte inte den gav särskilt mycket och nu efteråt när jag läst bättre böcker som Story tycker jag den inte har så mycket alls att ge mer än en vag överblick. Du får nog mer ut av Writer's Journey, så har du en inblick i mytologisk berättarstruktur dessutom. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.