Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om man har filmat olika hastigheter på en rulle (18 och 24) Hur fungerar det då med digitalisering av filmen (Nej jag vet inte villka partier som är filmat i vad)

Hur löser man det? Eller behöver det enns lösas? :)

Postad

Team_fagott, måste bara fråga dig hur du kommer göra när du ska scana ditt material?

Funderar på att skaffa en super 8 kamera men är inte säker på scaningen.

/Jesper

Postad

Jag skickar rullarna till uppsala bildteknik. Att scana själv är svårt. Enligt Uppsala så är det den enda scanern i sverige i sitt slag (dessutom ingår färkorrigering..tror jag). Dock var det någon här på forumet som byggt (!!) en med riktigt trevligt resultat faktiskt.

Tack Dr strange, jan . !

Postad

Ah, tackar för referenserna! Men det finns faktiskt ett par andra Flashscan8 i sverige nufmera. Bland annat hos Solna Fotocenter och hos Camrent.

Jag tror att jag har updaterat hemsidan och tagit bort raden med "enda scannern i sverige". Det var den enda när det skrevs, då var det ingen annan i sverige som hade beställt eller köpt en sådan scanner.

Det stämmer, Voodoomedlemmar får snabbare retur av sina filmer och rabatt. Då ingår optiskt färgkorrigering i scannern, men vi tar inte in de filmerna till redigeringsprogram för ytterligare finjusteringar av färgerna (som vi normalt gör), eftersom det skulle begränsa Erat "utrymme" för egna justeringar för att få den "look" som Ni vill ha.

Hmmm, summering:

Skriver Ni att Ni är medlemmar hos Voodoo och vill ha filmerna som AVI filer eller på MiniDV band så får Ni rabatt och snabbare hantering. OBS! Skriv väldigt gärna vilken hastighet som har använts vid filmningstillfället tex 18 eller 24 bilder per sekund.

Skriver Ni inget om exponering så använder vi scannerns automatiska exponering (den brukar fungera väldigt bra, utom vid typiska fall där automatik så gott som alltid blir lurad).

Skriver Ni att Ni vill ha en "Onelight transfer", eller bara onelight, så låser vi exponeringen för att vara säkra på att exponeringen inte skiftar mitt i panoreringar och liknande. Har man inte använt låst manuell exponering vid filmningstillfället så känns det meningsklöst att använda låst exponering vid scanning. Läs mer om "onelight" här: http://www.uppsalabildteknik.com/faq.php#dvd (scrolla eventuellt ner lite)

Postad

Aldrig. :)

Kemikalierna skulle bli gamla innan de hann användas upp. Vi har ett bra lab hos Andec, lika bra att utnyttja honom till det. 8)

Förresten, om någon vill spara en slant på frakten så kan de be Ludwig (Andec snubben) att skicka filmerna direkt till valfri plats för scanning. Det är några som har kört med det och det fungerar fint ihop med Ludwig.

Om de nu inte ska synas av före scanning (vilket inte är någon dum idé alls).

Det är kanske främst kunder från utlandet, England och liknande, som tjänar mest på att skicka filmerna direkt från framkallning till scanning. Då slipper de en extra internationell frakt...

Postad

Aha. tack för tipset. I det här fallet är det en test rulle så den kan gott gå direkt till uppsala (antar att du inte skanar den om den är helt tom, bränenr en avi och skciakr räkning :)

Postad

näe, den blev ju exponerad iaf, dock första rullen med en apparat som har många vårar på nacken :) Filmade dock första biten på för många cuba libre. Ingen aning vad jag hade för inställningar (Tur jag inte hade en laddad 35mm kamera liggandes idå af). Resten i dagsljus extriör, bara med skylight på... Det ska bli spännnade i villket fall..

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...