Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Nu har jag surfat lite och hittat några riktigt fina 3d modeller.

Nu är frågan,, hur sätter jag in dessa i en film?

Jag är totalt nybörjare och har för tillfället Blender och Premiere och After Effects, men har en kompis som kan låna ut sitt 3ds Max.

Jag vill alltså veta hur man sätter i t.ex en 3d bil i en scen filmad i verkligheten och sedan sätta i bilen och göra så att det ser ut som den susar förbi.

 

Tack på förhand ;) ,

André

Postad

jadu, bästa resultat får du nog om du använder voodoo camera tracker eller liknande, men personligen gör jag inte det, för jag kan det inte. Jag brukar köra med en bakgrundsfärg i renderingen som jag sedan keyar bort med chromakeyer ( om du inte vet vad det är så finns info här på voodoo) vilket funkar utmärkt så länge inte kameran skakar, då måste man motiontracka alltihop (återigen, om du inte vet vad motiontrack är finns info här på voodoo)

 

Lycka till // Nicke

Postad

Verkar väldigt onödigt att lägga en färgad bakgrund som du sedan plockar bort. Rendera i bildsekvenser som klarar att hålla alphakanal typ targa istället.

 

 

Edit. ställ in kameravinkeln med hjälp av en frame om du plockar ifrån filmen och lägger som image plane. Ser så tråkigt ut om du har fel perspektiv på cg objektet.

Postad
Verkar väldigt onödigt att lägga en färgad bakgrund som du sedan plockar bort. Rendera i bildsekvenser som klarar att hålla alphakanal typ targa istället.

 

 

Edit. ställ in kameravinkeln med hjälp av en frame om du plockar ifrån filmen och lägger som image plane. Ser så tråkigt ut om du har fel perspektiv på cg objektet.

 

har inget program som kan hantera targa... förhopningsvis har mahogny productions det :P

Postad
har inget program som kan hantera targa... förhopningsvis har mahogny productions det :P

 

Blender kan med säkerhet rendera både .tga och .png

 

 

 

Edit hittade bild.

Untitled-1.jpg

Postad

Jättebra,,, men om jag inte sagt det redan så är jag ultra-newbie.. Så när jag väl skaffat min modell och importerat den i blender/3ds då exporterar jag det till en motion tracker i targa format.. men hur animerar jag saken så den t.ex kör?

Postad
Jättebra,,, men om jag inte sagt det redan så är jag ultra-newbie.. Så när jag väl skaffat min modell och importerat den i blender/3ds då exporterar jag det till en motion tracker i targa format.. men hur animerar jag saken så den t.ex kör?

 

 

Du behöver ingen tracker om du har stillastående kamera. Det en tracker gör är att beräkna kameravinklar, kamerarörelser och vart objekt i filmen befinner i förhållande till varandra. Eftersom man inte trackar 3d i en handvändning så tycker jag att du ska hålla dig ifrån det.

 

 

1. importera modellen i blender.

2. matcha kameravinklar och ljus mha en frame från filmen

3. animera objektet i blender. (följ länken ovan jag kan inte detta i blender.)

4. rendera ut animationen i targa med alphakanal

5. lägg filmen i ett lager tex. AE

6. Lägg den renderade animationen över

7. color corection och övriga effekter.

 

Detta är enkelt förklarat och kommer förmodligen inte ge något snyggt resultat. Att matcha 3d och film på ett bra sätt är ingenting man lär sig över en natt.

Ett bra ställe att börja på är att lära sig lite mera om 3d-programmet man använder.

Postad
Blender kan med säkerhet rendera både .tga och .png

 

 

 

Edit hittade bild.

 

 

targa kan blender, dock inga andra program jag vet om... eller kan voodoo camera tracker det? annars är det bara att importera kortfilmen i vegas, ae eller likande och keya bort färgen. det funkar

Postad

Tack!! Verkligen, Tack så mycket :D ,, ni har alla varit till stor hjälp :) ..

 

Detta är enkelt förklarat och kommer förmodligen inte ge något snyggt resultat.
Nejdå,, hade inte förväntat mig några stora underverk :p ,, men vad är det som behövs läras för att få det lite snyggare?
Postad
Tack!! Verkligen, Tack så mycket :D ,, ni har alla varit till stor hjälp :) ..

 

Nejdå,, hade inte förväntat mig några stora underverk :p ,, men vad är det som behövs läras för att få det lite snyggare?

 

vi försöker bara lära det vi har lärt oss till dig ;) beror på vad du vill ha snyggare, 3dn, rörelserna, eller inklippningen av 3dn. om du vill göra 3d bättre så är det bara att jobba på för att det ska bli snyggare, vill du få rörelserna bättre, så försök att vara mer detaljrik och få det att likna den riktiga versionen av objektet. Om du vill keya in det bättre, så kan du ju ställa om inställningarna nogrannare, och om du vill även lägga på lite blur.

 

EDIT: tror jag missuppfattade frågan. lär dig... jadu, kan du grunderna så är du inte långt ifrån att kunna allt. Prova även att läsa boucing ball with lattice kapitlet om du inte gjort det redan för att lära dig om lattice, och läs gärna om particlesystemen som är bra att ha för rök, eld, hårstrån och liknande, particles kan ofta ge sjukt snyggt resultat, men rederingen tar dock ofta lite tid pga. användning av particlesystem.

Postad
targa kan blender, dock inga andra program jag vet om... eller kan voodoo camera tracker det?

 

Varför ska du tracka animationen?

 

Nejdå,, hade inte förväntat mig några stora underverk ,, men vad är det som behövs läras för att få det lite snyggare?

 

Material, texturering, ljussättning, animation, rendering och komposition.

Skall du animera organiska saker så kan det vara bra att kunna lite om anatomi.

 

jadu, kan du grunderna så är du inte långt ifrån att kunna allt.

Jag håller inte med.

Man är alltid långt ifrån att kunna allt.

Postad
Varför ska du tracka animationen?

 

 

 

Material, texturering, ljussättning, animation, rendering och komposition.

Skall du animera organiska saker så kan det vara bra att kunna lite om anatomi.

 

 

Jag håller inte med.

Man är alltid långt ifrån att kunna allt.

 

jo förvisso men jag syftar på just particles det tycker jag mahogny kan lära sig.

 

EDIT: kom på att jag inte syftade på particles utan blenders animationsläge

  • 4 veckor senare...
Postad

Hur skulle man kunna gå till väga om man vill animera ett objekt i ett clip med stillastående kamera i C4D? Var ska man "sätta in" framen som man vill ha som mall?

Är snäppet över nybörjare med C4D

  • 4 veckor senare...
Postad

du trackar inte animationen utan din verkliga kameras rörelse (om den har någon) . ifall kameran stor på stativ helt stilla behöver ni inte bry er över sånt, vill ni däremot ha en rörelse med kameran så är en svepning på ett stativ att föredra då det är mycket lättare att få rätt.

 

Sen får ni inte glömma att mäta in kamerans position och platsen där ditt 3d föremål ska vara

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...