Mahogny Productions Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Hej! Nu har jag surfat lite och hittat några riktigt fina 3d modeller. Nu är frågan,, hur sätter jag in dessa i en film? Jag är totalt nybörjare och har för tillfället Blender och Premiere och After Effects, men har en kompis som kan låna ut sitt 3ds Max. Jag vill alltså veta hur man sätter i t.ex en 3d bil i en scen filmad i verkligheten och sedan sätta i bilen och göra så att det ser ut som den susar förbi. Tack på förhand ;) , André 0 Citera
Nicke_92 Postad 6 mars 2007 Postad 6 mars 2007 jadu, bästa resultat får du nog om du använder voodoo camera tracker eller liknande, men personligen gör jag inte det, för jag kan det inte. Jag brukar köra med en bakgrundsfärg i renderingen som jag sedan keyar bort med chromakeyer ( om du inte vet vad det är så finns info här på voodoo) vilket funkar utmärkt så länge inte kameran skakar, då måste man motiontracka alltihop (återigen, om du inte vet vad motiontrack är finns info här på voodoo) Lycka till // Nicke 0 Citera
Mahogny Productions Postad 6 mars 2007 Författare Postad 6 mars 2007 Tack så mycket ;) ! Är det bara att importera en modell in i det programmet eller är det åt andra hållet? 0 Citera
mawi Postad 7 mars 2007 Postad 7 mars 2007 Verkar väldigt onödigt att lägga en färgad bakgrund som du sedan plockar bort. Rendera i bildsekvenser som klarar att hålla alphakanal typ targa istället. Edit. ställ in kameravinkeln med hjälp av en frame om du plockar ifrån filmen och lägger som image plane. Ser så tråkigt ut om du har fel perspektiv på cg objektet. 0 Citera
Nicke_92 Postad 7 mars 2007 Postad 7 mars 2007 Verkar väldigt onödigt att lägga en färgad bakgrund som du sedan plockar bort. Rendera i bildsekvenser som klarar att hålla alphakanal typ targa istället. Edit. ställ in kameravinkeln med hjälp av en frame om du plockar ifrån filmen och lägger som image plane. Ser så tråkigt ut om du har fel perspektiv på cg objektet. har inget program som kan hantera targa... förhopningsvis har mahogny productions det :P 0 Citera
mawi Postad 7 mars 2007 Postad 7 mars 2007 har inget program som kan hantera targa... förhopningsvis har mahogny productions det :P Blender kan med säkerhet rendera både .tga och .png Edit hittade bild. 0 Citera
Mahogny Productions Postad 7 mars 2007 Författare Postad 7 mars 2007 Jättebra,,, men om jag inte sagt det redan så är jag ultra-newbie.. Så när jag väl skaffat min modell och importerat den i blender/3ds då exporterar jag det till en motion tracker i targa format.. men hur animerar jag saken så den t.ex kör? 0 Citera
Norbert Postad 7 mars 2007 Postad 7 mars 2007 men hur animerar jag saken så den t.ex kör?http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro/Basic_Animation 0 Citera
mawi Postad 7 mars 2007 Postad 7 mars 2007 Jättebra,,, men om jag inte sagt det redan så är jag ultra-newbie.. Så när jag väl skaffat min modell och importerat den i blender/3ds då exporterar jag det till en motion tracker i targa format.. men hur animerar jag saken så den t.ex kör? Du behöver ingen tracker om du har stillastående kamera. Det en tracker gör är att beräkna kameravinklar, kamerarörelser och vart objekt i filmen befinner i förhållande till varandra. Eftersom man inte trackar 3d i en handvändning så tycker jag att du ska hålla dig ifrån det. 1. importera modellen i blender. 2. matcha kameravinklar och ljus mha en frame från filmen 3. animera objektet i blender. (följ länken ovan jag kan inte detta i blender.) 4. rendera ut animationen i targa med alphakanal 5. lägg filmen i ett lager tex. AE 6. Lägg den renderade animationen över 7. color corection och övriga effekter. Detta är enkelt förklarat och kommer förmodligen inte ge något snyggt resultat. Att matcha 3d och film på ett bra sätt är ingenting man lär sig över en natt. Ett bra ställe att börja på är att lära sig lite mera om 3d-programmet man använder. 0 Citera
Nicke_92 Postad 7 mars 2007 Postad 7 mars 2007 Blender kan med säkerhet rendera både .tga och .png Edit hittade bild. targa kan blender, dock inga andra program jag vet om... eller kan voodoo camera tracker det? annars är det bara att importera kortfilmen i vegas, ae eller likande och keya bort färgen. det funkar 0 Citera
Nicke_92 Postad 7 mars 2007 Postad 7 mars 2007 http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro/Basic_Animation jag trodde han bara ville veta hur man får in 3dobjektet i filmen? annars så måste man säga att blender animation är väldigt enkelt noob_to_pro är en väldigt bra resource om man vill lära sig, mahogny, lycka till och så! // Nicke ps. du kan ju alltid keya in det sen om inget annat funkar ;) 0 Citera
Norbert Postad 7 mars 2007 Postad 7 mars 2007 Jag antog att den där länken kunde vara av värde för Mahogny frågade faktiskt hur man animerar saken. :) 0 Citera
Mahogny Productions Postad 7 mars 2007 Författare Postad 7 mars 2007 Tack!! Verkligen, Tack så mycket :D ,, ni har alla varit till stor hjälp :) .. Detta är enkelt förklarat och kommer förmodligen inte ge något snyggt resultat. Nejdå,, hade inte förväntat mig några stora underverk :p ,, men vad är det som behövs läras för att få det lite snyggare? 0 Citera
Nicke_92 Postad 7 mars 2007 Postad 7 mars 2007 Tack!! Verkligen, Tack så mycket :D ,, ni har alla varit till stor hjälp :) .. Nejdå,, hade inte förväntat mig några stora underverk :p ,, men vad är det som behövs läras för att få det lite snyggare? vi försöker bara lära det vi har lärt oss till dig ;) beror på vad du vill ha snyggare, 3dn, rörelserna, eller inklippningen av 3dn. om du vill göra 3d bättre så är det bara att jobba på för att det ska bli snyggare, vill du få rörelserna bättre, så försök att vara mer detaljrik och få det att likna den riktiga versionen av objektet. Om du vill keya in det bättre, så kan du ju ställa om inställningarna nogrannare, och om du vill även lägga på lite blur. EDIT: tror jag missuppfattade frågan. lär dig... jadu, kan du grunderna så är du inte långt ifrån att kunna allt. Prova även att läsa boucing ball with lattice kapitlet om du inte gjort det redan för att lära dig om lattice, och läs gärna om particlesystemen som är bra att ha för rök, eld, hårstrån och liknande, particles kan ofta ge sjukt snyggt resultat, men rederingen tar dock ofta lite tid pga. användning av particlesystem. 0 Citera
mawi Postad 7 mars 2007 Postad 7 mars 2007 targa kan blender, dock inga andra program jag vet om... eller kan voodoo camera tracker det? Varför ska du tracka animationen? Nejdå,, hade inte förväntat mig några stora underverk ,, men vad är det som behövs läras för att få det lite snyggare? Material, texturering, ljussättning, animation, rendering och komposition. Skall du animera organiska saker så kan det vara bra att kunna lite om anatomi. jadu, kan du grunderna så är du inte långt ifrån att kunna allt. Jag håller inte med. Man är alltid långt ifrån att kunna allt. 0 Citera
Nicke_92 Postad 8 mars 2007 Postad 8 mars 2007 Varför ska du tracka animationen? Material, texturering, ljussättning, animation, rendering och komposition. Skall du animera organiska saker så kan det vara bra att kunna lite om anatomi. Jag håller inte med. Man är alltid långt ifrån att kunna allt. jo förvisso men jag syftar på just particles det tycker jag mahogny kan lära sig. EDIT: kom på att jag inte syftade på particles utan blenders animationsläge 0 Citera
joli91 Postad 1 april 2007 Postad 1 april 2007 Hur skulle man kunna gå till väga om man vill animera ett objekt i ett clip med stillastående kamera i C4D? Var ska man "sätta in" framen som man vill ha som mall? Är snäppet över nybörjare med C4D 0 Citera
Mazz Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 du trackar inte animationen utan din verkliga kameras rörelse (om den har någon) . ifall kameran stor på stativ helt stilla behöver ni inte bry er över sånt, vill ni däremot ha en rörelse med kameran så är en svepning på ett stativ att föredra då det är mycket lättare att få rätt. Sen får ni inte glömma att mäta in kamerans position och platsen där ditt 3d föremål ska vara 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.