Gå till innehåll

Inklippsbilder i Pinnacle Studio 8?


bengt20700

Recommended Posts

Jag kan inte få inklippsbilder i Studio 8, gör jag fel eller går det bara inte. Vidare så har jag testat Ulead Studio 7 (demoversion), där får jag in inklippsbilder men får jag inte bort ljudfilen. Jag får alltså dubbelljud vid uppspelning. På Premiere 6,5 finns fälten Video 1, Video 2, här är troligen fälten för inklippsbilder där jag kan ta bort ljudfilerna på det spår jag vill. Detta fungerar tydligen inte på Pinnacle Studio 8 som ändå skall vara ett typ bra redigeringsprogram och där inklippsbilder är oerhört viktiga att kunna lägga in då exempel någon håller ett oerhört långt tal. Är det någon skillnad på Pinnacle Studio 9 i detta avseendet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du bara vill redigera ljudet så klickar du på den stora knappen till vänster om videofältet så låses det och du kan du bara redigera ljudet eller tvärtom om du bara vill redigera bilden..

 

Jag kanske inte riktigt förstod frågan... :l

 

Sen Angående att Studio ska vara ett bra redigeringsprogram vet jag inte. Det ska vara ett enkelt och okej program för de som inte vill göra de avancerade sakerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Orange.

Jag skall vara tydlig. Har ett videoklipp med ett långt tal och vill ha några inklippsbilder (på andra saker) under tiden talhållarens tal hela tiden skall höras utan avbrott. Går det att lägga in sådana inklippsbilder (utan ljud) i red.progr. Pinnacle Studio 8 eller 9?

Det verkar gå i ex. Ulead men ej i Pinnacle, rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, då var det så jag tänkte från början och som jag skrev.

 

Det går om du har "timeline view" och klickar på högtalaren till vänster om ljudspåret för då låser du ljudet så inget på ljudspåret ändras oavsett vad du göra annars. Så då kan du fritt redigera bilden :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är rädd för att vi pratar förbi varandra hela tiden.

För det första är jag tacksam om du säger vilket redigeringsprogram du pratar om då jag nämnt tre olika program.

Om vi håller oss till Pinnacle Studio 8 eller 9, så vill jag INTE redigera bilden. Jag har ett som vi kan kalla "huvudspår" (videospår 1) där föredragshållaren finns i bild när denne pratar. Sedan letar jag efter ett videospår 2 i Pinnacle där jag lägger in den film som skall "klippas in" några sekunder på huvudspåret. MEN LJUDET skall alltså vara kvar på huvudspårets föredragshållare så dennes tal inte får några avbrott. Går det att göra så i Pinnacle. Jag kan inte förklara detta tydligare, ledsen.

Länk till kommentar
Share on other sites

i Premiere: lägg klippet med talaren i video 2 fältet. och inklippningsbilderna i video 1 fältet. sen tar du "range select tool" och markerar allt i "Audio 3" fältet (där läggs ljudet för inklippningsbilderna), när du markerat dem trycker du på "delete" på tangentbordet, så skall ljudet ifrån inklippningsbilderna försvinna.

hoppas det var till nån hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack miniapan, det är nog bara att kasta sig på Premiere 6,5 då jag kan få låna detta av en kamrat, tänkte först att Premiere var så krångligt att om Pinnacle hade denna funktionen så verkar hela det programmet (Pinnacle) 0mycket enklare att arbeta i.

 

Måste fråga igen med risk för att bli lite tjatig, frågan står fortfarande obesvarad om det finns ett andra videospår i Pinnacle 8 eller 9 just för inklippsbilder, är det någon som vet??

 

http://medlem.spray.se/bengt20700/index.html? :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Detta är en fortsättning på föregående fråga.

Har ingen av alla läsare på denna sajt, önskat göra "insert" med en filmsnutt eller klippbild över ex. en föredragshållare, men bibehålla föredragarens tal ostört, i Pinnacle Studio 8 elle 9 ?????????????????????? Min envisa frågeställning är, går det att göra så här i Studio 8 eller 9. MiniApan har svarat att det går i Adobe Premiere, men frågan kvarstår alltså beträffande Studio 8 eller 9................ Någon som vet??

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, here we go again :)

 

Bad jag förstått det finns det inte flera videospår i Pinnacle Studio (någon version). Men om man klickar på mikrofonen som symboliserar ljudfältet så låses det. Då kan man alltså "leka" med videon bäst man vill och då ta bort lite där du vill och istället sätta in de inklippsbilderna du vill ha. Då fortsätter ljudet och bilden ändras :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hehe, jag är här igen...

Så fort jag gör nästa redigering skall jag testa detta Orange.

Frågan är, det ljud som finns på inklippsbilderna och som inte skall med, "försvinner" det ljudet automatiskt då ljudspåret redan är upptaget och låst av talarens ljud?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag allt i hamn, tror jag. Bara sätta igång å redigera.

Jag hade en fråga tidigare "Ladda upp via Navicast".

Är det någon som arbetat där ännu och laddat upp???

Jag har en länk på min hemsida, i block 1 längst ner till Navicast.

 

http://www.bengtsfilmsida.tk

Vill gärna ha synpunkter på hemsidan också, nu efter att de flesta banners är borttagna. Ha en bra dag. /Bengan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Först, glöm Navicast. Har nu hittat en kanonsida när det gäller att ladda upp film för vising till personer man skickar web-adressen till. Kanonbra skärpa! Adressen är http://www.neptune.com. Den är gratis för tre dygn upp till 15 MB. Du får betala tror jag ca 400:-/år om du vill ha den som din egna sida.

 

Ang. redigeringen, så måste jag klippa loss en filmbit från bildspåret, det uppstår då ett tomt hål efter att man delitat det markerade avsnittet. Sedan kommer svårigheten att klippa till en liknande längd, helst något kortare, och placera in den i "hålet" på bildspåret. Problemet är att sidorna på varje sida om det inklippta avsnittet inte flyttar sig eller öppnar sig om du har ett större filmavsnitt än storleken på hålet. Har man lite tålamod kan man få dit den nya scenen och sedan dra ihop bildspåret från höger mot vänster. Hängde ni med?

 

Till sist så har min filmsida på nätet annan slutadress. "tk" är numera borta har ersatts med "com", http://www.bengtsfilmsida.com, titta gärna in och kolla runt, alltid hittar du något som kan vara "bra att ha" i länkväg.

Ha en bra dag, kväll eller natt, när du än tittar...

Bengt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tittar man på denna länk verkar det som att Studio 9 har två videospår!?!

 

http://www.pinnaclesys.com/ProductPage_n.asp?Product_ID=2446&Langue_ID=2

 

ONLY IN STUDIO PLUS! Multiple video and audio layer support

Create professional special effects such as Picture-in-Picture (PIP) which lets you place one video scene inside of another, or Chroma Key (blue screen) effects that let you put yourself into any video scene.

 

 

Här är en bild som visar Studio 9

http://www.pinnaclesys.com/images/ProductImages/ss_01_studio9plusB_07.jpg

 

/Jasto

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu kanske vi ska klargöra att den enda Pinnacle varianten hitills som har dubbla bildspår är Pinnacle Studio 9 Plus, ingen annan. Sen kan man ju låsa ljudspåret precis som ngn. sa, men vill man ha enkel redigering så är det endast detta program i Pinnacle serien som gäller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo´ visst går det att lägga in inklippsbilder. Lås ljudspåret. Sätt markören där du vill att inklippsbilden ska börja. Klicka på "rakbladssymbolen". Gå vidare med att sätta markören där du vill att inklippsbilden ska upphöra och klicka på "rakbladet" igen. Sedan "blåmarkerar" du scenen du vill ta´ bort, genom att klicka på den. Sedan klickar du på "soptunnesymbolen", då försvinner den scenen. Då får du en lucka på bildspåret. Där du kan lägga in din inklippsbild. Ljudet påverkas inte, utan är intakt.

 

Lycka till.....

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...