jonkanon Postad 28 februari 2007 Postad 28 februari 2007 Titel: "M = ?" Ver1 09v07 34 sidor Edit: 2009-02-13 Nu gör jag något som man aldrig ska göra när man utvecklar. Jag visar ett material under en ej färdig process. Det är ett mellanting mellan manus och treatment. Men jag har bestämt mig för att testa detta arbetssätt, visa er för att jag lovat en gång i tiden samt för att kanske få feedback om ni vill läsa och kommentera. Detta är fyra dagars arbete nu under vecka 7. Nästa steg är i slutet av vecka 8 läsa och klura lite på nästa steg som jag påbörjar vecka 9. Detta för att få lite distans till materialet, om än lite. Och i nästa steg ska jag dels utöka scenerna, mejsla ut karaktärsrösterna tydligare och dona in lite subtext i dialogen. Samt att ordna till tranportsträckorna. Det ena ger det andra. Målet är att i slutet av mars ha ett helt färdigt manus. Storyn har fokus på billig inspelningskostnad, relativt få locations samt offscreenvåld, dels för att fantasin jobbar bra hos publiken samt att minimera tidsödande och dyr makeup. Sen tror jag det kan bli rätt bra stämning. Semi-Engelsk dialog, för att då blir det bara häflten så mycket att dubba om det ska dubbas till engelska :) Till tyska är det som vanligt 100%. Men också på detta sätt motivera att de flesta pratar crappig engelska, så behövs bara en skådis med trovärdig engelska :) Ni fattar vart jag är på väg... /Jon Om ni ger feedback så ta gärna med sidnummer ifall det är något speciellt ställe i manuset. Genrell feedback är också välkommen :) Lisa har precis blivit singel när en gammal brevkompis (Desmond) bestämmer sig för att komma över från staterna. Då hon inte vill vara på tu man hand så arrangerar hon så att de och några kompisar ska åka och campa vid storsjön. Allemansrätten är något som givetvis måste demonstreras för en amerikan. Det var givetvis inget bra beslut...M_ver1_09v07.pdf 0 Citera
Simon W Postad 1 mars 2007 Postad 1 mars 2007 "M" som i "Motorsågsmassakern"? Kändes lite likadan, bortsett slutknorren förstås. Thomas Quick fick du in också - "tänk om nån annan egentligen är den skyldige?" Javisst, det är ju inte omöjligt. Å andra sidan borde nog markägaren ha blivit hörd några gånger om så mycket folk försvunnit kring/på hans ägor. Men vadå, en slasher är en slasher. Intressant att se vad det blir. 0 Citera
policy Postad 1 mars 2007 Postad 1 mars 2007 Gillade slutet:D EDIT: tror den går hem i andra länder också iaf storyn då 0 Citera
nisse Postad 1 mars 2007 Postad 1 mars 2007 Har inte läst manuset! Tänkte bara säga att det redan finns en väldigt bra och känd film (i filmhistorien) med titeln: M. Den är visserligen från 1931 men gjord av Fritz Lang, där M står för Mördare. Titeln är ju nu i detta skeende inte något viktigt, (tänkte bara göra dig uppmärksam på det) men jag drog genast tankarna till Langs film och det tror jag många andra också kommer att göra... 0 Citera
jonkanon Postad 1 mars 2007 Författare Postad 1 mars 2007 M är bara ett substitut för tillfället. Titeln kommer i senare version, när jag ser om storyn passar för titeln. Appropå M, här finns den http://www.archive.org/details/M_ Public Domain :) 0 Citera
jonkanon Postad 3 december 2007 Författare Postad 3 december 2007 Nu har jag börjat skissa på karaktärerna ;) Vidare arbete dyker upp i en ny tråd så småningom, så får vi se vad det blir. /Jon 0 Citera
Rabies Postad 3 december 2007 Postad 3 december 2007 Väldigt lik en av mina favoritfilmer som heter Wolf creek. Spännande helt klart men det vore roligt med någon annorlunda twist som man inte har sett förut. 0 Citera
jonkanon Postad 3 december 2007 Författare Postad 3 december 2007 Nog kommer det finnas olika slut att välja mellan, så får man se vilket som stämmer bäst med temat i övrigt. Jag anklagar absolut inte denna story för att vara orginell på något vis, utan det är genrefilm kort och gott. Målet är att kunna ha en relativt låg budget med få karaktärer och smarta lösningar för att undvika allt för dyra tekniska lösningar, utan att det känns som man blir snuvad på det göttiga ;) Andra målet är att den ska vara mestadels på engelska för geografisk spridning, globalt är publiken större. Men det ska motiveras, Ja, målen är grandiosa. Pannkakor kommer ju alltid ner, det är ju en redig b-rulle i bästa fall :) /j 0 Citera
Shelly Postad 3 december 2007 Postad 3 december 2007 Nej, orginellt är det knappast. Mycket känns igen från andra filmer men jag tror att det fungerar i alla fall. Annars, som du själv säger så kan det alltid bli en b-rulle. Kanske blir kult status på den, sånt vet man aldrig på förhand. 0 Citera
jonkanon Postad 21 januari 2009 Författare Postad 21 januari 2009 Slutet av 07 har blivit början av 09 :) Nu är det på väg att hända något hoppas jag. Inte att jag fått finansiering eller något annat fränt, utan att det är på gång att bli manus av det. Tid har ju varit en bristvara för mig, dålig ursäkt men likväl en ursäkt. Sen har inspirationen inte heller regnat ned, men jag kallar mig manusförfattare och då skriver man bara. Punkt. Nu är jag uppsagd från fabriken som så många andra människor i dessa tider, och jag kan lära mig jättemånga saker att jobba med, men jag tänkte ändå försöka göra något som jag redan kan. Detta manus siktar på att bli en delvis engelskspråkig film (svenskar som pratar på engelska för att amerikanen ska fatta) för att kunna fungera hyfsat utanför Sveriges gränser. Nästa mål är att den ska kunna bli en bra skitfilm lite halvärligt sagt, dvs den siktar inte speciellt högt men tänker för den sakens skulle inte blotta strupen redan innan det är klart. Så inte vet jag, runt en mille borde kunna dra projektet från början till slut. Men om det inte blir något så har jag för avsikt att inte ha skrivit så dyngdåligt att jag inte kan visa det som ett prov på vad jag kan åstadkomma på kort tid. Upplägget, som inte är helt klart ännu är att skriva snabbt. För att få en förstaversion som kommer vara precis så bra en förstaversion kan vara (dvs dynga), för att kunna läggas åt sidan och skapa lite distans till materialet innan nästa version skrivs. Sen ska förhoppningsvis en till omskrivning kunna göras innan deadline... som är 31:a mars. Nu jobbar jag fortfarande och det är inte ens säkert att vi blir permitterade sista tiden, och då stjälps den lösa planering som finns i mitt huvud. Men om det blir som jag har tänkt, vilket det sällan blir så kommer det bli ett långfilmsmanus (80-90 sidor) som ska vara presentabelt innan 1:a april. Så ska jag lägga upp redan från pissversion 1 eller vill ni vänta till version 2 där det brukar finnas lite logik i ledet? Ty jag har ju lovat att utveckla från ax till limpa helt öppet så då får jag väl stå mitt kast... om någon är intresserad dvs? I alla fall så har jag inte gjort nada med detta projekt sen sist, även om jag funderat någon gång på det. Nu blir det full uppmärksamhet alldeles strax. Filmfestival först... 0 Citera
StenR Postad 21 januari 2009 Postad 21 januari 2009 Intressant att någon annan än jag återanvänder gamla titlar till nya filmer... 0 Citera
jonkanon Postad 12 februari 2009 Författare Postad 12 februari 2009 Ny version upplagd :) Första inlägget. 0 Citera
jonkanon Postad 13 februari 2009 Författare Postad 13 februari 2009 Ny grej, Thomas Quick nekar ju numer till alla saker han erkänt tidigare. Och då betyder det ju att någon annan har gjort det. Alltså bör man kunna sälja in det som "Based on a true story" :) 0 Citera
jonkanon Postad 16 februari 2009 Författare Postad 16 februari 2009 7 dagar kvar till jag börjar omskrivning. Ca. 14 dagar till nästa version. 0 Citera
Shelly Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 7 dagar kvar till jag börjar omskrivning. Ca. 14 dagar till nästa version. Oj då... jag som precis skulle börja läsa, då får jag skynda mig på! (det tar alltid 100 år för mig att göra saker) 0 Citera
Johanness Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 Hej! Har läst ditt manus nu, och jag tycker det är bra. Bra idé som du verkligen har gjort någonting av; associerade lite till den nyinspelade "Fredag den 13: e" faktiskt. Tyckte kanske det var lite för mycket blod, alltså dödande, men det kanske är en baktanke. Och sådana filmer brukar oftast ha en "mall" för hur det blir, som att alltid den oskyldige (huvudpersonen) alltid överlever, alltså Lisa i det här fallet. Kanske går att få till det att hon just inte blir fångad av markägaren, men kanske finns en baktanke med det också att hon klarar sig tillexempel. Annars var det grymt bra, bortsett från några stavfel som jag tror du kan korrigera bara du läser igenom det. Ett tips är att skriva ut manuset och läsa det på papper; man hittar många fler fel då. En sak som jag blev väldigt förvirrad var att på s.30 stod det "EXT. STORSJÖN - DAG" när det innan och efter står "KVÄLL", för jag uppfattade det i alla fall som att vara vid samma tidpunkt. Keep up the good work! :) 0 Citera
jonkanon Postad 16 februari 2009 Författare Postad 16 februari 2009 Jag kommer givet putsa upp all skit. Faktum är dock att alla ska dö. Slutscenen är inte färdigskriven ännu men klar i mitt huvud. Håller på och bråkar lite med mig själv hur det ska läggas upp. Ev. så hamnar de på Säters Sjukhus där du vet vem också bor ;) Dag och Kväll är nog fel av mig och inget annat, för det är mer eller mindre bara ett dygn det utspelar sig på. Gött med feedback, tack o bock. /jon 0 Citera
Johanness Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 okej, aa det är också en tanke :) kanske nytt namn - "o alla bara dog". Nejdå, men det blir bra. Vad är syftet med filmen om man får fråga? Alltså vad vill du att vi tittare ska känna när vi ser den? Budskap 0 Citera
jonkanon Postad 16 februari 2009 Författare Postad 16 februari 2009 Jag har valt att allt våld i filmen är off screen, dvs mycket jobb ligger på ljudsidan. Detta kommer väl bli tydligare i nästa version också, men jag vill påstå att det enda grafiska våldet som förekommer är dels ett huvud som träffas av ett hagelgevär och sen en massa delar som trillar ner i synfältet för Desmond när han ligger och krälar på golvet. Dvs att jobba med kostnadseffektivitet, det är billigare med mindre effekter. Dock så vill jag sträva efter en viss stämning ändå. Så jag tror jag vill bevisa tesen att det går att skriva en bra skitfilm. Fullt medveten om att detta gjorts många gånger förut, men görs för sällan. Men jag har väl inget budskap i "du skall inte stjäla" "ska du vara fin får man lida pin" osv osv... utan det är bara en story i mängden. Jag räknar kallt med att den går att spela in för under en mille i proffskvalisort, troligtvis video då. Typ... 0 Citera
Shelly Postad 19 februari 2009 Postad 19 februari 2009 Jag hoppas att titeln inte kommer att vara ”M=?” :p Petig… ” This is Desmond from the United States.” Det låter inte bra, Desmond from the states eller den stan/delstaten han kommer från skulle låta bättre tror jag. Det kan tänkas vara en smakfråga, trots att vi får reda på all info som vi behöver så känns inledningen väldigt trist. Är det bästa sättet att börja filmen? Kanske i alla fall skippa lite med hennes dåliga självdisciplin och börja vid ”Ska du med och campa?” Jag tänker mig att kanske använda kollaget som mannen har i stugan och ett kortare samtal, stämning och info. Har du gjort klassikern. Sätt dig i lugn och ro, blunda och låtsas att du sitter i biosalongen ”M” ska alldeles strax ha premiär och det är fullt i salongen. Det blir mörkt i salongen, vad ser du? Är det 2 minuters telefondialog eller något annat? Hur är bästa sättet att börja den här filmen? Ska man visa vad som komma skall eller ska man bygga upp stämningen? Telefonsamtalen känns mer hemma i en film om skvaller och relationer. Inledningen handlar enbart om gruppen och då Lisas ”förhållanden” till Desmond men sedan händer inget på den fronten så… Kanske är petig men, har du någon som är RIKTIGT duktig på engelska, en amerikansk kompis som kan se över replikerna så att man får rätt gung i dem? Desmond låter inte som en amerikan. (Men nu är jag väldigt petig dock) Hysteriskt roligt då killen tappar mobilen i elden. Mobiltelefonerna ställer till det lite i dagens skräckfilmer. Kanske försöka att göra dig av med dem tidigare så att det inte blir sådan panik senare? Lisas pojkvän kanske ringer jämt och ständigt, eller någons mamma eller dylikt så hon/han lämnar mobilen i bilen för att slippa den. Kanske är det någon som pratar i mobilen hela tiden eller håller på att sms:a så kompisarna beslagtar den och gömmer den i bilen. Någon har glömt att ladda den eller batteriet glappar och klagar över detta tidigt? (Någonstans hade du skrivit Jenny istället för Jennie) Personligen skulle jag klara mig utan Tomas Quick grejen, ett kollage med artiklar om saknade personer fungerar bättre i mitt tycke. Um… känns som om det saknas något, en sub-plot, en konflikt. Vi hör lite om Lisa pojkvän men inte mera, ingen konflikt i gruppen. Alla i gruppen känns ganska trista och livlösa. Fredrik blinkar till lite då och då, hans prat om allemansrätten tex annars är nog den mest levande personen Desmond. Känns som det är X antal biroller och ingen huvudroll. 0 Citera
jonkanon Postad 19 februari 2009 Författare Postad 19 februari 2009 Strålande feedback, Du har väldigt rätt på flera punkter, subplot är väl nästa version lite. Framförallt så ska jag satsa lite på att få fram karaktärsrösterna och göra ett riktigt manus av det. Nuvarande versionen var lite mer en genomskrivning av huvuddragen. Tänkte ju skriva väldigt fort och få det klart så jag är lite osäker på tillvägagångssättet. Men jag har inte låtit något hindra mig i framåtrörelsen i första skrivningen. Anledningen att Desmond stannade av lite i sitt Lisastötande var att jag för ett ögonblick tänkte göra honom till gay, vilket hade gjort campingtrippen så himla onödig. Och sen göra allt lite jobbigare, men nog ska de iväg även om det är skitjobbigt... Quick kommer nog strykas, dels för att det är en levande människa som kan bli ledsen för att vara med och sen finns det säkert något som gör att man inte får ta med folk hur som helst. Även om det inte verkar vara lika hårt här som i USA. Den amerikanska dialogen ska givetvis amerikaniseras lite. Dock så minns jag när jag jobbade med amerikaner, det var en svensk och en amerikan i varje team. Sen var det flera team som träffades på kvällarna på hotellet. Men den amerikanen som jag jobbade med fick ett väldigt annorlunda språk som han själv sa i vår närvaro. Mycket för att vi pratade relativt korrekt vilket pushade honom att bli lite mindre slangbenägen. Dock så är inte Desmond påverkad av detta redan när han ringer :) Telefoninledningen kan hända ryker, men jag kommer nog behålla den i nästa version också. Dels kommer den i förhållande till resten bli kortare även om den inte blir kortare. Och i nuläget tycker jag det verkar vara en kostnadseffektiv lösning som befriar mig från en massa exposition senare i manuset. Vad jag ämnar försöka åstadkomma är en inledning som kanske blir lite mer som om det var en monsterfilm. Storsjöodjuret kommer nog att få lite mer utrymme, så ska det bli en lite mer BLAM med hagelgeväret i dubbel bemärkelse. Att det hela tar en ny riktning. Dock så är jag fortfarande lite i konstruktionsstadiet när det gäller att få liken att vara lite odjursmat :) Feedbacken är kalas, det pressar mig att tänka lite :) Dock så börjar min ordentliga hjärnaktivitet på måndag nästa vecka. Nu har jag en annan idé i knoppen som håller på att ta form till synopsis. Jag får se om jag slänger upp den senare också... kanske. Tack Shelly! 0 Citera
jonkanon Postad 25 februari 2009 Författare Postad 25 februari 2009 Hmm. Nu har jag varit magsjuk och inte helt fit for fight, idag skulle jag ha uppnått 60% och att hinna ikapp detta är inte möjligt så jag börjar på måndag istället. Jag har dock kommit på en ny inledning, för efter att ha grunnat lite så har Shelly så rätt. Kill your darlings, att göra det lätt för sig och göra det uppenbara är latmaskens sätt att inte ens lösa beskrivningen på ett bra sätt. Jag säger ju att jag är snudd på gränsen till att bli professionell så då ska jag minsann kunna visa detta också ;) Ledsen att det tar tid. /jon 0 Citera
jonkanon Postad 10 mars 2009 Författare Postad 10 mars 2009 Fasen, har fastnat i move & walk-träningen med min son. Är sååååå trött och orkar inte skriva alls, har dock slopat och gjort en helt ny inledning. För jag läste det och det var verkligen latmansgjort och skitdåligt rent ut sagt. Musse Pigg on acid :) Nu har jag skrivit lite på en bok som är totalhemlig i nuläget. Men jag ämnar återkomma till manuset snart. Fattar bara inte hur jag ska hitta ro i huvudet, det är så mycket just nu. Nåja, om någon av er har ett gött jobb åt mig så jag har lön o slipper tänka på det så kan jag skriva med mer ro. Dvs, om jag slipper slava övertid och dålig timlön ;) Nåja, tråden är gammal och den är inte död än, så vi får se när... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.