pld Postad 28 februari 2007 Postad 28 februari 2007 Hej. Ska snart till Thailand och funderar på att kanske köpa en HDVkamera där om man hittar någon men har några funderingar. Hur är det med redigering om man köper en kamera där? Är det PAL eller NTSC i Thailand ? Kan man blanda PAL och NTSC i en film? Jag redigerar med Avid Xpress Pro v 5.6.2 /Jesper 0 Citera
Max_H Postad 28 februari 2007 Postad 28 februari 2007 Thailand verkar ha PAL: http://www.secondunit.se/tvsystem.html Annars är det dumt att blanda (olika storlek och ruthastighet = PROBLEM) och Avid gillar det inte alls. Startar du ett PAL projekt och försöker tanka in NTSC kommer programmet att stoppa och säga "Wrong format source blabla". Men eftersom Thailand verkar ha PAL så kanske det inte är ett problem. /Max 0 Citera
louis cyphre Postad 28 februari 2007 Postad 28 februari 2007 Det går bra att blanda... Skaffa quicktime pro eller något så kan du exportera runt till alla olika standarder innan du klipper ihop det bara. 0 Citera
Max_H Postad 28 februari 2007 Postad 28 februari 2007 Fast då blandar man ju inte om man först konverterar... Och jag tycker iofs (personligen) att QT pro's konvertering av PAL NTSC inte blir sådär fantastiskt bra. (Edit: Jag har iofs inte skött "spakarna själv" utan bara sett andras resultat.) /Max 0 Citera
Bleckert Postad 28 februari 2007 Postad 28 februari 2007 Hej. Ska snart till Thailand och funderar på att kanske köpa en HDVkamera där om man hittar någon men har några funderingar. Hur är det med redigering om man köper en kamera där? Är det PAL eller NTSC i Thailand ? Kan man blanda PAL och NTSC i en film? Jag redigerar med Avid Xpress Pro v 5.6.2 /Jesper Om du ska köpa hdv och avser att endast filma med det så spelar det ingen roll. på hdv existerar inte pal eller ntcs om jag har fattat det hela rätt! men som sagt, om man vill använda dv funktionen så är det problem. nu verkar det ju dock som att thailand har pal så det spelar ju inte så stor roll. se upp med tullar och moms bara om du köper i thailand, kan bli dyrt om du åker dit i tullen! 0 Citera
Max_H Postad 28 februari 2007 Postad 28 februari 2007 Nja... HDV NTSC spelar in i 30fps så det blir fortfarande problem. Och vill man få ut det som SD kan ex. en NTSC FX1:a endast spotta ut Standard Def NTSC 29.97fps. För broadcast av HD är det helt andra saker som gäller dock. /Max 0 Citera
pld Postad 28 februari 2007 Författare Postad 28 februari 2007 se upp med tullar och moms bara om du köper i thailand, kan bli dyrt om du åker dit i tullen! Vad menar du med det? Får man inte ta med en kamera från Thailand till Sverige? 0 Citera
Max_H Postad 28 februari 2007 Postad 28 februari 2007 Rent teoretiskt (och lagligen ;) ) ska du betala tull och moms för den när du tar in den i sverige. Men om du packar upp den, slänger kartongen och filmar med den i Thailand är ju risken rätt liten att tullen börjar tjafsa... /Max 0 Citera
pld Postad 28 februari 2007 Författare Postad 28 februari 2007 Tackar för alla svar! Har någon här eller någon ni känner köpt kamera i Thailand och har dem fungerat? Hur mycket skiljer sig priserna mellan Sverige och Thailand? Om en kamera kostar 20 000:- i Sverige cirka hur mycket kostar den då i Thailand i svenska kronor? /Jesper 0 Citera
pld Postad 5 mars 2007 Författare Postad 5 mars 2007 Hej. Den kamera jag kommer köpa, om jag hittar den i Thailand, är en Canon Videokamera HV-10 men jag har en Canon XM2 så frågan är: får man bättre bild med en sådan liten kamera om man jämför den med xm2:an? Vilken ger bäst bildkvalite? /Jesper 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.