Gå till innehåll

Hjälp, idétorka!


LudvigHolmkvist

Recommended Posts

Hej alla filmälskare!

 

Jag har tänkt att jag skulle göra en kortfilm..skulle vara kul..jag vill ha en mening med filmen vilket jag har kommit på, en människa som försöker göra något han inte är kapabel att gör men tror att han kan, att bli en person som han inte kan bli, att saker blir inte alltid som man tänkt sig...men hur f*n ska jag göra en story av detta..vill att de ska bli lite action i det...typisk "resevoir dogs", "pulp fiction" typ.."tarantino-style" någon som kan hjälpa mig...vad konflikten i filmen blir..har försökt ett antal månader nu men ursprungliga idéen är inte min grej..bara att spinna vidare på den är lätta och skriva manus:D

 

tack på förhand..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jadu,

 

Det första man brukar börja med är att vilja berätta en historia. Vad vill du ha sagt?

 

Om du har svårt att komma på en egen historia så finns det hur mycket material som helst att inspireras av. Noveller, roliga historier osv...

 

Material som är svenskt och över 70 år gammalt har du möjlighet att adaptera utan att oroa dig över att bryta upphovsrätten. Hästar kan du göra om till bilar, kläder är valfritt ;)

 

Om du inte vill göra jobbet kan du alltid filma ett befintligt manus. Det finns många som skriver manus som gärna skulle vilja se att det blev filmat.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Material som är svenskt och över 70 år gammalt har du möjlighet att adaptera utan att oroa dig över att bryta upphovsrätten. Hästar kan du göra om till bilar, kläder är valfritt ;)

 

(!)Det kan fortfarande vara upphovsrättskyddat om författaren har valt att skriva över rätten på någon annan (annat) bolag. ...Har jag för mig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Inspiration får man (jag) från, TV, film, musik och de gudomliga böckerna (nej, inte biblen utan bara böcker i stora hela men jag gillade dem)

 

Du har ju idén: en människa som försöker göra något han inte är kapabel att gör men tror att han kan (ett yrke eller kanske en handling), att bli en person som han inte kan bli (en kille som vill blir mamma, en gubbe som vill bli farfar men inte har några barn, nån som vill bli president/statsminister men inte medborgare i det landet han bor i), att saker blir inte alltid som man tänkt sig...

 

Kom på ett yrke och spinn bara vidare tex han kanske vill bli brandman, rädda människor och köra fort men, han är tjock och de gånger han hinner med in i bilen så gör hans dåliga lokalsinne att de åker vilse. Vägrar att inse att han inte klarar jobbet och då han får sparken så är det deras (brandstationen, kommunens) fel/förslust känner han och huvudpersonen försökar vara brandman på gatan och hjälpa damer i nöd och katter i träd men det blir mer ont än gott... kanske spårar han ur ala Rambo?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla på nyheterna eller text-TV, tidningar, radio osv....

 

Det gäller bara att du hittar det du går igång på. Många gånger döljer sig saker i små notiser eller whatnot. Nightmare on elmstreet är baserat på en artikelserie i en tidning, så materialet finns där.

 

Konflikt finns varhän i världen man än söker. Tvättstugan och dess ordningsregler är ju en berömd plats där mycket muck uppstår. Är ju på g med kameraövervakning i tvättstugorna nu.

 

På det hela taget så ruska om hjärnan lite (metafor ej liknelse) genom att bryta dina invända mönster. Lyssna på radio eller musik (som du normalt inte lyssnar på, P1 är ett säkert kort gissar jag) och ta en promenad medans du gör det. Dels matar du info till hjärnan, du låter omgivningens slump mata in ytterligare info samt att du syresätter hjärnan och låter den klara av att bearbeta informationen.

 

Någonstans finns det du söker :)

Länk till kommentar
Share on other sites

fast det skrev jag lite otydligt..han vill bli nått som han inte är kapabel att bli..göra saker som han inte kan...att man måste göra saker som man kan..typ..fattar knappt vad jag själv skriver :D men jag har som sagt fixat en lite story nu typ..behöver kommer på ett rån som spårar ur och leder till mord..svårt :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett rån? Se till att tänka lite utanför lådan bara, det finns redan många alltför bekanta rånvarianter på film. Men ett "vanligt" bankrån kan ju iofs göras på nytt sätt. Kort sagt, undvik standardmallen. Karaktärer kan alltid driva handlingen åt ett överraskande håll.

Ett tips är ju alltså att tänka ut karaktärernas personligheter först, mer eller mindre allt - komplex, favoritmusik, kroppsbyggnad, kärleksliv. När karaktärer är tydliga för en själv, så ska du märka att DOM nästan berättar historien för DIG. (Självklart måste inte all denna karaktärsinfo vara med i filmen (bara om den är relevant) men den är guld värd att ha för den som skriver)

Länk till kommentar
Share on other sites

Girighet över bytet? Huvudrollen vill ha allt, och petar därför ner lite råttgift i polarens öl?

Fast du ville ha pang pang förstås... Hm... Då kan ju polaren tjalla på HR (huvudrollen) för att polaren är störtkär i HRs BROR (oväntat, va?), som förstås också vill ha del i bytet. Men självklart får HR reda på det, och sätter en kula i polarens vänstra hjärtkammare. fräter sedan bort fingeravtrycken från pistolen med lite utblandad saltsyra, och säljer den sedan på Ebay anonymt till en juvelerare, som tänker ha den under disken när/om det kommer rånare igen...

 

 

(kolla in tiden för detta inlägg, och ta sedan det med en nypa salt...)

 

;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

asså det är få förbannat svårt och få in händelser..har en idé om att huvudrollens polare har planerat ett rån som han vill att HR ska vara med på vilket han inte vill..han tjatar men får genom hela kortfilmen svaret nej vilket leder till att polare gör ett sista försök genom att hota honom med en pistol vilket leder till en "fight" (inte tänkt genom det så mycket) och HR skjuter polaren och åker in i fängelse...om jag skulle göra den storyn så måste jag ändå ha några andra händelser i filmen utom själva tjatet för det bli bara allmänt drygt..någon idé? please help me yao:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte har något att säga så låter det lite underligt att du vill göra en film...

 

En bra filmskapare behöver inte alltid säga något med historien i sig! Kärleken till berättarkonsten och lusten att skapa är drivkrafter som kan förvandla den banalaste historia till en riktigt sevärd film!

 

Kör hårt Ludvig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...