Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Har ett problem i after effects, det är så att när jag har ett material som är filmat i 16:9 (widescreen) så när jag har justerat färger / laggt på effekter eller vad som helst, och sen ska exportera klippet tar jag "make movie". Men det verkar som att videon sen (när den är renderad) inte är i riktigt widescreen, allstå den är "låst" till 4:3. Jag har kollat alla inställningar i After Effects, och tar bort alla "lås" och liknande, men ändå vill den inte bli äkta 16:9.

Det är ju ett problem då jag brukar lägga in mina klipp senare i Vegas, och då ställer jag in på PAL DV Widescreen i Vegas ju, men klippet som kommer ur After Effects är ju inte riktig Widescreen så vegas måste "croppa" den, och det är ju riktigt störigt.

Hoppas nu någon kan hjälpa mig med detta.

Tack på förhand.

Postad

Är klippet 16:9 i AE? Högerklicka på klippet och kolla på "Interpret Footage" - ska stå på 1.422. Jobbar du i en DV Wide comp ska AE köra ut det som DV 16:9 också.

/Max

Postad
Är klippet 16:9 i AE? Högerklicka på klippet och kolla på "Interpret Footage" - ska stå på 1.422. Jobbar du i en DV Wide comp ska AE köra ut det som DV 16:9 också.

/Max

Ja, det är filmat i 16:9 och det har jag kollat innan också så det verkligen är det. Allstå varenda j*vla sak jag kollar på är inställd på rätt.

Jag väljer Video For Windows när jag renderar, och väljer 16:9 pixel aspect ratio på 1,422 o.s.v. Jag har även kollat upp det med Interpret Footage och påminer om att de ska vara rätt ratio.

Men när jag sen renderade det som en MPEG-2 DVD, så fixade det. Då funkade allting perfekt. Men vill ju kunna rendera i okomprimerat också. Fortfarande ingen som vet ?

Postad

Jag ser inte var du har problem med AE. Det verkar ju vara Vegas som strular, och det programmet kan jag inget om, men det finns väl någon motsvarighet till AEs interpret footage?

/Jakob

Postad

Jag tror att det är så att Microsofts stenålderscodec för uncompressed inte stöder non-square pixels som används i 16:9 sammanhang (därav att Adobe tog fram en egen uncompressed codec till Production Studio - som tyvärr bara funkar i AE och PPro). Du får antingen köra QT eller ändra storleken till 1024 x 576 med square pixels.

/Max

Postad
Jag ser inte var du har problem med AE. Det verkar ju vara Vegas som strular, och det programmet kan jag inget om, men det finns väl någon motsvarighet till AEs interpret footage?

/Jakob

Nej, det är inte Vegas som strular. Materialet är ju inte i widescreen när det kommer ut ur AE, så varför skulle de vara Vegas som strular då ?

Jag tror att det är så att Microsofts stenålderscodec för uncompressed inte stöder non-square pixels som används i 16:9 sammanhang (därav att Adobe tog fram en egen uncompressed codec till Production Studio - som tyvärr bara funkar i AE och PPro). Du får antingen köra QT eller ändra storleken till 1024 x 576 med square pixels.

/Max

Okej, tack för hjälpen. Får väl köra på det då.

Postad

Om pixelration försvinner på vägen spelar ju ingen roll. Det är ju bara att ställa in den igen i nästa applikation. Men du har ju inte ens förklarat vad du menar med "äkta widescreen", så jag kan ha missuppfattat ditt problem helt och hållet.

Men enkelt uttryckt, om AE exporterar med upplösningen 720*576 så spelar det egentligen ingen roll om det är 16:9, 4:3 eller 5:4 så länge alla pixlarna är med.

Det jag inte förstår är varför Vegas känner att den måste beskära bilden, men så kan jag inte Vegas heller.

Men jag har exporterat 16:9-material från AE som okomprimerad avi för att sedan plockas in i Premiere, och det har inte varit något problem. Men så har jag heller inte brytt mig om vad avi-filen internt har angett för pixelratio, för som sagt, det spelar ju verkligen ingen roll.

/Jakob

Postad

Har inte Vegas så jag kan inte testa. Men kör man ut en 720 x 576 DV/D1 16:9 film från AE som Microsoft Uncompressed, spelar åtminstone Windows Media Player upp den felaktigt, vilket skulle kunna innebära att "flaggan" saknas för hur filmen ska "tolkas". Då skulle mao även Vegas kunna tolka den fel. Men det borde du, som Jakob skrev, kunna justera i Vegas.

/Max

Postad
Har inte Vegas så jag kan inte testa. Men kör man ut en 720 x 576 DV/D1 16:9 film från AE som Microsoft Uncompressed, spelar åtminstone Windows Media Player upp den felaktigt, vilket skulle kunna innebära att "flaggan" saknas för hur filmen ska "tolkas". Då skulle mao även Vegas kunna tolka den fel. Men det borde du, som Jakob skrev, kunna justera i Vegas.

/Max

Jo, borde ju kunna ställas in där tycker man. Har letat överallt, men får väl fortsätta leta då.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...