WinsaPro Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Det här kanske är en dum fråga men jag kan ingenting om Adobe Premiere eller After Effects eftersom jag aldrig har använt dem. Nu till frågan: Måste man ha Adobe Premiere för att kunna använda After Effects? 0 Quote
ThirddOracle Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Absolut inte, det är två helt olika program, med olika funktioner. I Premiere redigerar man filmen, i after effects fixar man effekter och sådant. det enda som är lika mellan programmen är att det e samma utvecklare. :) Satse på dem de är jätte bra :) 0 Quote
lilla_farbrorn Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 = inte alls sant. Förövrig är Premiere och After Effects överkurs för väldigt många. Se till att du helst lär dig programmen eller åtminstone testar ordentligt innan du köper. 0 Quote
WinsaPro Posted February 17, 2007 Author Posted February 17, 2007 Så om jag har förstått det rätt så kan jag använda After Effects med vilket annat redigeringsprogram som helst? Tack för svaren!!:D 0 Quote
Max_H Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Tja... så länge After Effects kan läsa filformatet så kan du det. Det finns fördelar med att använda PPro och AE ihop men det ger ingen egentlig skillnad på slutresultatet i jämförelse med ex Final Cut och AE. /Max 0 Quote
Film smurfen Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Jag tog ner ett demo på After Effects och tyckte det var jättebra. Väldigt komplicerat men bra som attan. Har sett exempel videos på folk som har gjort effekter med AE och... mumma assså vad man kan göra med AE. Prova söka på After Effects på Google Video så kommer det fram en del tror jag. :P 0 Quote
William Johansson Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Hur fungerar AE med Avid? Om man tex ska färgkoregera så exporterar man en dv-fil och jobbar med den och sen kan man importera den i Avid igen, eller? Eller brukar man använda andra program till Avid. Anledningen till att jag frågar är att man sällan hör om Avid och AE. Det är alltid Ppro eller FCP. 0 Quote
Max_H Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Avid är kroniskt jobbiga att samarbeta med när det gäller en integration till en mjukvara som inte är deras egen... Bästa lösningen är Automatic Duck men den kostar ju runt 500 dollar. Du kan också exportera till QT-Ref filer som kan läsas i AE men jag tror (OBS - TROR) att det är en storleksbegränsning på 2Gb. Fördelen med Ref-filer är att det inte tar så stor plats och att det går fort. Är det bara färgkorr kan du ju köra ut det hela som en stor QT DV fil med Avids codec (ingen storleksbegr.) och importera in den till AE och där "saxa" upp den. AE kan dock ha lite strul med Avids codec och alfakanaler (hade otroligt mycket jobb med det till "Drömmarna Hus" på SVT för ett par år sedan). /Max 0 Quote
Recommended Posts