Jvc Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Vilket är de ultimata redigerinsprogrammet enligt dig då när man ska redigera mov filer. Filmar med en hårddiskkamera och har märkt att de inte går att redigera i alla program med dom filmerna. Vilket skulle du rekomendera till att redigera mov filer från hårddiskkamera? 0 Quote
barnholdt Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Spontant svar i och med att filen slutar på mov blir, iMovie, FCExpr eller FCP. Men sanningen kan ju vara en annan. 0 Quote
Eibon Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 FCP tycker jag är mest komplett iallafall. Avid tycker jag är bäst att klippa i, men kräver efterbearbetningsprogram. FCP kan du göra det mesta i och rätt bra. Stort plus för färgkorrigeringen där 0 Quote
Stingray Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 FCP tycker jag är mest komplett iallafall. Avid tycker jag är bäst att klippa i, men kräver efterbearbetningsprogram. FCP kan du göra det mesta i och rätt bra. Stort plus för färgkorrigeringen där Jag ska börja titta på Avid snart som ett komplement till Premiere Pro, vad menar du för efterbearbetningsprogram som behövs till Avid ? Tommy 0 Quote
Jvc Posted February 15, 2007 Author Posted February 15, 2007 Spontant svar i och med att filen slutar på mov blir, iMovie, FCExpr eller FCP. Men sanningen kan ju vara en annan. Skrev fel de är mod filer 0 Quote
Peus Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Frågan var lite ofullständig, eller farlig, utopisk. Adobes och Apples program funkar fint och även Avid. Kanske behöver de en codec installerade för att funka, kanske inte. En QuickTIme fil kan innehålla nästan vilken som helst komprimering och kan behöva rätt sorts codec. Ju mer du betalar för ett program dess bättre kommer det att funka. Avid Express för 20 000:- är inte lika bra som Avid Symphony med tillhörande hårdvara för en så där 500 000:-, eller varför inte köra på en Autodesk Fire eller Smoke redigering för några mille när man ändå håller på, det är den ultimata redigeringen! Tror jag, tra lallallala, men bara för att klippa ihop några QuickTime filer funkar nästan alla redigeringsprogram som finns, med rätt codec, ta reda på vad för codec som krävs och du har löst biffen. Windows burk, kör Premiere Elements, billigast och bäst, Mac, Final Cut Express. 0 Quote
Eibon Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Jag ska börja titta på Avid snart som ett komplement till Premiere Pro, vad menar du för efterbearbetningsprogram som behövs till Avid ? Tommy Avid är ganska klumpigt då det gäller effekter tycker jag, det känns inte som ett komplett program utan snarare ett riktigt bra program att klippa i. Då jag klippte i FCP förut så gick det mesta riktigt bra att göra en komplett film med alla effekter och färgkorrigering osv. Då man klippt kortfilm i Avid så klipper jag bara o ljudmixar i Avid, sen alla effekter och färgkorrigering i After Effects. Lite jobbigare men jag tycker Avid är helt klart det bästa programmet att klippa i så. 0 Quote
Recommended Posts