Jump to content

Recommended Posts

Posted

Precis, man behöver en speciell färgtemperaturmätare då vanliga ljusmätare inte klarar detta. Men att mäta färgtemperatur utan en sådan låter svårt. Vet man på ett ungefär vilken sorts belysning man har så kan man ju klara sig på schablonvärden: halogenlampor ~3500K, dagsljus 5000-6000K. Blandningar blir dock svårare.

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Color_temperature

Mer specifikt, i vilket syfte behöver du mäta färgtemperaturen?

• 3 weeks later...
Posted

Jag har ínförskaffat mig en lampa som påstår sig ge 5000-5500 K, det är ju inte sådär jätteexakta värden precis. Jag testade att ta kort med kameran inställd på solljus för att se vilken färg jag fick, vilket gav mig en något Matrix:Reloaded-gröntonad bild.. hur det förhåller sig i färgtemperaturskalan förstår jag inte. Jag lägger med en bifogad bild med olika exempel.

1lampa-kelvin-exempel.jpg

Posted

Det verkar vara en lysrörslampa, alltså fluorescerande? Så här skriver man på wikipedia angående sådant ljus:

"Fluorescent light varies in color and may be harder to correct for. Because it is often greenish, a magenta filter may correct it, though this could take some trial and error."

Konstigt att den inte ger dagsljustemp. om det står angivet.

Posted

Yes, alla lågenergilampor är väl av lysrörstyp? Sen är ju frågan vad det är för ämne i den.. jag har hört nåt om att "metallhalogen" ska ge ett ljus snarlikt solljus. Ska testa att köpa flera lampor och jämföra..

Den ger hur som helst ett riktigt ballt ljus, som på nåt sätt ändå påminner väldigt mycket om solljus..

Posted
HMI-lampor vore grymt! Dom är dock väldigt dyra. Jag kan dock tänka mig att inom några år kommer det säkert budgetvarianter tillverkade i till exempel Kina (om det inte redan finns sådana?)

Jag tror tyvärr inte att det finns några lågpris-HMI ännu :-(

Vill man ha en ekonomisk lösning får man nog ta billigare lampor + färgat filter.

Posted

tänk också på att om du dimmar så ändras temperaturen till en varmare ton... lägre färgtemperatur... alltså, du kan ha två likadana lampor från samma tillverkare och ändå få olika temperatur om den ena är nerdimmad.

Jag kommer inte ihåg dock om temperaturen skiftar med avståndet också... men intensiteten gör ju iallafall det.

har funderat på å skaffa lite sånna mätprylar... men vet inte om man kan motivera det på en videoinspelning där det är wysiwyg såattsäga...

• 2 years later...
Posted

Allt handlar om hur du vitbalanserar den med video och vad för filmtyp du använder. Du kan ju vitbalansera den jävligt blått, vilket kommer göra en vanlig tungstenslampa se relativt blå ut.

Varför bilden blir grön kan vara pga att färgtempen ligger någonstans mellan tungsten och dagsljus (3200K - 5600K). Det finns nämligen livliga diskussioner om den färgtempraturen är grön eller vit.

I ditt fall är det dock troligtvis att det är ett ljusrör. Alla vanliga fluorescerande lampor är gröna, vilket man balanserar med en ½ minus green-filter. Men nu har du inte det - därav Matrixlooken :)