Jump to content

Recommended Posts

Posted

halli hallå

Det är så att jag klipper en film som jag har lakt lite effekter på i AE, i Vegas 7 men när jag renderade den första test verisionen av filmen blev den nässtan 900 mb, och filmen är bara 5 min. Så jag undrar vad man ska har för renderings inställningar för att inte få så stor fil?

Posted

Det finns säkert 3 miljarder trådar som berör samma ämne, men nu har jag tråkigt så jag kan väl skriva något här.

Vilket format du ska använda beror på vad du ska använda filmen till.

mpeg2 är ett trevligt format att rendera i, i vegas kan du välja exempelvis en DVDpal template som ger en trevlig kvalité och en inte alltför stor filstorlek.

.wmv går väl också, filerna blir små men du tappar relativt mycket kvalité och bilden tenderar att bli grådaskig tycker jag.

Posted

Filmen ska egentligen inte användas till någonting, tack för tippsen, jag kan tyvärr inte testa nu, jag är i Sthlm på APU på STRIX Television i 3v

• 1 month later...
Posted

MPEG-2 är standarden att rendera ut i, om syftet med videon är att läggas på DVD.

Använder han sig utav en Progressive MPEG-2 renderings lösning försvinner renderna, dock endast på datorkopplade skärmar eller DVD spelare som är kopplade progressivt till TVn ( HDMI , Komponent ). Med andra ord kommer bilden att bli lite "hoppig" om den visas på fel källa.

Skall denna film endast användas för datorbruk / Internet, fungerar en fin MPEG-2 rendering bra, dock ej ett portabelt format, överväg också som tidigare nämnst, WMV. En bra WMV rendering kan faktiskt ge väldigt bra bildkvalité och är betydligt mer portabelt än MPEG-2.

• 3 weeks later...
Posted

Det finns annars något som heter typ "video quality" eller "rendering quality", den kan du ha på preview eller good.

Jag kan rekommendera att ladda hem och installera ett codec som heter Xvid MPEG-4 och rendera till det och .avi som filformat, sen har du kvalitén på "good". Sätt pixel aspect ratio till 1,000 och se till att ha progressive scan så får du nog en bra film....

Ska du ha ett codec som ger bra kvalité och tar väldigt lite plats så är 3ivx något jag även kan rekommendera....

Men för min del är det Xvid som gäller ^^

• 2 weeks later...