Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! Jag har funderingar på att uppgradera till Vista inom kort och installera premiere också, brukar redigera rätt mycket, så jag vill vara säker på att det går bra och att det "flyter på"

Jag har en 3 Ghz, 2gb Ram, GeForce 7800 GT...

Är det nån som kör Vista nu?

Ngn nackdel?

Ngt som är bra?

Peace out!

Posted

Det funkar men du tjänar absolut INGET på det i dagsläget (annat än att Vista kan adressera mer minne till operativet men eftersom PPro är en 32bitars applikation så kan den i alla fall inte "se" mer än 3Gb). Det är snarare tvärt om. Interna tester på Adobe utvecklingsavdelning gör gällande att med Aero påslaget kan du förlora ca 20-40% av prestandan. Microsoft lär ha fixar på G men det dröjer nog.

Den enda mjukvara som kan strula är Encore men lösningen är att högerklicka på "Encore.exe" och välja "Kör som admin" (har jag för mig att det heter).

/Max

Posted

Mm. Jag är av den linjen att det finns ingen anledning att uppgradera till vista utan man får med vista när man köper ny dator. Finns det något klistermärke som säger Vista_ready på datorn? Om inte, kör med det du har. Har Premiere någon Vista-logo? Om inte, behåll det du har. Kanske det funkar, men det är oprövat.

Jag tror vista är ett fräckt os, men man har droppat bakåtkompatibilitet för att få de funktioner man önskat.

Posted

Hej

jag följer förträfflige Max, uppgraderar inte.

Handlat just från Dell, som vanligt. Vista följer inte med på ny dator. Kör med xp. Vista följer med som lockande på elektronikvaruhus, inget att ha, varken varuhus eller support.

/nils

Posted

Ok! Tack för svar!

Jag brukar redigera rätt mycket teatrar, konserter... dvs, flerkamerainspelningar, och när jag hade 1 gb Ram så hackade det rätt mycket, blev dock bättre med 2 Gb. Misstänker att det skulle hacka rätt mycket i Vista, precis som det gjorde med 1 Gb!

Vore bra om vi kunde hålla oss uppdaterade gällande "fixar"...

Tack än en gång.. hej!

Posted
Det funkar men du tjänar absolut INGET på det i dagsläget (annat än att Vista kan adressera mer minne till operativet men eftersom PPro är en 32bitars applikation så kan den i alla fall inte "se" mer än 3Gb). Det är snarare tvärt om. Interna tester på Adobe utvecklingsavdelning gör gällande att med Aero påslaget kan du förlora ca 20-40% av prestandan. Microsoft lär ha fixar på G men det dröjer nog.

Den enda mjukvara som kan strula är Encore men lösningen är att högerklicka på "Encore.exe" och välja "Kör som admin" (har jag för mig att det heter).

/Max

Vilken sorts förlust i prestanda menar du? kvaliten,saktare prossesor(längre tid att starta programet och använda den)?

Posted

Tidsförluster... Allt blir långsammare och "segare". Det kan säkert fungera OK om man har ett 8800 GTS kort eller så - men varför ska man uppgradera? Enligt ex Toms Hardware kan det gå fortare att starta program men dom flesta är långsammare, rent renderingsmässigt, i Vista än i XP.

I framtiden kan det absolut gå snabbare i Vista än i XP då Vista tillåter att varje process (läs: processorkärna) använder mera ramminne. (XP har en bergränsning på 3.7Gb ram och Vista Ultimate har en begränsning på 64Gb om jag kommer ihåg rätt). Men i dagsläget är det (tyvärr) så att om man ex. har en Dual QuadCore burk med Vista så måste man ha minst 16Gb ram för att kunna utnyttja all kraft (plus toksnabba raiddiskar för att kunna mata varje processortråd med info). Blir dyrt...

/Max

• 4 weeks later...
Posted

Jag har Vista på min dator testade att ladda hem en tryout version på Premiere men så fort jag öppnar eller skapar ett nytt projekt så svarar inte datorn och jag blir tvungen att avsluta programmet, har även testat att köra som admin men det blir samma sak, vet nån vad jag ska göra, funkar verkligen Premiere på Vista

Posted

Det ska fungera - testa och slå av "Aero" och kolla om det gör ngn skillnad. Mren jag vet inte om det är ngn skillnad på Tryout-versionen.

/Max

Posted

Vad jag tänkte var att du själv kanske skulle leta lite själv på adobes sidor om det står nått intressant om premiere och vista. Det gjorde det inte?

Det förvånar mig att en världens mest ledande programvarutillverkare inte har uppmärksammat en ny version av windows?

Posted

Enligt det "officiella" Adobe dokumentet fungerar alla program i Prod Studio utom Encore som kan ha lite strul. Jag kör själv PPro och Vista i en Vista Ultimate utan problem på jobbet.

Ska snoka och se om man kan hitta ngn info hos A...

/Max

Posted

asså på adobes hemsida stod det bara att det skulle funka till Vista typ :P.

Däremot stod det nåt om att man skulle behöva en patch för att köra Vista på Premiere Elements. Men det stod inget om Pro versionen. Lite dåligt av Adobe tycker jag, eller så är det bara min dator som strular, men tycker inte att fallet bör vara så i och med att allt annat fungerar och så.