Jump to content

Problem med fields vid flytt från Matrox-kort

peterfilm.se
 Share

Recommended Posts

Hej

Har ett problem med upper fields, tror jag.

Läste in massa (100tals klipp) i PPro via Matrox 100 kortet för någon månad sedan. Skall nu göra en liten film med dessa klipp på en dator (prod. studio) utan Matroxkortet. Klippen har ju Upperfield first då detta är standard i Matroxvärlden. Hur skall jag göra på den nya datorn som inte har matroxkortet i sig.

Starta project med lower first eller upper first eller deinterlaca alla klipp i timeline (och vad skall då jag ha för fields i project settings)?

Efter detta project skall alla project göras utan Matroxkort, men problemet återstår som sagt en stund till...

Ska du köra Deinterlace på alla klippa ändå? Då blir det ju lättare.

Starta ett vanligt DV proj med lower field first och kör deinterlace på alla klipp bara. Se bara till att "Interpret footage" inställningen blir rätt på matrox-klippen.

Är osäker på om du kan högerklicka på dom och välja reverse fieldorder - det är inte säkert att det blir snyggt på en vanligt tv om du ex kör en dissolve mellan ett vanligt dv-klipp och matroxklipp. Testa en liten snutt och kolla på en vanlig tv.

/Max

Perfekt. Allt material är från m-kortet, dvs upper first. Jag drar igång ett nytt projekt med lower first och deinterlace alla klipp.

Om du vill tappa kvalitet så skall du deinterlacea, vill du behålla kvaliteten skall du inte göra det. Hur du än gör, använd inte PPro's egna deinterlacing utan använd i sådant fall tex Fieldskit från http://www.revisionfx.com

Hade jag haft 100 stycken Matrox-klipp (Upper Field) som jag skulle sätta ihop med 50 stycken standard DV-klipp (Lower Field) hade jag startat ett nytt Project i PPro 2.0 som jag med hjälp av Custom Settings satt till Upper Field First och sedan vänt Field Dominance dom 50 LFF-klippen direkt på Timeline.

Hade det varit 50 Matroxklipp som skulle sättas ihop med 100 Standard DV-klipp hade jag gjort tvärtom, dvs använt mig av ett Project som är satt till Lower Fields First.

Hade jag haft möjligheten/tid hade jag fångat om dom gamla klippen då det någonstans brukar strula till det när man börjar mixa field orders. Det gäller att ha bra koll på vilka klipp som är vilka vilket tex gör namngivning av klipp mycket viktigt så att man kan skilja ut vilka som är upper resp lower.

1. Alla klipp är med upper field first (matrox)

2. filmen kommer i stort sett bara finnas på nätet (dvs jag måste deinterlaca i alla fall?) = Jag fick för mig att all film som visas på nätet måste deinterlacas? Monitorer eller så klarar inte 50i? Helt fel?

------

Ny fråga

Om jag köper Colorista redan nu är det väl ingen fara att lägga in pluginen i PPro 1.5 och sedan när jag avinstallerar PPro1.5 se till att spara pluginen och sedan när jag fått installerat Production Studio lägga in samma plugin i PPro 2.0 och AE 7.0 igen.

Jag fattar nog att det går, men det är inget särsklit man måste tänka på?

1. Alla klipp är med upper field first (matrox)

Då hade jag först installerat Matrox VFW Software Codec som finns på installationsskivan av X.Tools. Efter det hade jag startat ett nytt Project och med hjälp av Custom Settings skapat ett Project vars Editing Mode är satt till Desktop och som har Fields satt till Upper Field First. Sedan hade jag klickat på Video Rendering och under Compressor valt Matrox DV/DVCAM. Sedan är det bara att namnge projectet och spara det och sedan börja editera. Att klicka på Save Preset... och spara det Preset man just gjort hade jag också gjort. :)

Om du hunnit sälja ditt kort så finns Matrox VFW Software Codec att ladda ner från deras hemsida.

2. filmen kommer i stort sett bara finnas på nätet (dvs jag måste deinterlaca i alla fall?)

Ja, men jag hade interlaceat när redigeringen är klar och inte innan man börjar redigera. :)

EDIT:

Colorista fungerar inte enligt Red Giant Software med PPro 1.5. Colorista fungerar däremot i AE 6.5.

Installerar du till AE 6.5 är det bara att installera den igen när du installerat AE 7.0. Det enda att tänka på är att inte slarva bort serienumret. :)

• 14 years later...

Som regel täcker outsourcing icke-grundläggande processer. Detta gör att organisationen kan spara interna resurser för andra viktigare uppgifter länk. Fördelen med denna interaktion är att öka företagets effektivitet, eftersom både kunden och outsourcaren i det här fallet gör det arbete de gör bäst.