Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej. Har kollar runt lite utan att finna svar på min fråga. Är färsk med det här med Premiere Pro och behöver hjälp. Versionen jag använder är 1.5.

Jag vill veta hur man ändra bildstorleken på videon utan att behöva "dra" ut bilden i moniterfönstret i varje klipp. Hoppas ni fattar vad jag menar.

Tack på förhand!

Postad

När jag sökte på scale bland effekterna så fanns där bara med namn som: PiP 25% UL Scale In mfl. Jag valde en med namn PiP 25% LL Scale Down from Full. Jag verkade lösa det med den även om det var lite krångligt att förstå hur man skulle göra. Tackar!

Postad

Men hängde du med på att du kan, precis som Roger sa, styra det hela i Effect Control Palette, genom att "dra" i siffrorna för scala (och position, rotation, etc). För ytterligare mer kontroll kan du hålla ner Ctrl-knappen så blir det ännu mer "kontroll" då skalan styrs "långsammare".

/Max

Postad
Men hängde du med på att du kan, precis som Roger sa, styra det hela i Effect Control Palette, genom att "dra" i siffrorna för scala (och position, rotation, etc). För ytterligare mer kontroll kan du hålla ner Ctrl-knappen så blir det ännu mer "kontroll" då skalan styrs "långsammare".

/Max

Aha, nu fattade jag :)

Postad

Eller om du menar att du vill ändra från 4:3 till 16:9 på ett helt filmklipp som du cappat in.

I så fall högerklickar du på klippet i projektfönstret och väljer Interpret Footage och kan där byta Pixel Aspect Ratio till det som passar.

Postad

Jag hade samma problem för ett tag sen, det finns ett alternativ i options och nånting... kan skriva det exakta när jag sitter framför programmet. Tror det heter nånting liknande: Scale imports to video size... Då, varje gång du lägger till ett nytt klipp i projected så passar den direkt till filmen du gör o Premiere. Vet inget smidigt sätt att göra detta efter att du redan har arbetat på det ett tag. 2.0 är bättre då detta redan är förvalt och att du kan högerklicka på klippet och där ''scala'' om det.

Hoppas det här hjälpte lite.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...