Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Undrar om det finns någon som är intresserad av och gärna vill diskutera interaktiv film. Eventuellt interaktiv film på Internet.

Om det är någon som har länkar kring information om interaktiv film tar jag gärna emot det med.

Mvh Jonna

Högskolan på gotland

Animation & Experiment film Årskurs 2

Postad

nja... till å börja med kan vi ju ta och definiera "interaktiv film"... är det som de där spelen som kom ett tag till dator m.fl. och i princip var "choose your own adventure" där filmen stannade lite då och då och visade en meny för spelaren som fick välja hur huvudpersonen skulle göra.

Eller är det som Metal Gear Solid, skapade av en kille som i mångt och mycke är en filmregissör med försmak för spel och ofta dyker det upp i hans spel att just spel är vidareutveckling på film-konsten, För när man ser film så är man passiv och bara ser vad som händer. I spelen kan man själv orsaka saker i den fiktiva världen.

Eller... nja... hur menar man med "interaktiv film" det är som med dvd'er som har "interaktiva menyer" som bonus... om dom inte är interaktiva så är det väl inte mycket till menyer? Film i sig är ju ett passivt sätt att uppleva konst, tills att man börjar göra den själv. Film är som musik, målningar och liknande inte interaktivt. I spel är det dock en fördel om så mycket som möjligt är interaktivt, spelaren vill se att hans handlingar gör skillnad i den fiktiva verkligheten... När man i spel får långa och många sektioner där ingen interaktivitet finns börjar många spelare tappa intresset.

För mig själv är MGS-spelen det närmaste "interaktiv film" jag kommit. För samtidigt som jag får göra allt möjligt spännande så får jag också en berättelse av värdsklass i vacker förpackning.

Eller är det modell Levande Böcker du menar, som jag uppfattat som en digital version av kassettböcker där "plingeling" nu får du vända blad och interaktiviteten inte sträcker sig så mycket längre än så... och det känns mer som en ursäkt att inte lägga ner så mycket tid på skapelsen... för mig alltså...

Så, vad menar du med "interaktiv film"

Postad

Jag var på ett seminarium om interaktiv film på Fantastisk FilmFestival (FFF) i Lund för 4-5 år sedan, men jag kan inte säga att jag är särskilt tänd på idén egentligen.

Interaktivt historieberättande synes mig vara en tillbakagång snarare än en utveckling. Det vore interaktivt om jag hittade på mina egna historier och berättade dem för mig själv, men faktum är att jag hellre köper en färdigskriven bok om jag är sugen på att läsa. Att spel av olika slag skulle ta över den traditionella berättarformen tror jag är befängt. Det är helt enkelt helt skilda saker.

Jag skulle väl kunna babbla mer än så, men det känns lite poänglöst utan att ha någon väldefinierad angreppsvinkel. Släng ut ett mer konkret köttben så kanske vi hugger!

/Jakob

Postad

Jag kan inte heller för mitt liv påstå jag skulle jämföra spel med film, det är två vitt skilda saker.

Jag tycker personligen det är löjligt med hela konceptet Interactive Film, varför skulle man vilja bestämma vad som händer? Var är tjusningen & spänningen i det?

Om man ska jämföra med berättelser i övrigt så skulle det vara som att käfta emot högläsaren som läser upp sin berättelse inför folk, eller ännu hellre gå upp på scen & förklara för musikerna live vad dom BORDE & enligt en själv SKA göra.

Jag skulle slå ihjäl den som skulle försöka nåt sånt med mig när jag spelar live. Vissa saker ska absolut inte vara något annat än passiva, annars blir det ett annat media.

Jag är väldigt förtjust i historiedrivna spel, men skulle aldrig någonsin byta ut film mot nåt sånt.

Skulle aldrig byta ut film alls.

Postad

Alla sorters media är väl egentligen interaktiva (eller åtminstone inte passiva). När vi läser en bok eller ser en film skapar vi vår egna, unika värld med hjälp av våra minnen och tankar.

Postad

Håller med föregående talare till viss del, en bok är väldigt mycket vad du gör den till eftersom du skapar bilder utifrån dina egna upplevesler med bokens hjälp medan i film har du redan scenen och personerna klara så man kan väl säga att en bok är lite interaktiv men film? Nej enligt mig

Postad

Jag försöker få en uppfattning vad interaktiv film är för något. Men det jag menar är just att publiken kan påverkar handlingen på något sätt. Hur vet jag inte?

Jag antar att ni kanske inte klassar en utställning med filmer som interaktiv. Det skulle jag göra eftersom man blir en del av ett konstverk. Visserligen kanske man inte kan påverka det men om konstnären låter publiken vara med och kunna påverka handlingen med hjälp av olika redskap, t ex att man får klicka på knappar eller stå framför en kamera. Det är väl interaktiv? för mej är det det iallafall.

Jag har gjort en interaktiv dokumentär om Botaniska Trädgården i Visby, där man kunde klicka på olika bilder och sedan få en kort historia för att sedan klicka sej vidare. Jag försöker inte koppla ihop interaktiv film med spel. Det är två helt olika saker. Interaktivitet är så mycket mer enligt mej.

Postad
Alla sorters media är väl egentligen interaktiva (eller åtminstone inte passiva). När vi läser en bok eller ser en film skapar vi vår egna, unika värld med hjälp av våra minnen och tankar.

Motsatsen till interaktiv är inte passiv, utan, ja... det finns nog inget begrepp annat än "icke interaktiv" helt enkelt. Och för att något ska vara interaktivt gäller det att båda de ingående delarna påverkar varandra. T.ex. är en film inte interaktiv eftersom publiken inte kan påverka filmen (filmen kan dock påverka publiken, men det sker bara i ena riktningen). På samma sätt är inte böcker interaktiva. Boken kan få massor av saker att hända i läsarens hjärna, men vad läsaren än gör så ändras inte boken.

Ovanstående betyder inte att böcker eller filmer är sämre än t.ex. spel, utan helt enkelt att de är mindre interaktiva.

Postad
Har några vänner i Köpenhamn som pysslar med interaktiv film.

Jag gjorde faktiskt musiken till en interaktiv långfilm som dom gjorde.

Finns lite mer info om den här: http://switching.dk

De har även gjort interaktiv film för nätet som jag också gjorde en del musik till.

Finns här: http://tilbygningen.dk/korridorerne

Tack tuco för länkarna. Riktigt intressant. Precis vad jag var ute efter.

/Jonna

• 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...