Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har du varit med och gjort en långfilm?

Och isåfall, hur var det, vad hade för roll i filmteamet, hur jobbigt var det att spela in? etc.

Alltid kul att ta del av andras erfarna små livshistorier :) Har nämligen själv planer på att göra en långfilm på över en timme.

Posted

Om du inte gjort film tidigare så rekomenderar jag absolut inte att göra långfilm redan.

Varför inte göra kortfilmer & lära dig först? Det är betydligt mer jobb ju längre filmen är än man kan tro, & det krävs en hel del. Kortfilmer är dretbra att både öva sig på & göra seriiöst :-)

Posted
Om du inte gjort film tidigare så rekomenderar jag absolut inte att göra långfilm redan.

Varför inte göra kortfilmer & lära dig först? Det är betydligt mer jobb ju längre filmen är än man kan tro, & det krävs en hel del. Kortfilmer är dretbra att både öva sig på & göra seriiöst :-)

Jo jag vet. Jag är bara i planeringsstadiet just nu. Men jag har gjort många kortfilmer och så, men det var inte riktigt det jag ville förmedla med den här tråden.

Jag vill veta vad du/ni hade för upplevelser när filmskapandet var igång. Det finns ju många som hinner komma halvvägs in i inspelningen och sen "nej nu orkar vi inte med det här mer.." lixom. Gnistan, viljan samt energin.

Tell me :)

Posted

Jag gjorde en långfilm en gång i tiden. Pumpmannen 4 - 90 min högkvalitativ underhållning. Det var ett ortoligt äventyr. Det tog oss två dagar på vintern och kanske två veckor på sommaren. Jag blir aldrig sjuk, men när jag var klar med filmen insjuknade jag i den värsta febern som varade två veckor. Det tar på krafterna - särskilt när du är den enda som kämpar för filmen.

Det bästa är att filmen är full av nostalgi. Jag har med alla mina kompisar och den speglar hur vi hade det under sommrarna och jag mår riktigt bra av att se den.

Så jag önskar dej lycka till och ha så kul, och var inte rädd för att spela in lite i taget, som jag gjorde.

Posted

Mina råd är:

Om du gör en film så se inte på den som en "amatörfilm" utan som en film av proffs men på mikroskopisk budget. "Amatörfilmer" är inte riktiga filmer. Det är bara någonslags fritidsterapi eller föreningsverksamhet. Ge dig inte in i det om du verkligen brinner för film. Robert Rodriguez gjorde El Mariachi för kaffepengar och hans ambition var att "lura" distributörer att hans film hade kostat mycket mer än den gjort så att han kunde sälja den till TV-bolag och videodistributörer och bli rik. Hans enda filmerfarenhet innan det var några väldigt amatörmässiga kortfilmer inspelad i hans trädgård med hans syskon i alla roller. Jag gjorde (utan någon som helst jämförelse med Rodriguez) två långfilmer på Super8 som jag aldrig färdigställde för att jag plötsligt blev "het" som musikvideoregissör och aldrig fick tid till mina microbudgetfilmer. För några år sedan gjorde jag en film som heter Camp Slaughter (finansierad med luft, gott mod och entusiasm) som letat sig ut i ganska stor distribution och framför allt min kommande film Year One som är ett jätteprojekt utan någon traditionell finansiering. Just nu förhandlar jag om världsrättigheterna på den filmen. Alla mina "små" filmer utan budget har alltid lett vidare till någonting. Camp Slaughter ledde vidare till min första amerikanska lågbudgetfilm Stinger. Hade jag betraktat mina filmer som "amatörfilmer" så hade det aldrig hänt någonting.

Kör hårt. Lycka till och "Stay hungry - Stay foolish".