c4kristoffer Posted October 6, 2002 Posted October 6, 2002 Hej! Jag skall göra en film där jag använder två stycken olika vinklar, i främst dialoger. Jag har två stycken VHS-C-videokameror och redigeringsprogrammet Pinnacle Studio 7. Hur skall jag bära mig åt för att få ljudet att passa med bilden? Skall jag använda mig av en vanlig bandspelare att ta upp ljudet? Hur skall jag redigera? Tack på förhand! / Kristoffer 0 Quote
Opus Posted October 6, 2002 Posted October 6, 2002 Väldigt svårt att säga tycker jag, beror helt enkelt på om kamerorna tar upp ljud bra. Tyvärr känner jag inte till de kameror du nämner men bästa sättet tycker jag är att spela in på kameran med en separat mic, särskilt om det är på amatör nivå. Vid redigeringen använder du det ljudet som är bäst från de två kamerorna, om du filmar med båda kamerorna samtidigt ur båda vinklarna ska det inte vara speciellt svårt att synca. /A. 0 Quote
Pace Posted October 6, 2002 Posted October 6, 2002 Det finns en artikel på filmskolan om detta. ;) http://www.voodoofilm.org/?url=/filmskola/dialogscener.html 0 Quote
Recommended Posts