Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har gjort ett par filmer tidigare med digitalkamera och känner nu att det är dags att skaffa sig lite bättre utrustning. Är inte speciellt hemma på kameror, så ber därför om lite hjälp.

Har kollat på några av dessa, vet dock inte om de är speciellt bra. Men jag vill helst inte lägga mer än ca 3000 kr för kameran.

Panasonic NV-GS27: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1092811&node=4

Canon MV900: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1064566&node=4

Sony DCR-HC23: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1026891&node=4

Sedan undrar jag över om en 6 megapixels kamera med 3x zoom är mycket sämre än ovanstående?

Postad

Jag har haft en sådan canon.. mycket bra första kamera skulle jag säga..

men själv så skulle jag tagit Panasonic..

det är ju altid lite svårt att säga.. en kamera kan ju vara bra för mig.. men skit för en annan..

utelämna lite mer.. vad du hälst filmar och om du lägger ner mer tid på ljus eller effekter. upplösnin snygga bilder..

Postad

Det jag mest lär filma är ganska korta filmer med kompisar. Vill gärna ha lite kvalité på bilderna och framförallt ljudet som inte var speciellt bra på den digitalkameran jag använde mig av tidigare. Men jag kan nog komma att filma sportevenemang också. Om de fungerar i lite mörkare ljus vore också bra, man såg i princip ingenting i min förra kamera när det hade börjat skymma lite utomhus.

Sedan så vill jag kunna överföra filmerna lätt till datorn, och vad jag har förstått så är firewire bättre än USB om man inte vill tappa kvalité?

Postad

firewire ska de vara ja... om du vill filma i mörker.. så skulle du köpa en Panasonic med 3ccd enhet.. men det blir en aning dyrare än 3000 kr..

men jag skulle iaf rekomendera panasonic kameran.. och om du tar den och vänjer dig vid panasonic så kommer du få mycket bra resultat vid andra köp av kamror.. för detär ett mycket bra märke..

Postad

Hittade svaret på frågan....

Valet står nog mellan sony eller panasonic.

Tror nog att Panasonic känns lite mer aktuell, hittade ett bra erbjudande på den hos netonnet också.

Postad
firewire ska de vara ja... om du vill filma i mörker.. så skulle du köpa en Panasonic med 3ccd enhet.. men det blir en aning dyrare än 3000 kr..

men jag skulle iaf rekomendera panasonic kameran.. och om du tar den och vänjer dig vid panasonic så kommer du få mycket bra resultat vid andra köp av kamror.. för detär ett mycket bra märke..

Om jag läser dig rätt!? Nej inte en 3CCD kamera vid mörker filmning. 3CCD ger finfina fägrer vid bra ljusförhållande men kornighet när det mörknar.

Jag skulle valt kameran som erbjuder flest in och utgångar samt manuella inställningar. Text och bakgrunder och annat lulllull skulle jag värdera till noll.

Postad

Panasonic är den kameran med mest utgångar vad jag i alla fall kunnat se.

gorse: Anledningen till att jag lockades av netonnets erbjudande var att man fick med kamera, band, väska och stativ för 2899 kr. Dock så verkar man ha tagit bort stativet nu...

Postad

Jag vet. När jag köpte min kamera hade de ett paket med. Så kollade min fru på inwarehouse och hittade till och med bättre pris. Fast ditt verkar svårt att slå. Men på väg hem dag såg jag en panasonic-kamera i skyltfönstret för 2400. Jag tror att pengaresurser är ingen ursäkt att inte kunna filma.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...