Gå till innehåll

Manus: Ett enkelt farväl (5 sidor)


Pandan

Recommended Posts

Synopsis: En kille tar farväl av sin tjej.

Manus: Ett enkelt farväl

Utkast: 1

Sidor: 5

 

En första och egentligen enda version då jag skrev manuset för en skolövning och läraren gillade det väldigt bra.

 

Det jag undrar över dock är hur/ifall manuset kan göras bättre utan att helt skrivas om. Är första gången jag varit så nöjd på första versionen och känner mig lite rädd för att jag bara är bekväm. Det fanns dock reservationer för längd(5 sidor) och karaktärer(två).

 

Hoppas ni gillar det, ha re bra!

ett enkelt farväl.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är hur mycket längre du orkar gå med en skolövning?

 

För generellt orkar man med ett par mindre omskrivningar, sen kommer oftast nästa övning som man behöver lägga energi på.

 

Jag tror att det man kan putsa på är som alltid dialogen. Den känns lite kliché här och där men det beror nog på att karaktärerna inte har riktig koll på sig själva ännu. Kanske lite 'on-the-nose', men jag har inte något vettigt alternativ just nu... men det är ju inte mitt problem :)

 

Vilken utbildning är det du går?

 

Men på det hela taget så är det bra. Lite dystert bara.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte manuset var bra, men slutet kom så fort.. Man ville känna mera av den där hemska känslan..

Nått jag tänkte på.. Hur förstod amanda att han hade tagit piller.. OCH det var ganska skumt att hon fattade på engång, han kanske bara vile lägga på luren fortare som han träffat en ny tjej och släppt taget om henne.. så tror jag nog dom flesta skulle reagera.. Kändes ganska onarturligt..

Aja :) det var nice

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det var nice. Början är jättebra där du visar Amandas inställning till Alex utan att hon uttryckligen säger någonting, utan låter bli att svara i telefonen etc.

 

Jag håller med gomp om att det var skumt att hon fattade på en gång, men ändra för tusan inte det! Det får gärna vara skumt. Antagligen är förklaringen att hon känner honom såpass bra så att han inte behöver säga något.

 

Håller också med Anna_Dea om att det är lite klyschigt. Framförallt är slutet inget vidare. Det känns lite meningslöst om han bara dör sådär. Dessutom tycker jag inte att de sista scenerna (fr.o.m. "INT. AMANDAS VARDAGSRUM – NATT

Festen är fortfarande igång..." ) tillför någonting. Kan du komma på något intressantare? Tänk t.ex. på att historier lätt blir intressantare om huvudkaraktären lär sig något av det som hänt.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, hade gärna från början haft lite mer dialog där Amanda fattar vad som händer, men var tvungen att hålla igen pga restriktioner. Men kul att ni tycker det så jag vet.

 

 

Tanken är annars att Amanda fattar på grund av vad han säger och att han tänker lägga på. Det ska vara underförstått att han ringt massa den senaste tiden och gjort allt för att få prata med henne och försöka övertala henne tillbaka, men här så vill han istället lägga på och det enda han egentligen åstakommer med samtalet är att säga hej då.

 

De sista scenerna var bara för att få lite avrundning och avsluta på Amanda som är huvudkarkatären. Samma anledning som berättelsen börjar på henne och inte honom.

 

Att det är klyshigt kan jag hålla med förresten och det är nog för att jag som sagt bara hade drygt fyra sidor att använda mig av. Hade annars gärna utvecklat det mera till runt tio.

 

Men men, tack för kritiken!

 

Ha re bra/Pandy

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...