Norbert Postad 21 januari 2007 Postad 21 januari 2007 Ni som är duktiga på AE och eventuellt 3D, hur skulle ni tackla en specialeffekt som ska föreställa en slags tryckvåg som liksom "böjer" luften på sin väg? Alltså inga fyrverkerier, bara en luftvåg. Den här effekten finns nog i ett antal filmer. Om jag inte missminner mig så finns det en sån i någon av Pirates Of The Caribbean-filmerna. 0 Citera
Max_H Postad 21 januari 2007 Postad 21 januari 2007 Ska den påverka hela bilden eller är det en "smal" effekt som påverkar vissa delar bilden? /Max 0 Citera
Norbert Postad 21 januari 2007 Författare Postad 21 januari 2007 Den ska påverka en del av bilden. Vågen ska liksom gå en bit över marken, i axelhöjd ungefär, och troligtvis kommer den att filmas från just axelhöjd. Eller är det kanske lättare om det filmas från en höjd så att man ser vågen snett uppifrån? 0 Citera
Stefan_holst Postad 21 januari 2007 Postad 21 januari 2007 Den ska påverka en del av bilden. Vågen ska liksom gå en bit över marken, i axelhöjd ungefär, och troligtvis kommer den att filmas från just axelhöjd. Eller är det kanske lättare om det filmas från en höjd så att man ser vågen snett uppifrån? Någon form av deplacement map som är animerad som får bilden deformerad. Kanske en så kallad Donut som sprider sig större från epicentrum. 0 Citera
Norbert Postad 21 januari 2007 Författare Postad 21 januari 2007 Det kan vara nåt. En donut som växer med tiden. Själva donuten går ju på en grisblink men jag får nog läsa på lite om displacement maps. Jag är med så långt att dispalcement maps används för att forma/deformera 3D-objekt men i det här fallet är det ju själva videosekvensen som ska deformeras. Finns det någon bra tutorial måhända? Vidare, om man har rörlig kamera så behövs någon form av 3D motion tracker, inte sant? Jag skulle vara tacksam om någon har ett tips på en bra sådan som inte kostar skjortan. Det finns väl bara 2D tracker i AE? 0 Citera
Max_H Postad 21 januari 2007 Postad 21 januari 2007 Du kan ju fejka med handanimering. Tror också stenhårt på ngn form av displacement map. Det som är jobbigast är väl om man ska vara "fysiskt" riktig och displace:a olika runt hörn och andra objekt som ev står ivägen. En bra (enligt uppgift) och billig 3D tracker är annars SynthEye. Har för mig att det finns några gamla tutorials för Disp. Maps på Cow (typ hur man gör en flagga etc) men dom är ändå rätt lärorika. Du också kolla på Ayatowebb (googla för exakta adressen) - han har ett par coola exempel med Displacement Maps. Tror också på att blanda in lite fractal noise med Compound Blur för att få luften lite "värmeflimmrigt" oskarp. /Max 0 Citera
Norbert Postad 21 januari 2007 Författare Postad 21 januari 2007 Man får nog göra det lätt för sig och filma så att inga andra objekt kommer ivägen för vågen utan det första den träffar är sitt mål. Den behöver inte ens träffa sitt mål i videoklippet egentligen. Det kan man hinta i ett annat klipp. Tackar, ska kolla upp allt det där och ta in lite information sen dyker jag väl upp här med fler funderingar kanske. :) 0 Citera
Stefan_holst Postad 22 januari 2007 Postad 22 januari 2007 Man får nog göra det lätt för sig och filma så att inga andra objekt kommer ivägen för vågen utan det första den träffar är sitt mål. Den behöver inte ens träffa sitt mål i videoklippet egentligen. Det kan man hinta i ett annat klipp. Tackar, ska kolla upp allt det där och ta in lite information sen dyker jag väl upp här med fler funderingar kanske. :) Jag vet inte om jag är ute och cyklar men någon form av mask i en av kompositionerna skulle ju kunna "rädda" föremål i bilden från att bli deformerade? MatchMoveing, det finns tillochmed gratis. http://www.digilab.uni-hannover.de/docs/manual.html Om det är bra eller ej vet jag ej Här finns mer att läsa http://en.wikipedia.org/wiki/Matchmoving Mvh Stefan 0 Citera
Norbert Postad 22 januari 2007 Författare Postad 22 januari 2007 Ja det är ju en lösning. Eller så gör man det enkelt för sig och ser till att det inte är några objekt i förgrunden, alltså mellan vågen och kameran, så kan man låta vågen deformera hela bilden och sedan lägger man till något element i förgrunden som ett lager ovanpå för att få lite mer dynamik i klippet. Men som jag har fattat det nu efter att ha läst en smula så skulle man kunna animera en svartvit donut som växer med tiden mot en svart bakgrund och använda den sekvensen som en displacement map i AE för att deformera videoklippet. Fast då har jag egentligen ingen aning om man kan använda ett videoklipp som en displacement map eller om det bara kan vara en bild? Problemet är väl isåfall att se till att donuten blir svart där luften ska bukta mest och sedan tonar mot ljusgrå för att jämna ut buktningen i luften och få den där vågformen. Man borde ju kunna kontrollera det med en shader men det blir ju inte riktigt rätt när man lägger på en ljuskälla... väl? Tackar för de länkarna! Gott att det finns gratis alternativ till nästan allt. :) 0 Citera
jernby film Postad 22 januari 2007 Postad 22 januari 2007 Luftvåg säger du. Då är det något i din film som ska böja/röra sej för den, eller? Om det är en liten del i bilden/filmen som ska ingå i vågen är det lätt i AE. /nils 0 Citera
Norbert Postad 22 januari 2007 Författare Postad 22 januari 2007 Svårt att förklara, men jag ska ändå försöka förklara hur jag har tänkt mig klippet. Ett gäng magiker står en bit ifrån en stor mur på en öppen slätt och samlar sina krafter och "stöter" till slut ifrån sig en luftvåg från deras händer som far mot muren. Jag är inte riktigt på det klara med från vilken vinkel man ska filma detta för att det ska bli så enkelt som möjligt men ändå snyggt. Säg att man filmar magikerna från sidan (profil) när de håller ut armarna och viftar med händerna i en vågrörelse. Från händerna kommer vågen och far iväg. Sedan bara för att göra det ännu mer utmanande skulle man kanske kunna panorera med kameran för att följa med vågen så att den inte försvinner ur bild, och där kommer motion trackingen in. Så det korta svaret blir ja på din fråga, jernby film. Jag har bifogat en bild som består av två bilder jag har ritat. Om man säger att kameran panorerar från positionen i den första bilden till positionen i den andra och vågen han har framför händerna växer som en ring.. som en tryckvåg bör göra. Jag är ganska grön vad gäller specialeffekter så jag antar att jag kräver lite väl mycket av mig själv här, men det är där utmaningen ligger. :P 0 Citera
Max_H Postad 22 januari 2007 Postad 22 januari 2007 Jag tror faktiskt inte du behöver någon 3D-tracker för att lösa det - även om du panorerar. Det kanske/borde räcka med den vanliga trackern - framförallt om du kör handkamera. Men jag skulle göra ett par enkla tester innan man skjuter skarpt. Bara testa ett par korta klipp där man själv viftar lite med händerna för att testa. Men det är ju det som är kul - att testa ngt som man inte ens vet om man fixar. Håller själv på med ett sånt projekt (sen förra sommaren...) - med viss förhoppning om att det kan bli klart om ngn månad (om min polare får tummen ur med en animerad film som ska synas på TV och har en betydande del i handlingen). /Max 0 Citera
jernby film Postad 22 januari 2007 Postad 22 januari 2007 Norbert. Nu ska vi se om vi menar samma sak. Bilden föreställer ett negativ som inte rör sej, motsvarar det gröna i din bild, eller enligt nedan, grön våg. Effekten har jag visuellt gjort med light sweep. Den behöver du inte ha, men det är bättre om den syns på något sätt, tycker jag. Bilen är ju bara ett sätt vad som händer med materialet vid kraften hos en magiker. Allt detta kan du göra i ett filmklipp. Du kan ju låta händerna visuellt ge en mycket svag ton av ljus. Ungefär nästan osynlig stråle från personens händer mot muren. Trolleri. Du kan "punktmarkera" vad som helst i en film och manepulera det. Om det gröna ska röra sig som en gräsmatta antar ett utsende av grönt hav kanske. Bulgeeffekt.Något måste ju röra på sej i bilden. Du behöver endast 2 klipp, ett från sidan och ett bakom magikern eller enbart film mot muren. Ska du göra panorama i en sekvens blir det avancerat. Är det ungefär detta du tänkt? /nils 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.