vacation Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 sp/lp vilken av dessa inspelnings inställningar ger bästa kvalite 0 Citera
sky_eye Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 SP (short play). LP (long play) Sänker kvaliteten för att kunna klämma in mer på bandet. \\Sky 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Om man ska vara lustig kan man säga att det beror på vilken specialeffekt du vill ha. Vill du ha slowmotion så filmar du med högre hastighet på din filmkamera. Vill du ha "stressat-speedad"-effekt så filmar du med en lägre framerate med din filmkamera. ;) 0 Citera
sky_eye Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Sorry, jag förutsatte, kankse lite förhastat, att det rörde sig om video. \\Sky 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Sorry, jag förutsatte, kankse lite förhastat, att det rörde sig om video. \\Sky Du har förmodligen rätt i att det handlar om en videokameras inställningar. 0 Citera
sky_eye Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Jo, förmodligen. Men det var ändå fel av mig att ge ett så generiskt råd utan att själv kompletera. \\Sky 0 Citera
Max_H Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Och om det är en DV kamera är det ju då ingen skillnad på kvaliteten. Bara större risk för dropouts...(använd INTE LP om det är en DV kamera). /Max 0 Citera
Pace Postad 11 januari 2007 Postad 11 januari 2007 Flyttas från Filmteknik och omdöpt från "nybörjar fråga". 0 Citera
Pehrbau Postad 12 januari 2007 Postad 12 januari 2007 Bildkvaliteten påverkas inte om du använder LP eller SP. Däremot ökar risken för att det blir läsproblem från tapen. Om du vill spela in längre film genom att köra i lägre bandhastighet måste också bithastigheten sänkas - sämre bildkvalitet. 0 Citera
Nossloh Postad 28 juli 2007 Postad 28 juli 2007 Ska man ha speciella DV-band för att kunna spela in med LP? Har provat att spela in med LP med ett vanligt konsument-DV-band och hade det inte varit för drop-out problemet så hade det varit perfekt. 0 Citera
megawatti Postad 4 augusti 2007 Postad 4 augusti 2007 Finns band som du får in 90min ist för 60min, fast dom kostar 3 dubbla av vad ett 60 minns band gör. Så fråga dig själv ifall de är värt de? Tar ju inte mer en 10 sekunder att byta band. 0 Citera
Pehrbau Postad 4 augusti 2007 Postad 4 augusti 2007 Det är just drop-out problemet som är skillnaden mellan SP och LP. Med LP så blir det mindre marginaler för avläsningen eftersom data ligger tätare på bandet och därmed större risk för fel. Om bandet spelas in på en bandstation och spelas av på en annan så är det större sannolikhet att något skiljer sig vilket leder till feltolkning av bandens data. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.