lilla_farbrorn Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Premiere Pro 2.0 Satt igår till klockan 4 och redigerade klart en dokumentär som ska lämnas in imorgon och exporterade trött som fan ut den färdiga filmen på DV-band. Idag när jag vaknade, startade jag upp Premiere igen för att exportera filmen till datorn. Då har plötsligt ljudet på en del av mina ljud (DV Avi-klipp, musik i både wav och mp3) försvunnit. Ljudremsorna finns där men utan waveforms. Råmaterialet fungerar felfritt, men på timelinen är de döda. Konstigt nog är det är bara på ungefär hälften av klippen och med möstret: 1. Ljud fungerar 2. Ljud fungerar inte 3. Ljud fungerar 4. Ljud fungerar inte 5. Ljud fungerar 6. Ljud fungerar inte ..med ungefär lika stort avstånd mellan varann. Jag har aldrig haft detta problem förut så jag ska väl inte behöva skriva ned ljudkort och annat. Audio Hardware och Audio Output Mapping är inställt på Premiere Pro Windows Sound. Först tänkte jag att ljudet gick till kameran eftersom jag nyligen exporterat till den men så var det inte. Hjälp mottages tacksamt, även gissningar och teorier om vad som kan ha hänt. 0 Quote
Max_H Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Låter otroligt skumt... men om du raderar alla PEK-filer och alla CFA-filer (hela audio conforming mappen)...? Alternativt (till och med först kanske) importerar hela projektet i ett nytt. /Max 1 Quote
lilla_farbrorn Posted January 13, 2007 Author Posted January 13, 2007 Hej Max. Tack för svaret. Jag hittar inga PEK-filer eller CFA-filer som kan associeras till ljudet som inte fungerar. Att importera i ett nytt projekt fungerar inte heller. Jag fattar ingenting. 0 Quote
Rogge Posted January 13, 2007 Posted January 13, 2007 Jag hittar inga PEK-filer eller CFA-filer som kan associeras till ljudet som inte fungerar. 1. Starta det Project som strular 2. Gå till Edit > Preferences > Scratch Disks 3. Kolla var du har dina Audio Previews på din hårddisk 4. Kolla var du har Media Cache på din hårddisk 5. Stäng PPro 6. Radera mapparna Conformed Audio Files och Media Cache Files som du hittade under punkt 3 och 4. När du raderat mapparna Media Cache samt Conformed Audio Files så bör det fungera att höra/exportera allt ljud igen. När du raderar mapparna, tryck Shift+Delete för att radera dom utan att lägga dom i papperskorgen. Mapparna samt alla filer i dessa mappar kommer att återskapas nästa gång du öppnar ditt Project. Det är viktigt att låta PPro göra detta i fred. Börjar man scrolla och vill lyssna på ljudet som var borta när PPro håller på att tex "Generating peak files..." så kan det bli problem varför det är bäst att ta en kopp kaffe så länge! ;) Fungerar inte ovanstående heller: 1. Starta ditt Project 2. Gå till Edit > Preferences > Media 3. Tryck på Clean 1 Quote
lilla_farbrorn Posted January 13, 2007 Author Posted January 13, 2007 Tack Rogge för din utförliga beskrivning. Jag provade att radera Media Cache Files som ni sa, men det fungerade inte. Fler filer (än vad som fanns i mappen tidigare) skapades när den genererade peak files, men som sagt, inget resultat. En clean gjorde jag tidigare, också utan resultat. (provade nu igen innan jag genererade nya peaks) 0 Quote
Rogge Posted January 13, 2007 Posted January 13, 2007 O.k, vilket ljud är det som är borta: Är det bara DV-avi, är det bara .wav är det bara .mp3 eller är det lite av varje? Komprimerat ljud, .mp3, är välkänt för att ge ljudproblem i PPro och rekomendationen är att alltid konvertra det till .wav, dessutom med samma bit depth och sampling rate som det project du håller på med, dvs från xx bit 44.100Hz till 16 bit 48000Hz. Ett långskott som skulle vara intressant att få svar är på hur det går om du gör följande: 1. Öppna det Project som strular 2. Skapa en ny Sequence 3. Nesta in den Sequence där det har "tappats" ljud 4. Håll ner Alt-tangenten och markera ljudet i den Sequence du nestat in medans du fortfarande håller ner Alt-tangenten 5. Gå till Clip > Audio Options > Render and Replace 6. Det kan ta lite tid, så hav förtröstan... Innehåller den ljudfil som nu skapades allt ljud eller fattas det ljud i den också? 0 Quote
lilla_farbrorn Posted January 13, 2007 Author Posted January 13, 2007 Det är lite av varje som krånglar, verkar inte ha något med formatet att göra. Jag har också kollat på det där med bit depth, men eftersom ljudet fungerar som vanligt på en del klipp med samma inställningar så tror jag inte det är problemet. Källformatet ligger på 16 bit och projektet är 32 bit floating point. Har egentligen ingen koll på vad detta innebär, men det har aldrig ställt till med problem förut. Render and replace fungerade inte heller. Här är en screen på hur mitt ljud ser ut: http://img405.imageshack.us/img405/5627/screentj5.th.gif Helt på måfå om ljudet fungerar eller ej, oavsett format. 0 Quote
Max_H Posted January 13, 2007 Posted January 13, 2007 Och om du öppnar ett HELT NYTT projekt och importerar samma klipp där? (Som om jag förstod dig rätt fungerade tidigare). 32-floating point har egentligen bara att göra med vilket färdjup klippen behandlas i under beräkningsfasen. /Max 0 Quote
lilla_farbrorn Posted January 13, 2007 Author Posted January 13, 2007 Jag har redan provat att göra ett nytt projekt. Fungerar inte. Kan man få hjälp via Adobe i värsta fall? Kan inte trycka på support just nu, får bara "broken link". 0 Quote
Rogge Posted January 13, 2007 Posted January 13, 2007 Render and replace fungerade inte heller. O.k! Gå tillbaka till Sequence 01 och placera din CTI på ett ställe där ljudet fattas och tryck sedan på T. Klicka sedan på knappen Toggle Take Audio and Video i Source Panel tills du ser ljudkurvorna, eller åtminstone en linje. Ser du några ljudkurvor i Source Panel eller är det bara en linje? Fungerar det går det med lite trixande att ersätta allt ljud med Match Frame och lite In och Out Points. :) Jag har redan provat att göra ett nytt projekt. Bara för tydlighetens skull, har du skapat ett nytt Project och importerat tex 15 regi del 2.avi för att se om det fungerar? (Alltså, att inte importera det gamla Projectet utan börja helt från scratch) EDIT: Glömde visst: Kan du lägga upp en skärmdump på den/dom Sequences som krånglar? 0 Quote
Max_H Posted January 13, 2007 Posted January 13, 2007 Men det var så att det funkade tidigare? Och om du spelar upp dom i Mediaspelaren - vad händer då? /Max 0 Quote
lilla_farbrorn Posted January 13, 2007 Author Posted January 13, 2007 Max_H: Råmaterialet fungerar felfritt i Mediaspelaren. Återkommer strax med svar, Rogge. Brorsan snodde redigeringsdatorn. :) 0 Quote
Max_H Posted January 13, 2007 Posted January 13, 2007 Adobe har en support i Holland, men den är tyvärr "host, host" inte så där fantastisk. Så mao: - Klippen har tidigare funkat. - Nu funkar dom inte under NÅGRA som helst omständigheter i PPro (annat än "delvis?). - Waveformen är "tom" efter import. Hmm... om du håller ner vä SHIFT tangent under uppstart (detta laddar om ALLA plugins och decoders, plus tillfälligt ställer om alla scratchdiskar till c:. Edit: Menade alltså att DU tillfälligt skulle ställa om alla scratchdiskar till c: . Importerar ett "konstigt" klipp i ett nytt projekt - händer det ngt då? /Max 0 Quote
lilla_farbrorn Posted January 13, 2007 Author Posted January 13, 2007 O.k! Gå tillbaka till Sequence 01 och placera din CTI på ett ställe där ljudet fattas och tryck sedan på T. Klicka sedan på knappen Toggle Take Audio and Video i Source Panel tills du ser ljudkurvorna, eller åtminstone en linje. Ser du några ljudkurvor i Source Panel eller är det bara en linje? Fungerar det går det med lite trixande att ersätta allt ljud med Match Frame och lite In och Out Points. :) OffTopic: T? Fungerar inte för mig, läste mig till i manualen att det betyder Match Frame. Antar att det blir samma i source monitorn som timelinen då eller? Och till saken. Jag gjorde som du sa, det syns överhuvutaget ingen linje. Bara grönt. Skärmdump här: http://img443.imageshack.us/img443/5204/screen2ni0.th.gif (såg nu i det här fallet att CTI'n inte matchar varandra i Source och Timeline, men det är samma skit.) Bara för tydlighetens skull, har du skapat ett nytt Project och importerat tex 15 regi del 2.avi för att se om det fungerar? (Alltså, att inte importera det gamla Projectet utan börja helt från scratch) Ja, det har jag. Då fungerar ljudet utmärkt. [citat=Max_H]Hmm... om du håller ner vä SHIFT tangent under uppstart (detta laddar om ALLA plugins och decoders, plus tillfälligt ställer om alla scratchdiskar till c:. Importerar ett "konstigt" klipp i ett nytt projekt - händer det ngt då? [/citat] Märkte ingen skillnad vid uppstart, men ljudet är fortfarande borta. Att importera det "konstiga" klippen i nytt projekt fungerar som sagt utmärkt. Förövrigt sammarfattar din lista Max_H problemet väldigt bra. 0 Quote
Rogge Posted January 13, 2007 Posted January 13, 2007 OffTopic: T? Fungerar inte för mig Se till att Video 1 samt Audio 2 är valda. (Ctrl+/Ctrl- samt Ctrl+Shift++/Ctrl+Shift+-) Är inget spår valt fungerar inte Match Frame. Jag missade att skriva det förut... Antar att det blir samma i source monitorn som timelinen då eller? Då får du upp originalklippet i Source Panel, och eftersom ljudet ju bevisligen faktiskt finns där så är det i ditt fall troligt att ljudet då kommer upp i Source Panel och kan fås tillbaka ner på din Timeline med lite trixande som jag kan skriva om/hur när vi vet om det fungerar. 0 Quote
simonrahnster Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Inte troligt, men File-->Export-->Audio och importera igen. 0 Quote
Max_H Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Hann du testa "Shift" start av PPro plus reset av scratch-diskar? /Max 0 Quote
lilla_farbrorn Posted January 14, 2007 Author Posted January 14, 2007 Simon: Jag har exporterat hela klippet förut (med video) och ljudet fungerar inte då, bör väl inte göra någon skillnad om jag bara exporterar ljudet? Eller? Max: Som jag skrev tidigare, jag testade det två gånger, men märkte ingen skillnad vid uppstart. 0 Quote
Rogge Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Har du provat det jag skrev i går 21:23 och som jag följde upp med en mer precis beskrivning i går, 23:10? bör väl inte göra någon skillnad om jag bara exporterar ljudet? Eller? Det finns bara ett sätt att ta reda på det - Prova och se! :) Förmodligen är svaret nej, men utan att prova så... 0 Quote
Max_H Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Och om du tankar om ett av dom krånglande klippen - för att testa? /Max 0 Quote
lilla_farbrorn Posted January 15, 2007 Author Posted January 15, 2007 Gå tillbaka till Sequence 01 och placera din CTI på ett ställe där ljudet fattas och tryck sedan på T. Klicka sedan på knappen Toggle Take Audio and Video i Source Panel tills du ser ljudkurvorna, eller åtminstone en linje. Ser du några ljudkurvor i Source Panel eller är det bara en linje? Fungerar det går det med lite trixande att ersätta allt ljud med Match Frame och lite In och Out Points. :) Har du provat det jag skrev i går 21:23 och som jag följde upp med en mer precis beskrivning i går, 23:10? Nej det hade jag inte. Provade nu och.. FRAMGÅNG! Jag ser nu ljudkurvorna i Source. Vad är nästa steg här? bara ersätta ljudklippen på nytt? Hur gör man det på lämpligast sätt? Kan jag göra det utan att gå miste om mina upp- och nedtoningar? (Smidigare än att enbart kopiera Audio-keyframesen?) Inte troligt, men File-->Export-->Audio och importera igen. Fungerade inte. Och om du tankar om ett av dom krånglande klippen - för att testa? Fungerar utmärkt. Drar slutsatsen att det inte är klippens "fel" att det krånglar utan timelinen på något sätt. Wierd, huh? 0 Quote
lilla_farbrorn Posted January 15, 2007 Author Posted January 15, 2007 Några minuter sedan (till min stora glädje) upptäckte jag att ljudet kommer tillbaka om jag markerar med CTI:n, markerar ljudspåren, och kör Match Frame (trycker T). Poff, ljudet är tillbaka. Jag fattar inte mycket, men nu är jag glad iallafall. Tack för er hjälp och engagemang, Max_H, Rogge, simonrahnster! Om någon vet varför detta hände är jag idel öra så man slipper råka ut för det igen. Ändå ganska jobbigt att sitta och "T:a" varje klipp. 0 Quote
Rogge Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Nej det hade jag inte. Provade nu och.. FRAMGÅNG! Jag ser nu ljudkurvorna i Source. Vad är nästa steg här? bara ersätta ljudklippen på nytt? Hur gör man det på lämpligast sätt? Kan jag göra det utan att gå miste om mina upp- och nedtoningar? (Smidigare än att enbart kopiera Audio-keyframesen?) Toppen! :) Originalljudet kan du få tillbaka nu men jag tror att det blir destruktivt, dvs att keyframes eventuellt skrivs över, likaså ljudeffektet applicerade på klippen och inte via Audio Mixer. Men jag är väldigt osäker och kan för tillfället inte testa och se. Min dator rasade här igår och jag håller på att installera om allt så jag kan inte testa och inte spela in någon tutorial för att visa hur man gör. Clip keyframes blir nog iaf garanterat överskrivna medans Track Keyframes lämnas orörda. Men, jag kan varken säga bu eller bä för tillfället då jag famlar lite i mörkret... Men, jag vet också att man kan högerklicka på klippet/n i Project Panel och välja Make Offline och sedan göra samma sak igen men att nu välja Make Online. Eftersom jag inte kan kolla närmare så är jag osäker på om det heter Make Offline och Make Online. Det tricket brukar ge goda resultat för att få tillbaks originalljud som "tappats" bort av någon anledning. Så, testa först med att göra ett klipp som strular Offline för att sedan göra den Online igen och så får vi se hur det går. :) Jag skall precis börja installationen av PPro 1.5 samt Production Studio och hör av mig med mer detaljerat svar lite senare. To be continued... ;) EDIT: Du hann svara före mig lilla_farbrorn! :) Testa gärna tricket med Make Offline/Make Online som jag skrev om i denna post så kanske det går fortare att fixa problemet. Kul att det löste sig! :) 0 Quote
Rogge Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Uppdatering: - Clip Keyframes försvinner om man via kommandot Overlay ersätter ljudet. - Track Keyframes lämnas orörda om man via kommandot Overlay ersätter ljudet. I ditt fall behövdes ju aldrig kommandot Overlay användas, men om det händer igen och du eller någon annan behöver få tillbaks ljudet med hjälp av Match Frame, In Point/Out Point och slutligen en Overlay så kan det ju vara bra att veta! :) 0 Quote
Recommended Posts