Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja!

Jag jobbar med final cut express 3.0 och jag behöver tips om smart och enkel backup. Jag vill kunna uppdatera backupen smidigt. Är det någon som använder detta program och har ett bra system för backup så snälla, säg hur ni gör. Jag har en extern hårdisk på 500 GB.

Jag behöver verkligen hjälp!

/Klajj

Postad

Har ni provat windows inbyggda backup? Fungerar faktiskt. Välj optionen att själv välja vad som skall backas upp och kör mot externa HDen. Du kan köra varje dag om du vill. Man får indexering med datum på köpet. Du kör "full" backup första gången på de filer du valt och inkrementell resten av gångerna, tills dess att du tycker det är dags att börja om från början. På det sättet tar det obetydligt mer plats än originalfilerna även om backar upp varje dag i flera veckor.

Postad

Tyvärr lär den väl fungera dåligt på en Mac... Men sådana backup lösningar är inte dumma. Vi kör en lösning på jobbet automatiskt backar up hela burken ett visst klockslag varje dag. Utom de filer som ligger i en mapp som heter "Never back up" - borde ju rimligen finnas en liknande programvara till Mac... (man är FÖR kass på Mac...suck..)

/Max

Postad

jag jobbar i FCP, bör vara samma teknik i dom. Det är ju non destructive, så media filer ändras aldrig, så dom kan du ta backup på i början av projektet, själva defintionsfilen (som anger alla klipp mm) är bara på nån MB och tror att FCP har egna rutiner för att backa upp den. Annars är det ju lätt att göra det själv. Lycka till / Peter

Postad

Ok, jag ska prova mig fram.

Menar du (Peter) att jag ska ta backup på de filer som ligger i final cut documents mappen? (är nybörjare)

Postad

när du gjort capture på all media så gör du backup på capture foldern, sen behöver du bara göra en kopia på din projektfil till en annan hårddisk eller USB minne varje dag.

Postad

Nu kommer den evige nybörjaren tillbaka:)

Efter en tids funderande och testande kom jag fram till ett alternativ till backup:

Jag lägger in från dv-banden till datorn, gör sedan en backup till en extern hårdisk så som Peter beskriver. Problemet är bara att jag skulle vilja göra uppdateringar på backupen för jag filmar skidåkning och då blir det så långa mellanrum mellan gångerna jag filmar. Så helst skulle jag vilja tömma datorn på mediafiler efter backupen för att sedan kunna lägga in nytt material och uppdatera backupen smidigt. Men när jag lägger in nytt material gör FCE massor av mappar "render files" osv. och jag förstår inte riktigt vad det är, och behöver man göra backp på dom mapparna också?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Postad

hallå, tror jag förstår. render mm är sånt som skapas när du jobbar, (när du renderar klipp mm) så dom kan du deleta när ett delprojekt är klart. vill du återskapa dom är det bara att rendera din timeline igen. det viktiga är att ta backup på din media och dina proejkt filer, resten kan du i princip ta bort. (andra får gärna rätta mig)/ Peter

Postad

Hmm, ok

men det här med uppdateringarna...? du har inget bra sätt att göra det? för jag menar det är ingen konst att bara samla alla filer som jag behöver göra backup på i en mapp och sen kopiera den till en extern hårdisk, sen allt eftersom bara ersätta den med det nya, MEN efter tag kommer den mappen som ska kopieras att vara jätte stor och då kommer det att ta JÄTTE lång tid att kopiera den. Det hade varit lättare om man bara kunde lägga över det man lagt in samma dag.

Postad

jag vet inte om jag ska börja en ny tråd men skit samma.

jo jag tänkte på om det går att spara kopior på allt det man capture, renderar osv. samtidigt som man gör det?

asså programet sparar filerna på 2 ställen ex. på min scratch disk och på min backup disk samtidigt. då skulle ju det här problemet vara löst för gått.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...