Jonnybravo Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 Vad tror ni om det gammla ryktet att 90-tallisterna är dem, som folk kallar det, "kastar" bort sitt liv igenom att gå utbildningar dem vill istället för dem som man får bra och lätt jobb från. Som ett bra exempel: på min skola så är det jag tillsammans med ett par andra som har dem högsta betygen, men det är bara någon enstaka som ska söka till natur eller samhälle eller något sådant, dem andra, inkluderat mig själv, ska söka in till media utbildningar, fodorn utbildningar, el-, data-, hotell- resturang... Synpunkter runt ämnet uppskattas.. 0 Citera
vilcans Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 Det är möjligt. Jag började gymnasiet 1989, och då valde de flesta "traditionella" linjer som natur, teknisk eller samhällsvetenskaplig, eller fordon, eltele etc. om man var mer praktiskt lagd. Men jag tror inte det beror på att vi var mer karriärinriktade. Skillnaden är istället i skolsystemet. På den tiden fanns det inte alls lika många speciallinjer. De flesta skolor hade enbart de traditionella linjerna. Skolorna var inte konkurrensutsatta på samma sätt, d.v.s. det var inte lika viktigt för dem att locka elever, så de satsade inte på specialutbildningar. Jag är lite kluven till det här med specialutbildningar. Dels är jag avundsjuk på dagens gymnasieungdomar som kan plugga massor av coola ämnen, men samtidigt tror jag att det är stor risk att vi får ännu sämre eller fel utbildad arbetskraft i framtiden. För Sverige (uttalas med Carl Bildt-skorr) är det viktigare med utbildningar i traditionella ämnen, som ger god allmänkunskap och högskolekompetens. För enskilda personer är det roligare att plugga något ämne som de är intresserade av (med risk för att inte kunna jobba med det). 0 Citera
jernby film Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 Som sagt....även jag är avundsjuk att man idag kan välja friskolor och specialutbildningar på gymnasienivå. Nu går jag ännu längre tillbaka än Vilcans. Jag gick 3-årig natur mycket beroende av omgivningens press. Då var läkaryrket det mest eftertraktade. Tuff konkurens om betygen för att gå vidare till högre utbildning. Lärare var av Hets-typ ;), nästan. Tror att andra trådar här om utbildning gett info att ska man bli bra inom film behövs en grund att stå på. Någon specialutbildning inom film och media kan rent av vara enkelriktat eller styrt åt visst håll. Har man grunden är det upp till var och en att utveckla sin talang. Tro inte att det var bättre förr, mer frihet och möjligheter idag. /nils 0 Citera
Jonnybravo Postad 8 januari 2007 Författare Postad 8 januari 2007 Som sagt....även jag är avundsjuk att man idag kan välja friskolor och specialutbildningar på gymnasienivå. Nu går jag ännu längre tillbaka än Vilcans. Jag gick 3-årig natur mycket beroende av omgivningens press. Då var läkaryrket det mest eftertraktade. Tuff konkurens om betygen för att gå vidare till högre utbildning. Lärare var av Hets-typ ;), nästan. Tror att andra trådar här om utbildning gett info att ska man bli bra inom film behövs en grund att stå på. Någon specialutbildning inom film och media kan rent av vara enkelriktat eller styrt åt visst håll. Har man grunden är det upp till var och en att utveckla sin talang. Tro inte att det var bättre förr, mer frihet och möjligheter idag. /nils så va du försöker ha sagt är att man ska satsa på det man verkligen är intresserad av eller har jag fått det om bakfoten? 0 Citera
Andreas C Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 Det är väl klart att man ska satsa på det man verkligen är intresserad av, man lever bara en gång och försöker man inte uppnå sina drömmar kommer man troligen ångra sig förr eller senare. 0 Citera
Jonnybravo Postad 8 januari 2007 Författare Postad 8 januari 2007 som amerikanen hade sagt "You make a very good point there!" :) 0 Citera
jernby film Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 så va du försöker ha sagt är att man ska satsa på det man verkligen är intresserad av eller har jag fått det om bakfoten? Om man skulle satsa på det jag var intresserad av då, skulle jag vara läkare nu. Samtidigt gjorde jag min första film som 12-åring. Det var betydligt intressantare och konst, måleri i allmänhet.Därför om du är intresserad av film och media tror jag du är för ung att fatta sådana beslut om vad du faktiskt ska ha för yrke. Jag tror att rätt yrke för dej kanske inte finns uttalat som yrke idag. I det här läget är det bättre att skaffa sej en grundutbildning. Om det är ett mediagymnasium är inte så himla viktigt just nu. Som Anders C sa, man lever bara en gång. Men man hinner med mycket. /nils 0 Citera
Jonnybravo Postad 8 januari 2007 Författare Postad 8 januari 2007 Om man skulle satsa på det jag var intresserad av då, skulle jag vara läkare nu. Därför om du är intresserad av film och media tror jag du är för ung att fatta sådana beslut om vad du faktiskt ska ha för yrke. Jag tror att rätt yrke för dej kanske inte finns uttalat som yrke idag. I det här läget är det bättre att skaffa sej en grundutbildning. Om det är ett mediagymnasium är inte så himla viktigt just nu. /nils du har en bra poäng, men jag känner till att allt kan ändras snabbt bara för ett år sen så ville jag bli en skådespelare, och nu så extraknäcker jag som bröllopsfotograf, så så långt frammåt planerar jag inte;) 0 Citera
jernby film Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 du har en bra poäng, men jag känner till att allt kan ändras snabbt bara för ett år sen så ville jag bli en skådespelare, och nu så extraknäcker jag som bröllopsfotograf, så så långt frammåt planerar jag inte;) Det är ju perfekt, bröllopsfotograf ;) Jag var bilmek på sommarlovan då jag inte filmade. /nils 0 Citera
Jonnybravo Postad 9 januari 2007 Författare Postad 9 januari 2007 Det är ju perfekt, bröllopsfotograf ;) Jag var bilmek på sommarlovan då jag inte filmade. /nils Haha! Jadå man gör va man kan, kan inte ett skvadronta om bilar, men fotografering det är nått helt annat:D 0 Citera
vilcans Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Jag vet inte hur de där utbildningarna är. Är utbildningen i sig bra eller är fördelarna bara att man får tillgång till utrustning och kanske får träffa andra som är intresserade av ämnet? Ger utbildningen högskolebehörighet? I slutändan är det inte katastrofalt om man väljer fel, men det är ingen anledning att välja helt utan att tänka efter. 0 Citera
Jonnybravo Postad 9 januari 2007 Författare Postad 9 januari 2007 Jag vet inte hur de där utbildningarna är. Är utbildningen i sig bra eller är fördelarna bara att man får tillgång till utrustning och kanske får träffa andra som är intresserade av ämnet? Ger utbildningen högskolebehörighet? I slutändan är det inte katastrofalt om man väljer fel, men det är ingen anledning att välja helt utan att tänka efter. det finns ju skolor av båda delarna, men dem som är i sig bra, kan man räkna med fingrarna. (inte särkilt många!) Livet går ju inte under precis, allt kan ju pluggas igen på komvux, och ska sanningen fram så känner jag inte någon som inte alls funderat över vilket val dem ska göra, förutom möjligtvis dem som inte hade godkänt i någon av kärnämnerna som ska plugga igen dem på inviduella linjen. 0 Citera
vilcans Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Nu är jag inte någon expert på hur utbildningssystemet funkar nuförtiden, men jag tror att det viktigaste är att plugga något som ger högskolebehörighet. Så länge man gör det så spelar det nog inte så stor roll vad man väljer, för man slipper läsa in en massa ämnen på komvux om man vill läsa vidare. Om du däremot funderar på en utbildning som inte ger någon behörighet så bör du vara mer försiktig och kolla upp att den verkligen är bra. Det tror jag iallafall. 0 Citera
jernby film Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Jonnybravo Är det du som är i artikeln Hallandsposten? Då har du redan börjat gå din egen väg. Du vet nog vad du ska göra i framtiden innerst inne, eller hur? "Lycka är att gå mot strömmen och lyckas" /nils 0 Citera
Jonnybravo Postad 10 januari 2007 Författare Postad 10 januari 2007 Nu är jag inte någon expert på hur utbildningssystemet funkar nuförtiden, men jag tror att det viktigaste är att plugga något som ger högskolebehörighet. Så länge man gör det så spelar det nog inte så stor roll vad man väljer, för man slipper läsa in en massa ämnen på komvux om man vill läsa vidare. Om du däremot funderar på en utbildning som inte ger någon behörighet så bör du vara mer försiktig och kolla upp att den verkligen är bra. Det tror jag iallafall. Jag försöker komma in på en filmutbildning, men en särkilt som finns på gotland och såvitt jag fått höra om den, så har den lika tufft plugg som natur programmet. Vilket som är väldigt avvikande mot andra film och tv program, vilket är väldigt bra, nu hoppas jag bara att jag kommer in:) 0 Citera
Jonnybravo Postad 10 januari 2007 Författare Postad 10 januari 2007 Jonnybravo Är det du som är i artikeln Hallandsposten? Då har du redan börjat gå din egen väg. Du vet nog vad du ska göra i framtiden innerst inne, eller hur? "Lycka är att gå mot strömmen och lyckas" /nils Ja, det är jag, därför jag har den som citat;) Och jo försöka duger alltid, sen om jag kanske in blir någon steven spielberg om 10 år, så går ju inte livet under för det:D Det är just det jag gör, går emot strömmen, visserligen p.g.a. av det så är jag knappast poppulärast på min skola, utan nånting utanför hela det "poängsystemet" där töntar, coolingar, skatera etc indelas. Men det skiter jag i, ursäkta språket, nått kommer jag bli sen om ett tag och då är det jag som knäpper näsor:D (bara inombords, är för artig hehe;):D) Men kolla in filmen sen när jag lagt upp den, du kommer inte bli besviken! 0 Citera
jernby film Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 Jonnybravo. BRAVO Alla filmare jag känner har gått ungefär samma väg. Du verkar ju ha börjat tidigt. Det kan kännas motvind ibland, för mycket motvind för vissa. Som du säger, man ska vara artig, men man måste köra över folk på ett artigt ;) sätt för att komma fram. Ser fram mot din film. /nils 0 Citera
Jonnybravo Postad 10 januari 2007 Författare Postad 10 januari 2007 tack för det, berörde lite;):D 0 Citera
Quest Postad 16 februari 2007 Postad 16 februari 2007 Samma sak med mig. Hade toppbetyg på högstadiet, ändå gick jag media. Jag är dock 80 talist. 0 Citera
Bleckert Postad 16 februari 2007 Postad 16 februari 2007 Jag har också satsat på drömmen och läser nu till filmproducent i trollhättan men det var på håret. stiod i valet och kvalet till att läsa hotelmanagement i stället. jag har dock gjort mitt val lite senare, efter gymnasiet. gick samhäll ekonomi och hade en ganska öppen syn på vad jag ville göra efter. tror dock att det kan vara farligt att utbilda sig för inriktat från början, kan ju hända att man inte alls är intresserad längre när man gått ur gymnasiet. tror att bredd är a och o i högstadiet och gymnasiet. menar dock inte att man inte ska ha inriktade program men det ska finnas bredd och möjlighet utanför området efteråt. Sen kan man konstatera att jag är en utav de första som fick ta del i den nya dvåldern (jag född 85). jag köpte min första dv kamera för 5 år sedan och gav då nästan 10 000 för en kamera som idag betraktas som kass. i vår generation har det tack vare tekniken blivit möjligt att göra film med små medel och ganska lite kunskap. om man ville göra film på 70-80 talet var det väldigt mycket jobbigare. detta har genererat att antalet "filmare" exploderat och det är mordernare än någonsin att plugga och jobba med media, tv och film. på samma sätt som att jag är rädd för att arbetsmarknaden blir mättad så ser jag det positivt i den meningen att man har en större grund att stå på vad gäller att rekrytera kompetenta människor. 0 Citera
Eric_M Postad 16 februari 2007 Postad 16 februari 2007 Jag började som IT-konsult och utbildade UNIX och Linux administratörer... Sen blev jag officer i flygvapnet... Nu är jag polis... Jag söker till alla utbildningar inom film som jag kan hitta... Allt började med en svindyr Sony PC-5 kring 2001.. Filmade fallskärmshoppning och började klippa film mest för nöjes skull. Blev besatt och utökade hobbyn till compositing och här är jag nu... på väg att starta eget med den stora drömmen att kunna försörja mig på att klippa film och lägga specialeffekter digitalt och fysiskt... Livet är rätt lustigt ibland :-) 0 Citera
jernby film Postad 17 februari 2007 Postad 17 februari 2007 .. Sen blev jag officer i flygvapnet... Nu är jag polis.. Det var en annorlunda slingrande färd runt film och erfarenhet ;) .... Det är säkert många intryck du kan ha nytta av. Lycka till. /nils 0 Citera
Eric_M Postad 17 februari 2007 Postad 17 februari 2007 Ja, jag hoppas det ialla fall... Utbildade i utländska vapen och främmande krigsmakter i försvaret så nått borde jag kunna bidra med i filmvärlden :-) Tack detsamma! /Eric 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.