Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har försökt lägga in mitt dv-material från kameran till datorn med två program som har rekommenderats här på forumet: Virtual Dub och Adobe Premiere Pro (Trial version). I Virtual Dub hittar den ingen kamera. Samma sak i Premiere.

Jag har lyckats lägga in det förut med hjälp av Pinnacle. Men p.g.a interlace har jag sökt andra program för denna händelse.

Jag funderar på om det är problem med mitt FireWire-kort eller någon drivrutin men eftersom det funkar i Pinnacle tror jag inte att det är det som är problemet... vad tror ni?

Är hemskt tacksam för svar.

Postad

- Säger det "pling" i Windows när kameran ansluts - dvs hittar datorn kameran? Syns den i enhetshanteraren (brukar heta "Bildframställningsenhet" eller liknande)? Vet du vilket firewirekort du har (chipset på kortet)?

/Max

Postad

Hmm, jomen jag hittar ju den i ''Den här datorn'' t ex.

Jag har PCI Firewire 1394 Controller Card (ST Lab)

Data Transfer Rate: 1394a 100/200/400Mbps, OHCI 1.1

Bus: PCI Specification 2.2 (32bit, 33MHz, 3.3V)

Connector: 2 or 3 external 1394a 6-pin rear connectors and 1 internal 1394a 6-pin connector

Supports up to 63 devices

Supports devices hot swap

Auxiliary power connector to increase the power available to 1394a bus to up to 15W

MS Windows compatible including DV and SBP-2 drivers, supports all common camcorders, disk drives, printers and scanners with 1394 interfaces

Supports Plug and Play, no need to install driver

Supports Windows 98, Windows 98SE, Windows ME, Windows 2000 & Windows XP

Ja, nu skrev jag av allting som fanns på paketet, tänkte att du inte kan få för mycket info så att säga.

Postad

Gorse-välkommen hem, var allt OK i USA?

Creator-har haft detta problem med 2 av mina kameror. Sony. Sliten firewirekontakt/den lilla W på kameran. Kan det vara så? Om det är så, slå på kameran som MaxH säger och vrid lite vid kontakten. Det är min erfarenhet.

/nils

Postad

Nils, Tack bra. Jag blev förkyld på hemvägen så jag brottas med feber förutom den värsta jetlag jag någonsin haft. Legat vaken hela natten och har grus ögonen om dagen, och som sagt; feber och hosta.

Universal studios och MGM ägde. Med det som gjorde störst intryck på mig var en simulerad raketuppskjutning med G-påverkan. Antagligen hade de nån sorts centrifug för g-kraften fick skinnet att vecka sig och det nästan svartnade för ögonen. Vilket drag!!

Postad

Jag har inte (vad jag vet) installerat några codecs alls på min relativt nya dator.

Jag har kollat Gorses lösning, men det felmeddelande jag får är ''Port Error. Check that the selected port is available or not in use by another process.''.

Postad

JAAA! Jag lyckades få igång capture med Premiere! Jag pillade lite i programmets inställningar så löste det sig.

Men nu undrar jag hur man deinterlacer i programmet.

Tack på förhand.

Postad
Men nu undrar jag hur man deinterlacer i programmet.

F1+Skriv in deinterlace i hjälpens sökfält+Tryck på Enter = Träff på första försöket! :)

Postad

Okej, nu har jag lyckats och få in mitt DV-material i datorn och klippa ihop en film som jag sedan deinterlacear. Men jag vill även ha originalfilen deinterlacead. Varför? Jo, därför att jag vill ha den som en sorts backup så jag kan spela över det gamla DV-bandet.

Jag har letat i Premiere Pro Trial i Capture-fönstret utan framgång. Jag har även sökt i hjälpen (F1) men där står det i stort endast om deinterlacing när man är klar med klippningen så att säga, själva renderingen.

Jag har även sökt i forumet och har hittat en tråd om mitt problem. Där var det en kille som hade löst det genom att använda ett filter i VirtualDub.

Jag tänkte att första steget skulle vara att kunna importera genom VirtualDub och som ni kan läsa ovan gick ju inte detta.

Så jag har två frågor:

1. Kunna deinterlacea direkt från kameran till datorn i Premiere.

2. Kunna importera i VirtualDub. Jag vet att det ska gå men själva ''Capture-knappen'' är grå medans de andra är svarta. Dessutom har jag kollat i Capture-devices och Video-source, men dessa var tomma.

Jag tackar på förhand.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...