Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Goderafton,

Har tittat lite på en Canon XL2 på sistone och blivit nyfiken.

Jag undrar om man kan hitta en liten filmsnutt här på nätet som blivit filmad

av just denna kamera, när man filmar 50i (50 fps), hur pass bra slowmotioneffekten blev.

Man skall kunna få tag på den i Tyskland för en billig peng (bor i malmö) så jag vill undersöka lite mer först innan det blir ett köp. :)

Postad

Den e faktiskt jävligt schysst nu efter att jag har jämfört lite med anda cams. bra skärpa och bra färger ifall man ställer in den rätt och har bra ljusstärrning. har kört den med 50i till slowmotion och det funkar okey, blir inte jättesnyggt men bättre än frameblending. får inte glömma att ställa slutaren på 1/120 bara för annars blir det för mycket motionblur. jag ska se om jag kan leta fram nåt klipp där jag filmat slowmo med den. hur mycket får man ge för en sån i tyskland?

Postad
de e fan för dyrt med tanke på att hd kommer mer nu och alla köper platt-tv.

Jag vet, men jag tror att videokamera-marknaden är ganska het just nu, det kommer leda till att priserna går ner sen i allafall. Samma sak med dig. kameror innan.. :)

• 2 veckor senare...
Postad
Ca 29 000kr. Dock 23 000kr i USA men du åker dit på tullavgifter osv då.

Ska bli kul att få se filmsnutten!

Tror inte att man kan använda en videokamera som är köpt i USA här!

Dom har inte PAL

Postad
Tror inte att man kan använda en videokamera som är köpt i USA här!

Dom har inte PAL

Instämmer till fullo de kör NTSCN..eller nåt sånt heter de...men man ska väl kunna ändra de i kameran ju? sedan kollade jag upp priserna i tyskland...vilken hemsida kollade ud på? för på på dom jag såg var dom dyra som fan :P

Postad

Det GÅR att köpa PAL-kameror i USA men tänk på att alla garantiärenden då sköts därifrån. Dvs pajar kameran måste du skicka den dit för reparation... Samma gäller också Tyskland - (Canon Sverige har inget intresse i att laga en kamera dom inte tjänat något på även om det möjligen GÅR att hävda eu-garanti blabla).

Canon XL2 kan inte filma 50fps. Den filmar 25fps/50i som är standard DV PAL video.

/Max

Postad

Kan jag inte få sidan. Jag tänker inte köpa den, men det är kul o kolla. Det billigaste jag har hittat på för ca 30 000 från LONDON. PAL är det. Då är det med frakt o tull med. Men som sagt är det kul o kolla runt! Vad är sidan?

Postad

Fast dom är från Nya Zealand och det som tillkommer är moms och tull. Sen fuskar dom iofa lite eftersom dom (för det mesta) anger 4% tull fast det egentligen ska vara 14% för "videoteknik som kan spela in en yttre videosignal" (som de flesta videokameror kan).

Plus naturligtvis att den måste skickas dit om den ska garantirepareras (fast köper man inte i Sthlm eller ngn annan större stad måste oftast kameran skickas iväg i alla fall - fast då står ju fösälningsstället för frakten...).

/Max

Postad

We started our international professional video and audio equipment business in 1993. By 2000 we realised the potential of the internet and registered Globalmediapro (UK)

Globalmediapro now supplies thousands of customers in over 90 countries, managed from our offices in Auckland NZ and London UK.

Ja men man får ju läsa vad det stå att dom även startade i New Zealand 2002 men dom har ju kontoret i London ochså.

Postad

Min skola beställer från global media pro och de har bara possetiva åsikter! De tipsa mig! XL2 för 25 000:- PAL! Ska ha! Och som jag fatta det skickar de det från LONDON.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...