klint Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 goddag jag sitter och redigerar på final cut express nu förtiden och trivs bra med det.. däremot effects programmet motion2 har jag inte jobbat med sitter ibland i after effects.. men så vitt jag vet så är motion2 samma tyo av program fast det är till mac.. om någon har jobbat med båda programen så kanske de kan ge tips om skillnader och så är väldigt tacksam för allas svar.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisSFP Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 Jag sitter hyffsat mkt i båda och vad man kan säga att Motion är en väldigt förenklad varriant av AE. Går gör mkt snygga grejjer i Motion. Specielt enkelt med partikel system och mer organiska rörelser men du kommer väldigt snabbt till ett tak. AE är vad jag skulle beskriva en proffersionell lösning för att göra tex rörliga logotyper, motion tracking osv, layers och masker. I.O.M AE7 så tycker jag det är en hyffsat komplett lösning tills du når den nivå då du kräver 3D animationer. Viktigt att veta är att Motion är 2D, AE är också 2D men du kan arbeta med djup och kameror och "emulera" lite 3D. Steget över är Maya och det som jag just satt mig med Cinema 4D, och det steget är ganska stort uppåt mot den proffersionella nivån (dock är jag grymt lost där än, suttit med AE i 5-6 år men Cinema 4D e sjuuukt svårt att överblicka, tycker jag iallafall ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrPetter Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 Någon av er som vet om AE7 är UB? Dvs. stöder Macar med Intel processor? Adobe har ju gått ut och sagt att de ska implementera UB-stöd i sin normala utvecklingsprocess och därmed inte släppa några specifika UB-versioner, utan snarare stödja tekniken i kommande versioner (läs CS3 vad gäller PS osv.). När den releasen skrevs var dock AE på v. 6.5... Det känns inte sådär jättelockande att köra just After Effects under Rosetta! ;-D Någon som vet..? //Petter 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klint Posted January 4, 2007 Author Share Posted January 4, 2007 okej för jag tänkte på eftersom att jag redan sitter på mac kanske man ska använda deras program.. nej det vi tänkt göra i effekt väg är väl mest explosioner och magiska effekter som partiklar och sånt i fantasy filmer och explotioner till action filmer. vi tänkte väl effekter såsom eldbollar kraftfält som ser lite tattiga ut.. kanske göra nåns ögon röda för en sekund så attt man ser lite evil ut.. vilket ska man använda då? det skulle också vara nice att kunna göra lager som gör att filmen ser mörkare ut typ ssånt lager som de har på c.s.i. serierna.. har en kompis som sitter i cinema4d men han har inga toturials om hur man gör grejer till film så vi stitter lite fast där faktistk. skule vara kul om nån visste nåt.. vilket rekommenderar ni efter att läst detta.. after effects eller motion2? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 Effekterna som du vill göra är de ju nästan så dom går att få till hyfsat utan något speciellt program för specialeffekter om jag fattade saken rätt. Så jag skulle rekomendera (EffectsLab), som bara kostar runt 1000 kr eller nått sånt och som jag tror räcker ganska bra för det du ville kunna göra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted January 5, 2007 Share Posted January 5, 2007 AE är tyvärr inte UB som bekant och kommer inte att bli det förrän i nästa version (den som säger att han vet när den kommer vet inte och den som vet när den kommer säger inget....;) ). Den här artikeln på kossan rapporterar ju en viss framgång i alla fall: http://www.creativecow.net/articles/jones_graham/AE7_on_Intel_MacPro/index.html Jag skulle väl föreslå, för drömeffekter, antingen AE med Trapcode Particular eller Particle Illusion. /Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts