Izzo Postad 4 januari 2007 Postad 4 januari 2007 hej är lite of a Noob nu inom detta nyligen köpt en dv kamera av märket sony dcr-hc44e. tänkte koppla den nu till datan med fireW.. och överföra filmen till datan för lite mix kanke och sedan bränna över den på Dvd. men jag hört att filmen kan förlora mycket kvalite med att överföra det till datan och undrar nu hur jag kan göra de med att bibehålla samma fina kvalite som på dv banden till dvd skiva sedan.. såg innan att komprimera med qt7pro med h.624 har qwicktime nån capture prog eller ???? hur går de till ? nån som kan hjälpa mig 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 4 januari 2007 Postad 4 januari 2007 När du fångar via firewire genom ett redigeringsprogram eller ett externt captureprogram gör du detta i formatet DV-AVI och är åtminstone näst intill ett helt okomprimerat format. Har du inget redigeringsprogram kan du fånga video i WinDV (http://windv.mourek.cz/). Quick Times codec h.264 komprimerar din slutliga film så det blir mindre och lättare att hantera. För att kunna göra detta behöver du QT 7 Pro, precis som du säger. Det är dock ingenting man använder när man fångar video från kameran. Det finns massor om både capture och komprimering med QT här på forumet. Bara å leta lite så har du nog alla svar du söker. 0 Citera
Headman Postad 4 januari 2007 Postad 4 januari 2007 Jag brukar använda firewire och fdet blir Avi film som sedan går att redigera men för mig är kvaliten lika bra senare när jag lägger ut den på DVD som alla andra långfilmer. Men du kan använda Pinnacle elements det är bra för nybörjare och du kan bränna där direkt till DVD efter att du har satt in det på datorn. tyvärr kostar programet. men du kan alltid göra samma sak i microsoft moviemaker men då får du nog inte samma kvalité. //Johannes 0 Citera
Rogge Postad 4 januari 2007 Postad 4 januari 2007 men varför så mörk bild ??? Därför att en datormonitor och en tv/kamerans LCD-skärm visar bilden på olika sätt samt att video generellt alltid ser dålig/are och mörk/are ut på en datormonitor. När du är klar med filmen ser allt bra ut när du tittar på det på en tv. Dra upp ljuset på din datormonitor så du kan se bättre när du redigerar. annars vilket är de bästa capture programet & bränna till dvd program. jag vill ha bäst kvalite för de mestadels filmer på mina små barn ;) En capture är alltid bara en ren dataöverföring från kamera till dator. Det finns inget program som ger bättre eller sämre kvalitet eftersom det är samma ettor och nollor som du för över från kamera. Vilket program som är "bäst" avgörs i första hand av dig själv: Vilket program tycker du ger bäst resultat och vilket trivs du bäst att jobba i? Fånga tex en minut i alla program du har, bränn en DVD från dom och titta på dom och se vad du tycker. Lägg också till hur du tyckte det var att jobba i dom och du har svaret serverat på silverfat! :) En del tycker Vegas är bäst, en del tycker Premiere Pro är bäst, en del tycker Pinnacle studio är bäst, etc, etc. Det är därför jag trycker på och tycker det är viktigt vad du tycker känns bäst och som du tycker presterar bäst. 0 Citera
Izzo Postad 4 januari 2007 Författare Postad 4 januari 2007 ju kom på att de kunde va skärmen men jag brände den på dvd med dv-> dvd funktionen på Ulead VideoStudio men de va fortf lite mörk tyckte jag inte som på kamran än men ändå slutresultaten blev bra tyckte jag. men undrar ändå om de går få de bättre än det på dvd. tack för svaren roger men de låter om en sån test kommer ta lång tid men jag kommer testa smått vi få se men ändå de inte kunde inte va helt fel med tips från nån som kan sin sak om prog val till de.. tack för alla svaren och så en sak till om jag typ vill lägga up en film snutt kort eller lång på ex youtube/nån hemsida vilket sätt e bäst att utgå med bra kvalite så klart och jag köpt qp7pro men vilka inställ att gå efter vet jag ej ibland får jag render i filmerna vad kan man göra åt de ?? 0 Citera
video_sync Postad 26 januari 2007 Postad 26 januari 2007 ibland får jag render i filmerna vad kan man göra åt de ?? Kör en De-Interlace på de klipp du önskar ta bort renderna på. 0 Citera
megawatti Postad 24 februari 2007 Postad 24 februari 2007 ändra från Lowerfielid till upperfielid eller tvärt om 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.