Jump to content

Super 8 och 64T

Team_fagott

Recommended Posts

Hej!

Har ingen erfarenhet av kemifilm. Hoppas på hjälp med mina spörsmål.

Det här kanske har avhandlats tidigare, nåväl...

Många kameror tycks ha problem med 64T film. Stämmer det att filmen lätt blir överexponerad? Eller kan andra problem uppstå? Gäller detta *bara* då man har exponeringen på auto? Kan man "ställa in" kameran så att den sedan anpassar sig? Är det komplicerat? Dyrt?

Vad är alternativet i filmväg? Som ligger på samma nivå i pris och kvalitet (eller bättre)..

Jag kanske letar på fel ställen men jag hittar få billiga kameror som är med på kompabilitetslistan. Dom jag hittar kostar 3-4000 tusen, ibland tom upp mot 10.000 kr. Vansinne ju :P

Menar du den här listan? http://super8wiki.com/index.php/Super_8_EKTACHROME_64T_motion_picture_film_exposed_in_old_cameras

Du har just nu tex många Canon 814, som enligt listan ska klara av 64T, på Ebay. Två som är "buy it now" för $170 (ex frakt, och jag kollade inte var de fanns).

Men det är ju en bra kamera och ett par hundra dollar är inte farligt för en bra kamera. ;)

Problemen gäller för övrigt bara om du har exponeringen på auto. Exponerar du manuellt så beror ju exponeringen på hur du ställer in bländaren.

Det kanske är överkomligt iof.. Fast tull och moms kan man råka ut för det även när man handlar beg?

Skiljer sig XL-S och AZ mycket åt (förutom priset då)

Vet faktiskt inte hur reglerna ser ut, men när jag köpt kameror från Eby så har inte jag åkt på något i alla fall. Köp från Tyskland då ( http://www.ebay.de ), det är ju inom EU så då åker du varken på tull eller moms.

Mer specifikt om kamerorna vet jag egentligen inte, jag har inte använt någon av de, vet bara att de är bra. Men de priserna är ju första bästa jag stötte på, du behöver säkert inte betala fullt buy-it now pris om du kollar lite.

Fråga på http://www.filmshooting.com , där finns massor med super8 tokiga som vet mer än jag om någon viss kamera du är intresserad av (eller leta på filmshootingforumet, det finns säkert gamla trådar om det ;) )

Många kameror använder vanliga "freestylebatterier".

En del har specialare som man måste köpa nytt eller byta ut battericellerna i (Beaulieu 4008 tex), en del kräver specialbatterier till exponeringsmätaren tex (weincell batterier), osv.

Den enda kameran som garanterat kan servas och lagas är Beaulieu. Vi har i sverige en världsauktoritet i Beaulieu service, folk från hela världen skickar sina kameror till bjorn.andersson[a]brevet.nu

Vilket jag ska göra så fort jag kan, kom hem för 20 minuter sedan från Frankrike med en Beaulieu 5008s vars batteri är kaputt, även sökaren är lite konstig då den är suddig i ena hörnet, annars är kvalitén sjukt imponerande. Ser "ny" ut. Dom i säkerhetskontrollen tykte dock det snarare såg ut som någon skum atompistol så jag fick gräva upp halva väskan. Hursom, eftersom du tar upp det Kent så antar jag att han kan laga mitt batteri. Vet du dock hur mycket det kostar?

Ska skicka iväg ett mail till honom och kolla läget nu.

Hoppas du hittar vad du söker Team_Fagott