Jump to content

Recommended Posts

Posted

DVX100 duger lika bra till slow motion som även de billigaste dv-kamerorna när man filmar i det sammanflätade läget (interlaced). Då filmas som vanligt 50 fält (halvbilder) per sekund som i efterarbetet kan konverteras till helbilder med olika metoder. Dock får man kvalitetsförlust vid en sådan process eftersom bilderna egentligen bara har halva upplösningen.

HVX200 är den enda kameran i sin prisklass som har variabel bildhastighet och som kan filma 50 hela bildrutor per sekund. Därför lämpar den sig väldigt bra för snygg slow motion utan krångel, men den är också väldigt dyr, och kan bara spela in i HD-upplösning och med variabel bildhastighet om man spelar in på P2-kort som i dagsläget är aningen dyra. Så räkna med några tio tusen till för korten om du vill kunna spela in mycket innan du laddar av materialet på en dator.

Jag säger som så, om du inte vet varför du behöver den dyrare kameran så räcker förmodligen den billigare. Jag har själv ägt en DVX100 och den ger en bra bild tycker jag. Den ser skapligt organisk ut. Om den ska sluta på DVD så behöver du ju knappast den extra upplösningen för just detta projekt heller. Kör hårt! :)

Posted

Något att tillägga kanske, uteslut inte Canons nya HDV-kamera Canon XH A1. Bildkvaliteten håller nästan jämnt upp med HVX. Somliga skulle säga att Canon ger skarpare bild och att den klarar sig bättre i dåligt ljus, men den spelar in HDV på vanliga miniDV-band istället för DVCPro HD på P2-kort som HVXen spelar in. Det fina med Canon XH A1 är att den kostar inte så mycket mer än en ny DVX.

Posted

Nackdelen är ju att får sämre slowmotion kvalite på Canon A1.

Min favorit borde nästan vara NTSC version av HVX200 som kan spela in både 24fps 48fps 60fps etc i 720P ger mest kreativa möjligheter av dem alla.

Posted

Ska hyra kamerorna och jag hittar båda kamerorna på http://www.ljud-bildmedia.se/. Kostar lite mer för en hvx kamera såklart :P

Men ja ska spela in lite filmer, är inte så haj på kameror, ska bränna ut på dvd. Läste någonstans att Dvx100a hade bra dvd känsla med cine gamma. Är det då bara att trycka på cine gamma på kameran och filma??

tack

Posted

Om du kommer filma med HVX200 så se till att du har flera P2-kort med till kamrean. Arbetsflödet blir ungefär det samma som med "riktig film". Filma 8min nytt kort filma 8min nytt kort, filma 8min, osv.

Posted
Eller så kör du bara med ett kort och downloadar efteråt till extern hårddisk via USB.

Detta är ett arbetsflöde som jag tror få står ut med om det är mer folk involverade på plats. Där med inte sagt att du har fel och jag rätt, pallar man med att vänta så funkar detta helt ok.

Men ska ni hyra så kan ni ju lika gärna se till att ni får med flera kort eller en FS-100. Om ni kör med kort så är 3 kort att föredra, ett i kameran, ett som downloadar till datorn och ett på vänt till kameran.

Posted

Är man fler så kan ju alltid nån sköta downloadingen och de andra sysslar med det andra arbetet runt en inspelning.

Annars är ju en FS100 ett som sagt ett bra alternativ.

Eller så kör man bara med 25fps i 720P för dubbel inspelningstid.

Posted

Och ska man ändå bara köra 25fps i 720p så duger ju en Canon lika bra och kanske bättre eftersom den spelar in på miniDV-band. ;) Det beror ju på hur mycket pengar man vill lägga ut och hur man vill arbeta med grejerna. Tråkigt att Canon inte finns att hyra.

En liten sidofråga: Tillkommer det något mer på priserna på ljud-bildmedia än momsen? Typ risktillägg eller något sånt? Jag läste att självriskförsäkringen var på 0,5 gånger basbeloppet. Är det något som man betalar när man hyr grejerna?

Posted
Jaha men på dvx100 används väl bara miniDV elle används dvcpro50 där med? Behöver man då 3 kort?

tack igen norbert

Det är miniDV.

HVX200 är kanske inte den kameran som passar bäst för att "börja" filma med. Det är lite bökigt arbetsflöde med P2-kort mm. Belöningen är att du kan köra DVCpro 50 eller DVCpro 100.

Posted

Det finns vissa skillnader mellan att köra 720P(HVX200) och 1080F(Canon A1)

720P tillåter variabla framerates vilket gör att du får ingen kvalitetssänkning för slowmotion scenerna. Filmen håller en konstant kvalite.

Du får även okomprimerat ljud vs mpg2 ljud

Samt 4:2:2 vs 4:2:0

Fördelen för Canon är högre lumaupplösning samt billigare lagringsmedia.

Sen har man ju saker som noise latitude etc som man kan debattara hela dagen.

Posted

Joo ja får nog ta en firestore till hvx:n. Tyvärr har ja blivit kär i den :(

ja menar det dyra priset på hvx. Ska hyra den någon dag och sen får ja se om det blir något av den...