Gå till innehåll

Var kan man köpa en "mygga"?


andreasw

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

Hej hopp

 

Jag har har en audio technica-mygga som heter ATR35s och den köpte jag på JAM (jam.se) för 395 kr. Den låter helt ok och är därför mycket prisvärd. Den har ca 6 meters sladd, drivs med ett knappcelbatteri och mynnar ut i 3.5 teleplugg (mono). Denna kan köras till t ex en miniDV-kamera, minidisc - kort sagt all inspelningsutrustning som har en micingång.

 

Alltså, ATR35s, 395 kr, http://www.jam.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför vill du ha mygga?

Dom låter skit & är svåra att jobba med, kör du boom så har du större kontroll & (med rätt mick) mycket bättre ljud.

Dom enda myggor jag varit i närheten av att kunna tänka mig att använda när jag måste har vart svindyra...& låter fortfarande inte helt okey...

 

Rekomenderar en Röde NT3 eller NTG-2 (beroende på plånbok) & en Röde boom. Funkar grymt bra för pengarna!

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför vill du ha mygga?

Dom låter skit & är svåra att jobba med, kör du boom så har du större kontroll & (med rätt mick) mycket bättre ljud.

Dom enda myggor jag varit i närheten av att kunna tänka mig att använda när jag måste har vart svindyra...& låter fortfarande inte helt okey...

 

Rekomenderar en Röde NT3 eller NTG-2 (beroende på plånbok) & en Röde boom. Funkar grymt bra för pengarna!

 

Det är ju av naturliga själ inte alltid man kan booma i ett rum. Klart myggor har ett existensberättigande!

Länk till kommentar
Share on other sites

Myggor kan vara bra ibland, jag hade dock inte köpt en för 300kr. Möjligvis köpt en halvbra om man bara tänkt köra dokumentärgrejer och intervjua folk där man kan sätta myggan synligt utanpå kläderna. Men att mygga någon på spelfilm på ett sätt så att det låter bra är inte enkelt, specielt inte om skådespelaren har kläder som låter ovanligt mycket. Fnasiga klänningar och skinnjackor gillar vi inte, ull däremot, det är fina grejer och tas tacksamt emot på inspelningsplats :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag avskyr myggor, men använder dom när jag verkligen måste. Kan man komma nära kan man alltid booma.

Dom myggor jag (nästan) använder frivilligt börjar i kostnaden 15.000:-. Låter fortfarande inte bra, vilket är ett inbyggt problem med tanke på hur dom används, men dom är okey.

Största problemet med myggor, förutom att det är svårt att göra så små membran med bra karaktär & riktning är perspektivet, & det kommer man inte förbi.

 

Boom kan du köpa i vilken musikaffär som helst nuförtiden. Röde har släppt en väldigt schysst en som heter Boompole avsedd för den breda massan :-)

Arbetar med den frekvent & har (nästan) enbart gott att säga om den!

...möjligtvis att den inte är fullt så tålig som exempelvis Sennheiser eller K-Tek, men man får en jävla massa boom för pengarna :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag avskyr myggor, men använder dom när jag verkligen måste. Kan man komma nära kan man alltid booma.

Dom myggor jag (nästan) använder frivilligt börjar i kostnaden 15.000:-. Låter fortfarande inte bra, vilket är ett inbyggt problem med tanke på hur dom används, men dom är okey.

Största problemet med myggor, förutom att det är svårt att göra så små membran med bra karaktär & riktning är perspektivet, & det kommer man inte förbi.

 

 

Jag håller med om att det är ett inbyggt problem när dom sitter så nära kroppen, och det är ju ofta därför man använder a-ljudare som sätter myggorna när dom ska vara dolda. Nu jobbar jag inte på ljudsidan, men reagerade på att du dömer ut en hel typ av mikrofoner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...