Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Funderar på att inhandla mig en ny videokamera för inspelning av kortfilmer och kanske lite längre om det nu spelar någon roll.

Har kollat lite på en Panasonic NV-GS280. Är den något att ha eller ska man satsa på en lite dyrare modell?

p.s. vill ha äkta 16:9 och 3CCD.

/Mikael

Posted

GS-280 är ju en prisvärd kamera med äkta 16:9. GS-180 är ju nästan samma kamera men 2000 kr billigare. I den här prisklassen är ju detta det bästa tycker jag. Nästa steg är ju semiproffskameror med det utbyggbara ljudet som största förändring.

/nils

Posted
Panasonic GS180, GS280 och GS300 har utgått och nya modeller kommer i månadsskiftet januari/februari 2007 / http://www.cyberphoto.se

Om du inte har allt för bråttom att skaffa kamera så kan du ju vänta tills dom nya modellerna kommer ut. Det ska iaf jag göra.

//Budde

Posted

Frågan är om inte Panasonic GS-180 är den mest PRISVÄRDA kamera man kan köpa idag. 4500 kr. Den har varit med mycket hos mej. Dokumentär och ombordkamera havskappseglingar i flera år samt använd att köra in band till datorn, lite slit och släng alltså, men HÅLLBAR i sitt metallhölje. Om inte annat så är den värd att använda som bandare till din nya kamera.

/nils

Posted

Perfekt. Jag har semiproffskamera Sony med 3CCD och kan inte se nån skillnad på bildkvaliten. De är alltså inte hdv, vilket jag inte gett mej in på än.

Har inte kört med 16:9. Vidvinkel däremot och uv-filter.

/nils

Posted

På netonnet står det så här: "16:9 - Ja, Cinema (svart upp- och nedtill)".

Detta betyder ju att bilden är avskuren både upp och nedtill och det är ju inte så vidare tycker jag. Angående en Sony, vet du någon speciell modell man kan satsa på? (i samma prisklass)

/Mikael

Posted

Jäklar vad skumt att det står olika. Men om man kollar på LCD-skärmen på 180:an och jämför med 280:an ser man klart och tydligt att 180:an är i vanligt 4:3 format. Dåligt att det står annat! Kanske ska vänta ett tag och satsa på en Sony som du säger.

/Mikael

Posted

Sålde min gamla Sony PD-100 inkl. vidvinkel och stativ för 2 månader sen för 8000 kr. Inköpspris 55.000 kr. Så priserna går åt ditt håll om du väntar. Men du ska väl inte vänta, köp en ny panasonic+stativ+vidvinkel+mikrofon totalt ca 9000 kr.

Lycka till

/nils

Posted
Ok, när kommer dom då? Du råkar inte veta på ett ungefär vad dom ska kosta?

/Mikael

Sorry men jag vet inte mer än vad jag skrev tidigare och det är saxat från Cyberphoto.se hemsida.

//Budde

Posted

Panasonic Nvgs280: (Cyberphoto.se)

"Filmning i riktigt dåligt ljus (color night wiew) tycker jag dock fortfarande är något sämre än de bästa i klassen, med en hel eftersläpning i bilden (detta beror på att kameran använder sig av långa slutartider för denna funktion). Sonys flesta modeller ex.vis använder sig av infraröd teknik istället (det ger visserligen dålig eller ingen färgåtergivning alls, men inte heller någon eftersläpning i bilden)."

Nån som testat med en sony och vet hur en sån fungerar i mörker, och om det är nåt att satsa på istället?

Posted
Jäklar vad skumt att det står olika. Men om man kollar på LCD-skärmen på 180:an och jämför med 280:an ser man klart och tydligt att 180:an är i vanligt 4:3 format. Dåligt att det står annat! Kanske ska vänta ett tag och satsa på en Sony som du säger.

/Mikael

180:an har tre läge!

Ett är 16:9 har inget antishake.

Ett kallas Cinema och är simulerad 16:9 men med antishake.

Ett 4:3 läge också det antishake.

Jag tror att enda skillnaden mellan 180 och 280 är mpixel skillnad på stillfoto.

Skulle dock föredra en kamera med dv in och då får man välja 300.

Men kameran är bra annars!

Posted

Bara så att ni vet så har inte gs280 äkta widescreen, inte heller gs300 som är i princip samma kamera. Man måste upp till gs500 för att få äkta widescreen.

• 2 weeks later...
  • 1 year later...
Posted

vet inte om jag lägger mig i rätt tråd här, men känslan säger att jag gör det. Fnns det någon här som filmat en produktion med en Panasonic NV-GS280. Vore kul att se resultatet av det hela. Har själv en 280. Har sett på en hel del produktioner här på världens bästa "Forum". Många är riktigt riktigt bra, men det är inte alltid man vet med vilken kamera som det filmats med. Så har du filmat med en 280 vore det kul att se hur det blev, för visst skiljer det sig en hel del beroendes på vilken kamera du använder?