Jump to content

Sony hdr fx1

torrone

Recommended Posts

Jag tycker om FX1:an, jag har inte använt en DVX, men FX1:an är lätt att jobba med, trevlig zoom och focus, den är stabil och robust, bra LCD-display som kan vinklas riktigt bra.

Jag skulle dock inte slänga ut 35000-45000kr som den kostar i Sverige, men i USA så kan man få den för ca 2500-3000$ vilket motsvarar 18000-22000 kr.

mycket hela handlar om slutmediet och vilken look du vill ha på filmen.

FX1 är i första hand en HD interlace kamera. Och troligtvis den mest "noise fria" kameran i den här klassen. Nackdelen för kameran är när du vill åstkomma en progressiv look för kameran. Du förstör då mycket av kamerans bra egenskaper. Nämligen sänkning av vertikal upplösning. Kameran har fortfarande en hög horisontel upplösning vilket är en fördel för 35mm kopior samt HDTV. Men för DVD som har en väldigt begränsad Horisontel upplösning förstör då FX1 höga horisontella upplösning.

Så om du från början hade en praktiskt upplösning på 800*700 linjer med en FX1 så kommer en progressiv DVD max ha 720*350 vilket är betydligt mindre än 720*576.

En HDTV film kommer andra sidan kunna utnyttja all FX1 upplösnig vilket gör den till ett bättre alternativ.

Jag hade dock hellre köpt en Canon A1 isådannafall som erbjuder betydligt mer alternativ till samma peng.