Zapper Postad 29 december 2006 Postad 29 december 2006 Jag har nu gjort klart min dvd jag jobbat med i Encore men sen när jag ska se den på tv;n så distar det (jag tror det kallas det) fruktansvärt mycket, så här blir det inte i datorn. Har testat att sänka ljudet lite i mitt premiere projekt och det blev lite bättre men det hörs fortfarande ibland i tv;n. Vet någon vad jag ska göra? 0 Citera
Rogge Postad 29 december 2006 Postad 29 december 2006 Vet någon vad jag ska göra? 1. Exportera ljudet från PPro 2. Ta in det i ett ljudbehandlingsprogram och lägg på en limiter och se till att ljudet inte får översitga -6 dB 3. Använd sedan den ljudfilen i Encore. Jag använder Adobe Audition och det sista jag gör innan jag börjar bygga DVD'n är att ta in ljudet i Audition och lägga på en Hard Limiter och sätta den på just -6 dB. (Se till att Boost Input är ställd till 0 bara.) Gör man så slipper man dist för alltid när man bränner DVD-skivor. :) 0 Citera
Zapper Postad 29 december 2006 Författare Postad 29 december 2006 apropå det jag använder cubase, var finns limitern där? 0 Citera
Rogge Postad 29 december 2006 Postad 29 december 2006 apropå det jag använder cubase, var finns limitern där? Ingen aning tyvärr, men F1 plus en sökning på limiter ger dig svaret om och i sådant fall var den finns. :) 0 Citera
jbergman Postad 29 december 2006 Postad 29 december 2006 Jag kan ingenting om ljud, men varför inte lägga en limiter direkt i Premiere? Vilken är vinsten med att göra det i Audition eller Cubase istället? /Jakob 0 Citera
Rogge Postad 29 december 2006 Postad 29 december 2006 Jag kan ingenting om ljud, men varför inte lägga en limiter direkt i Premiere? Vilken är vinsten med att göra det i Audition eller Cubase istället? Därför att det inte finns någon bra limiter i Premiere. :) 0 Citera
jbergman Postad 29 december 2006 Postad 29 december 2006 Jag tror dig, men jag hade hoppats på ett mer uttömmande svar. Men okej, har du någon uppfattning om hur mycket sämre limitern i PPro är? Är det något som alla behöver bekymra sig om, eller är det bara något för audiofiler? (Och jag har inget annat än den yttersta respekt för audiofiler, just för att jag själv är så borta när det gäller ljud.) /Jakob 0 Citera
Rogge Postad 30 december 2006 Postad 30 december 2006 Jag tror dig, men jag hade hoppats på ett mer uttömmande svar. Men okej, har du någon uppfattning om hur mycket sämre limitern i PPro är? Är det något som alla behöver bekymra sig om, eller är det bara något för audiofiler? (Och jag har inget annat än den yttersta respekt för audiofiler, just för att jag själv är så borta när det gäller ljud.) Det jag tycker är dåligt med limitern i PPro som hittas i filtret Dynamics är att den limiterar och samtidigt drar ner ljudnivån på hela klippet. Hard Limiter i Audition limiterar ljudet och lämnar ljudnivån nästan helt orörd och mer eller mindre helt orörd på partier som ligger under den gräns man anger under "Limit Max Amplitude to:". Det är just det som är tjusningen med Hard Limiter. Så vill du samtidigt sänka ljudnivån, använd limitern i PPro, vill du inte sänka ljudnivån när du limiterar, använd Hard Limiter i Audition. Nackdelen med att sänka ljudnivån är ju att pariter i filmen med redan låg ljudnivå, tex en scen i ett tyst rum där du bara hör en klocka ticka, blir lägre än vad det redan är. Då drar man upp volymen när man tittar på materialet på sin DVD, vilket med tanke på den redan dåliga ljudkvaliteten med mycket brus från kameror ger ännu mer brus eftersom redan brusigt ljud som förstärks blir ännu brusigare. Så att försöka hålla ljudnivån så hög som möjligt på det slutliga materialet ger enkelt förklarat mindre brus eftersom bruset "försvinner" bland andra ljud. Bruset är iofs alltid lika högt, men det försvinner bland annat ljud och upplevs som att det är mycket mindre vid högre ljudnivåer trots att det fortfarande ligger på exakt samma nivå. Så scener med låg ljudnivå lämnas orörd av Auditions Hard Limiter medans samma scen med PPro filter Dynamics på sig får en lägre ljudnivå, och det vill iaf inte jag ha på scener med redan låg ljudnivå. Därför väljer jag Hard Limiter! :) 0 Citera
jbergman Postad 30 december 2006 Postad 30 december 2006 Tack för förklaringen! Men motsäger inte det vad som sägs i hjälpen till PPro? Hur pålitliga är deras effektbeskrivningar egentligen? /Jakob 0 Citera
Rogge Postad 31 december 2006 Postad 31 december 2006 Men motsäger inte det vad som sägs i hjälpen till PPro? Hur pålitliga är deras effektbeskrivningar egentligen? Jag vet inte, jag jämförde två klipp och lyssnade på hur det lät och kom fram till det jag skrev ovan. Ett var limiterat till -6dB i PPro och ett var limiterat med Hard Limiter till -6dB i Audition. Sedan lade jag dom parallelt på min timeline och spelade en sekund av klipp A och en sekund av klipp B, en sekund av klipp A och en sekund av klipp B, osv, osv. Då hördes det en tydlig skillnad. Jag använde samma klipp som källa både i PPro och Audition. :) Man hör också tydlig skillnad när man lyssnar på enskilda klipp genom att bara växla mellan av/på på resp limiter. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.