Eibon Postad 20 december 2006 Postad 20 december 2006 Jag har aldrig orkat köpa dvd-brännare för jag kan dvd studio o gillar det massor. Men vad jag vet finns det inte till pc? Vad finns det för program till pc där det är enkelt o göra en schysst meny, egna knappar osv men även utrymme för att göra animerade meny-övergångar, ha rörlig bild i menyn osv? 0 Citera
Max_H Postad 20 december 2006 Postad 20 december 2006 Är ingen hejare på DVD Studio Pro, men jag tror möjligen att det närmaste du kommer (utan att behöva gå på nöten rent ekonomiskt) är Adobe Encore DVD. Den är iofs rätt beroende av Photoshop och After Effects för att göra snygga menyer med animationer (dock inte heeeelt nödvändigt men ganska). Annars kan du ju också kolla på http://www.sonic.com efter DVDit - finns ju även för Blu-ray om du råkar ha en. Eller så kollar du på Scenarist (om du inte hellre vill köpa en ny bil förstås... ;) ) /Max 0 Citera
Eibon Postad 20 december 2006 Författare Postad 20 december 2006 ah adobe låter bra, gillar deras program. Kör både photoshop och after effects då det lär va nice. Animerade menyer kommer nog aldrig på tal säkert men skönt att ha full kontroll på sina enkla menyer iallafall. Många andra program jag testat har bara sjukt fula förinställda menyer/knappar och vill man importera är det ett jävla helvete. 0 Citera
Max_H Postad 20 december 2006 Postad 20 december 2006 Finns ju en 30 dagars demo att testa. Grym fördel är ju att du kan göra hela layouten klar i Photoshop med knappar och allt för att sedan öppna psd-filen i Encore och bara länka knapparna mot mediat. /Max 0 Citera
Eibon Postad 21 december 2006 Författare Postad 21 december 2006 Ah det såg jag aldrig, att det fanns demo alltså. Va just på väg att köpa det, men ska testa demot. Riktigt bra att allt e adobe för då kan man alltid behålla lager inom en psd-fil, och animera dom. 0 Citera
Rogge Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 Riktigt bra att allt e adobe för då kan man alltid behålla lager inom en psd-fil, och animera dom. Och vill du animera menyn kan du direkt innefrån Encore starta en helt ny Composition i AE som då kommer att innehålla din meny, redo för animering! Markera din meny och gå till Menu > Create After Effects Composition. Integrationen är fantastisk mellan programmen tycker jag! :) 0 Citera
Eibon Postad 21 december 2006 Författare Postad 21 december 2006 fan va bra! nåt jag inte förstått mig på i studio pro (eller nu i encore) är hurfan man animerar mellan 2 olika menyer, vad kallas mellan-animationen? tex från huvudmenyn till chapters vill man att blod ska rinna ner över skärmen och sen komma till andra menyn...eller vad som helst, 3d-animera att en bok vänder sida 0 Citera
simonrahnster Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 Tänk dig att din meny är en stillbild (meny). Därefter gör du ett filmklipp med menyn, lägger på övergångar,blod effekt eller vad det nu kan tänkas vara. (övergång) glöm inte att densista framen i filmklippet ska vara den nya menyn. filmklippet ska ha som "end action" den meny som ska komma därefter Meny 1 ---> Filmklippsövergång ---> Meny 2 0 Citera
Eibon Postad 22 december 2006 Författare Postad 22 december 2006 hmm inte glasklart men jag listar nog ut det. edit: det jag inte förstår (och aldrig ens prövat på heller) är hur jag kopplar en menyknapp till en animation som sen slutar i en annan meny. Att startbilden och slutbilden måste vara respektive meny förstår jag allt för väl :) 0 Citera
Rogge Postad 22 december 2006 Postad 22 december 2006 nåt jag inte förstått mig på i studio pro (eller nu i encore) är hurfan man animerar mellan 2 olika menyer, vad kallas mellan-animationen? tex från huvudmenyn till chapters vill man att blod ska rinna ner över skärmen och sen komma till andra menyn...eller vad som helst, 3d-animera att en bok vänder sida Animationen mellan menyerna heter Transition. I Encore 2.0 skall du göra allt för att inte använda Timelines för dina transitions. (Varför tar för lång tid att förklar just nu..) Markera istället den menyknapp du vill ha en övergång på, tex den knapp som tar dig från Meny A till Meny B och använd dig av Properties Panel som har en egen flik för just Transitions för att lägga till den transition du vill använda dig av. Ett tips när du gör övergångar är att se till att övergången mellan menyerna redan finns i den meny du vill komma till för att undvika att övergångarna stoppar både före och efter övergången. Har du övergången i den nya menyn så får du bara ett hack istället för två. Då kommer animeringen mellan menyerna se mycket bättre ut och allt flyter på bättre. I dubbel bemärkelse om du vill ha rinnande blod som du skrev om eftersom övergång och meny finns i samma meny vilket ju inte ger några avbrott mellan övergång och meny och blodet kan då rinna utan avbrott vilket ser mycket bättre ut. Samma princip gäller även för menyer utan blod förstås och då framförallt på menyer med rörlig bakgrund som då bara avbryts en gång istället för två. Jag låter alltid mina övergångar ligga i den meny dom skall till. I exemplet ovan där man vill gå från Meny A till Meny B så lägger jag alltså övergången direkt i Meny B istället för att skapa en separat övergång. Mitt mål när jag gör rörliga DVD-menyer är att alla övergångar skall vara så sömlösa som möjligt vilket är möjligt med denna teknik. Ett hett tips: Lär dig hur Loop Point fungerar i Encore när du håller på med animerade menyer eftersom den har en mycket central del när det gäller rörliga menyer i Encore. :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.