Jump to content

Recommended Posts

Posted

hallå alla

nån som vet hur man kan göra som i harry potter 4 när harry och voldemort fightas på slutet, att två tjocka energi strålar stöter emot varandra.

har AE och vill gärna inte köpa något annat bara för det här.

Posted

Vet inte riktigt om det här är exakt det du söker men en det finns en ganska nyöppnad tråd om harry potter effekter, står i början om hur man gör magistråle:http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11810

Om det var det du sökte kan det vara bra att använda sökfunktionen innan man öppnar ny tråd....

Posted
Om det var det du sökte kan det vara bra att använda sökfunktionen innan man öppnar ny tråd....

jo jag gjorde det men det var svårt att hitta nån som hade ett vettigt svar i nån av dom andra, men den du skickade hade jag inte sett ska kolla på filmen.

tack iaf

Posted
ok ska prova

EDIT:

insåg just att jag inte har någon render. du kan ju gärna förklara vad det är och hur man får tag på det

After effects alltså AE>effect>render. Här hittar du energistrålar, lasersvärd mm. Mängder av grejer du kan göra. Pröva dej fram. Lycka till ;)

potter.jpg

Posted

fixade trapcodes particular för jag läste att det skulle va bra för detta men asså jag hittar inte nån bra tutorial eller beskrivning på exakt hur jag ska göra för i de andra trådana tuggar dom bara hur man ska få bort krysset i mitten och inget hur själva strålen skapas och vilka inställningar man skall ha i particular för att det ska se bra ut.

så ist för att säga sök eller så så kan väll nån säga hur istället

jag vill ha typ som denna bild( ni har säkert sätt filmen)

duell.JPG

Posted

ja lightning har jag men jag lyckas aldrig få det att se ut som jag vill

det är för mycket starwars av det

när jag provar så ser det bara ut som att "blixten" far fram och tillbaka men jag vill att det som ska vara 2 pulser med energi/blixtar som som då möts i mitten och blixtarar osv.

som här:

http://www.ryan-w.com/ryan-w/clips/lightning_duel.mov

och säg inte kolla trapcodes hemsida eller nåt sånt fel att bara säga hur eller ge mig en länk med en tutorial som visar just detta inte annat skit

Posted

Jag har inte sagt att du ska använda trapcode. Du ska använda det program som du har, nämligen after effects. Bevisligen kan du inte after effects. Det är tidskrävande att lära sig. Det tar tid innan du kan dessa 1000-tals olika inställningar, renderingar mm. Alla vettiga tutorials är på engelska. Sök.

/nils

Posted

Många värkar tro att det bara är att trycka på en knapp så har man lasersvärd och utkeyade greenscreens. Jag föreslår att man först lär sig tex. Photoshop, något sån när i alla fall, först. Senare kan man ta nästa steg. AE och photoshop har många likheter i effekter (filter) och liknade. Då får man mer förståelse för olika inställningar och dess betydelse och annat sånt.

Posted

grisen: men förlåt då för att jag inte är en datanörd som du då, men du kanske är medlem i detta fomum för att reta dom som inte kan isället för att hjälpa dina medmänniskor.

apan: jo du jag vet nog att det tar lite tid och bara för att du säger att det tar lång tid så betyder inte att jag får mer hjälp med alla inställningar,

jag antar att man inte ska använda alla tusn inställningar för att göra en stråle;P

och jag har sökt lite men bara för din skull ska jag söka lite till..

Posted
grisen: men förlåt då för att jag inte är en datanörd som du då, men du kanske är medlem i detta fomum för att reta dom som inte kan isället för att hjälpa dina medmänniskor.

apan: jo du jag vet nog att det tar lite tid och bara för att du säger att det tar lång tid så betyder inte att jag får mer hjälp med alla inställningar,

jag antar att man inte ska använda alla tusn inställningar för att göra en stråle;P

och jag har sökt lite men bara för din skull ska jag söka lite till..

Dä var inte snällt mot "grisen". Har han varit otrevlig mot dig, jag upplevde inte det som det. Han är nog den som har varit mest tålmodig med och hjälp ”Harry Potter-nördar” som du.

Posted

okej då förlåt att jag kallade han för gris men jag kom inte på vad han hette och jag kom inte ihåg vad du hate heller så du fick bli en apa....

ja jag är tacksam att han har varit tålmodig men som sagt så har jag inte kommit något närmare svaret på frågan..

p.s: jag är inte harry potter nörd men det var ett bra sätt att beskriva effekten på.

Posted
okej då förlåt att jag kallade han för gris men jag kom inte på vad han hette och jag kom inte ihåg vad du hate heller så du fick bli en apa....

ja jag är tacksam att han har varit tålmodig men som sagt så har jag inte kommit något närmare svaret på frågan..

p.s: jag är inte harry potter nörd men det var ett bra sätt att beskriva effekten på.

Grisen och Apan är ju ett perfekt sätt att genom våra bilder konversera ;)

Liknande om Harry Potter finns i annan tråd. http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11810

/nils

Posted

Ja det verkar som att många velat göra harry potter effekter på senaste tiden :O :P

Jag e inget proffs på Trapcode Particular och e inte särskillt pedagogisk men jag kan skicka detta lilla klipp och konstatera att det inte krävs några vidare färdigheter. Tog mig 10 minuter att göra.

http://forum.voodoofilm.org/attachment.php?attachmentid=1877&stc=1&d=1166719408

Energi Stråle 2.0.rar

Energi Stråle 2.0.rar

Posted

Det är jätte enkelt:

Gå in på alternativet Physics i Trapcodes effekt fönster.

Sedan Air -> Turbulence Field

Där kan du få rörelserna på dina particlar att utvecklas efter slumpmässiga impulsrörelser etc. Om man känner till vad de olika effekterna gör kan man snabbt mixtra ihop något som ser bra ut :)

-- Affect position -- är en av de alternativen jag använde mig av... ;) pröva dig fram