Gå till innehåll

Keystation USB Midi bra eller dålig?


pinto

Recommended Posts

Hej! Jag ska köpa en midi synth hade ja tänkt mig, och ja har kollat på endel olika och har en lite fråga.

 

Varför är Keystation USB midi så billig mot alla andra? Vad är de man kan gör och vad är de man inte kan göra? Och är det några nackdelar med att koppla in i usb?

Länk till kommentar
Share on other sites

En "Keystation 49e" är ingen "midi-synth", utan ett MIDI-klaviatur som du kan använda för att "mata noter" till andra synthar eller en dator. Den har alltså inga egna ljud.

 

Använder du PC så har MIDI via USB varit lite skakigt och ibland tagit onödigt mycket kraft från datorn, men det kanske har ordnat till sig nu (även om jag har USB på mina klaviatur så köra jag alltid traditionella MIDI-kablar).

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör Keystation 49e och tycker den är bra för det priser. Den har ju rätt plastig klaviatur och känns som en billig synt att spela på. Men vill man komma billigt undan så fungerar den ju i alla fall och tangenterna är stora och bra. Att köra midi över USB har jag aldig haft några problem med. Ett extra plus är att klaviaturen får ström av USB-kontakten så man slipper en extra strömförsörjning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja ursäktar att jag andvände "midi synth" som namn. Men jag menade Midi Klaviatur.

Jag planerar att köpa något ljudbibliotek från "East west" men de är väl inte några problem för keystation?

Blir det ofta försening på ljudet när man spelar?

Vad ska man ha för dator tycker ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja ok de låter ju bra, men ASIO drivrutiner måste väl vara speciella till just de ljudkortet jag har?

 

Om man har ett M-audio firewire solo så får man ingen nytta av de väl, på grund av att man inte kan koppla in usb i den, men går de koppla så att de går genom datorns usb till M-audio?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ditt ljudkort är ASIO2-kompatibelt (enligt hemsidan), så jag antar att du har sådana drivrutiner till kortet?

 

Datorn ser väl ditt "ljudkort" som vilket kort som helst, så det spelar ingen roll om det är FW eller PCI-kort. USB-kabeln från klaviaturet går till datorn precis som vanligt och sedan är det upp till inställningarna vilken enhet som ska spela upp ljudet.

 

Förresten - ang. din första fråga om varför det är så billigt i jämförelse med andra klaviatur så gissar jag på att det beror på att det inte har så många kontroller (sliders och sånt) som många andra har, även om jag tror att man kan hitta billigare(?). De dyrare är nog också lite mer robust byggda så frågan är väl lite hur man gillar känslan...

 

Hade själv ett Keystation 49 som funkade bra för det mesta (dock tror jag att jag körde MIDI och inte USB av någon anledning) tills jag behövde ett större. Kommer ihåg den som helt okay, men lite plastig i jämförelse med den jag har nu (som inte heller är någon värsting på klaviaturområdet)...

 

M.v.h.

Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Den är "velocity-sensitive", anslagskänslig, så klaviaturen skickar olika värden beroende på hur hårt anslag du har. Sedan gäller det att den modul/mjukvara som spelar ljudet hanterar eller bryr sig om den informationen (t.ex. EW Symphony Orchestra har både och - vissa ljud ändras med anslaget, andra gör det inte).

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...