Gå till innehåll

Självspelande piano


viken_bo

Recommended Posts

jag tror man kan pilla på några strängar eller nått inuti pianot så trycks tagnenterna ner, så du kanske kan gömma dig bakom hehe

Om du menar att det går "by default" på ett piano så har du fel (strängarna är inte kopplade till tangenterna). Däremot borde det inte vara så himla svårt att lite snabbt rigga ett system med lite smältlim och nylontråd...

 

Vad för sorts piano är det? Vanligt piano eller flygel? Storlek? Placering i rummet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du menar att det går "by default" på ett piano så har du fel (strängarna är inte kopplade till tangenterna). Däremot borde det inte vara så himla svårt att lite snabbt rigga ett system med lite smältlim och nylontråd...

 

Vad för sorts piano är det? Vanligt piano eller flygel? Storlek? Placering i rummet?

Kan du utveckla, hur gör man?

Själv skulle jag göra det kul med "the thing" en spelande hand. ;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

GGLÖÖÖÖÖÖH!?!?!? Ska jag sitta och trycka ner tangent för tangent med en låt som ca 5 min lång???

 

/David

Du får helt enkelt filma tangenterna på nära håll och få dem nedtryckta på något sätt, ej lim. Klippa ihop, snabba klipp. Pianomusiken lägger man på sen i redigeringen. Fiction. Någon annan som har idéer?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte vad du har för redigeringsprogram, men jag skulle först spela hela stycket genom att trycka längst ut på tangenterna, (så får du en rörande innedel av tangenterna), och sen spela längst in på de och få en rörande ytterdel. Sedan maskar man ut respektive del och försöker timestretcha tills det ser ok ut.

 

Dock ganska svårt, tidskrävande, jobbigt etc.

Tror dock ändå det blir lättast att göra som KF.ent antydde, dvs. bara röra på klaffarna, (och sen kanske lägga in ljud i efterhand eftersom det blir svårt att spela ett mästerstycke så:)).

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte vad du har för redigeringsprogram, men jag skulle först spela hela stycket genom att trycka längst ut på tangenterna, (så får du en rörande innedel av tangenterna), och sen spela längst in på de och få en rörande ytterdel. Sedan maskar man ut respektive del och försöker timestretcha tills det ser ok ut.

 

Dock ganska svårt, tidskrävande, jobbigt etc.

Tror dock ändå det blir lättast att göra som KF.ent antydde, dvs. bara röra på klaffarna, (och sen kanske lägga in ljud i efterhand eftersom det blir svårt att spela ett mästerstycke så:)).

Ja, du verkar ha lösningen. Man kan alltså röra tangenterna utan att "spela" ?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...