viken_bo Postad 17 december 2006 Postad 17 december 2006 hello I början i min lilla magi film så tänkte jag att man skulle se ett gamalt piano som spelar av sig självt. Gör man detta enklast verkligheten (hur?) eller i dator (hur?) /David 0 Citera
KF.ent Postad 17 december 2006 Postad 17 december 2006 jag tror man kan pilla på några strängar eller nått inuti pianot så trycks tagnenterna ner, så du kanske kan gömma dig bakom hehe 0 Citera
viken_bo Postad 17 december 2006 Författare Postad 17 december 2006 och hur har du tänkt att jag ska få plats? 0 Citera
Fürni Postad 18 december 2006 Postad 18 december 2006 jag tror man kan pilla på några strängar eller nått inuti pianot så trycks tagnenterna ner, så du kanske kan gömma dig bakom hehe Om du menar att det går "by default" på ett piano så har du fel (strängarna är inte kopplade till tangenterna). Däremot borde det inte vara så himla svårt att lite snabbt rigga ett system med lite smältlim och nylontråd... Vad för sorts piano är det? Vanligt piano eller flygel? Storlek? Placering i rummet? 0 Citera
jernby film Postad 18 december 2006 Postad 18 december 2006 Om du menar att det går "by default" på ett piano så har du fel (strängarna är inte kopplade till tangenterna). Däremot borde det inte vara så himla svårt att lite snabbt rigga ett system med lite smältlim och nylontråd... Vad för sorts piano är det? Vanligt piano eller flygel? Storlek? Placering i rummet? Kan du utveckla, hur gör man? Själv skulle jag göra det kul med "the thing" en spelande hand. ;) /nils 0 Citera
viken_bo Postad 18 december 2006 Författare Postad 18 december 2006 Sort/Storlek: http://www.chavanne.com/piano/chav125noir.jpg Var: I ena hörnet i rummet /David 0 Citera
viken_bo Postad 19 december 2006 Författare Postad 19 december 2006 fint instrument! mmmm.... någon som har någon mer ide än att göra "the thing"? /David 0 Citera
jernby film Postad 19 december 2006 Postad 19 december 2006 animera bild för bild? Är en utmärkt idé ;) /nils 0 Citera
viken_bo Postad 19 december 2006 Författare Postad 19 december 2006 GGLÖÖÖÖÖÖH!?!?!? Ska jag sitta och trycka ner tangent för tangent med en låt som ca 5 min lång??? /David 0 Citera
00Bengtsson Postad 19 december 2006 Postad 19 december 2006 Det ser ut som att de går om man vill: Har däremot ingen anning om det verkligen blir en bra animering, med tanke på att man isåfall inte ser när tangenterna trycks ned. 0 Citera
jernby film Postad 19 december 2006 Postad 19 december 2006 GGLÖÖÖÖÖÖH!?!?!? Ska jag sitta och trycka ner tangent för tangent med en låt som ca 5 min lång??? /David Du får helt enkelt filma tangenterna på nära håll och få dem nedtryckta på något sätt, ej lim. Klippa ihop, snabba klipp. Pianomusiken lägger man på sen i redigeringen. Fiction. Någon annan som har idéer? /nils 0 Citera
qwertyunion Postad 20 december 2006 Postad 20 december 2006 Det ser ut som att de går om man vill: Oj Fan! Det där var en fröjd att se/höra! 0 Citera
carlsson.ola Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 Vet inte vad du har för redigeringsprogram, men jag skulle först spela hela stycket genom att trycka längst ut på tangenterna, (så får du en rörande innedel av tangenterna), och sen spela längst in på de och få en rörande ytterdel. Sedan maskar man ut respektive del och försöker timestretcha tills det ser ok ut. Dock ganska svårt, tidskrävande, jobbigt etc. Tror dock ändå det blir lättast att göra som KF.ent antydde, dvs. bara röra på klaffarna, (och sen kanske lägga in ljud i efterhand eftersom det blir svårt att spela ett mästerstycke så:)). 0 Citera
jernby film Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 Vet inte vad du har för redigeringsprogram, men jag skulle först spela hela stycket genom att trycka längst ut på tangenterna, (så får du en rörande innedel av tangenterna), och sen spela längst in på de och få en rörande ytterdel. Sedan maskar man ut respektive del och försöker timestretcha tills det ser ok ut. Dock ganska svårt, tidskrävande, jobbigt etc. Tror dock ändå det blir lättast att göra som KF.ent antydde, dvs. bara röra på klaffarna, (och sen kanske lägga in ljud i efterhand eftersom det blir svårt att spela ett mästerstycke så:)). Ja, du verkar ha lösningen. Man kan alltså röra tangenterna utan att "spela" ? /nils 0 Citera
carlsson.ola Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 öppnar du pianot bör du se mekaniken ganska tydligt. möjligt att klaffarna är svåråtkoliga i ett piano med hög överdel. En flygel är det busenkelt på. 0 Citera
Lasse_laser Postad 21 december 2006 Postad 21 december 2006 Hade också satsat på att påverka tangenterna inifrån instrumentet. Om inte det går kan du väl alltid animera dom i efterhand. Tror sistnämnda sättet är enklare att få tajmat till musiken dessutom. Fast risken är att det syns att det är datorskapat. 0 Citera
viken_bo Postad 23 december 2006 Författare Postad 23 december 2006 ja...jag får väl försöka klämma mig ner bakom pianot sen försöka hitta rätt tråd...= ) tack för hjälpen, David 0 Citera
carlsson.ola Postad 28 december 2006 Postad 28 december 2006 Jag har gjort en kortis där ett självspelande piano är med nu... kolla in den på forumets filmdel eller (mina piano-skills är inget att skryta med) 0 Citera
00Bengtsson Postad 29 december 2006 Postad 29 december 2006 Jag har gjort en kortis där ett självspelande piano är med nu... kolla in den på forumets filmdel eller (mina piano-skills är inget att skryta med) haha, bra film! :D 0 Citera
jernby film Postad 29 december 2006 Postad 29 december 2006 Jag har gjort en kortis där ett självspelande piano är med nu... kolla in den på forumets filmdel eller (mina piano-skills är inget att skryta med) Du har lösningen, toppenbra ;) /nils 0 Citera
Rymd-musen_sune Postad 28 januari 2007 Postad 28 januari 2007 om du har kameran i ett läge och filmar pianot och sedan har kameran i exakt samma läge men då sitter och spelar i klädd t.ex en blå dräkt ..skulle det väl gå att maska bort dej/någon ..?!! 0 Citera
carlsson.ola Postad 5 februari 2007 Postad 5 februari 2007 hur ska man få tangenterna bakom den man maskar bort att röra sig då? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.