Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag håller på att skriva ett manus för en film som efter en bra bit in i handlingen kommer att innehålla en speciell vändning. Denna "twist" är av största betydelse för filmen och min förhoppning är att åskådaren ska bli överraskad av detta. Den stora frågan är om jag ska "avslöja" denna twist i manuset redan från början, eller vänta med det så att den som läser manuset också blir överraskad? Vad tycker ni?

(Jag kommer att spela in filmen själv.)

Posted

Personligen tycker jag att manuset ska vara precis som filmen fast man tänker sig den i huvudet. Du ska alltså inte avslöja vändningen tidigare.

Men detta är endast min åsikt, jag är ingen manusförfattare som kan alla regler och sådant. Annars kan du ju göra som du själv vill.

Posted

Precis som lilla_farbrorn säger så ska du inte skriva mer än vi som tittare kommer få se. Fast ska du bara skriva den för dig själv (kortfilm?) så spelar det kanske inte lika stor roll, är det dock en långfilm så är det ju viktigt att få med twisten.

Posted

Den ska ju naturligtvis vara där den ska vara.

Vart ska den annars vara och varför ska den inte vara där den ska vara?

Jag förstår inte riktigt hur du tänker..

/D