Salmonsson Postad 29 november 2006 Postad 29 november 2006 Har tidigare läst om olika trådar som har frågor med namn att göra, men hittar inte trådarna trots letande osv. iallfall, min fråga är den: Är det olagligt att använda sig av andra människors namn? Nu menar jag först och främst tex. mördare osv...?.... 0 Citera
Bleckert Postad 29 november 2006 Postad 29 november 2006 nej, finns vad jag vet ingen som har "copy right" på sitt namn. 0 Citera
paracelsus Postad 1 december 2006 Postad 1 december 2006 Om man ska använda en person som har funnits i verkligheten är det bra om man håller sig till kända fakta om personen. Om man spårar iväg för långt kan det bli tråkigheter, det finns ju sånt som ärekränkning t ex. Men framförallt när det gäller kända personer så tillhör det mesta det gör den så kallade "public domain", dvs sånt som alla redan vet och känner till, så då ska det vara lugnt att använda. En brasklapp: jag är ingen jurist, så kolla flera källor om ni är osäkra! ;) 0 Citera
larsson12 Postad 16 december 2006 Postad 16 december 2006 ............................................................................................................ 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.