Jump to content

Recommended Posts

Posted

Står just nu i valet och kvalet och funderar på om jag skall köpa en PC eller en Mac.

Jag ska använda datorn till videoredigering, effekter och 3D.

Vore nice med en lista på de bästa effekt och 3D programmen...

Tack!

Posted
Står just nu i valet och kvalet och funderar på om jag skall köpa en PC eller en Mac.

Jag ska använda datorn till videoredigering, effekter och 3D.

Vore nice med en lista på de bästa effekt och 3D programmen...

Tack!

Väldigt subjektivt. Dom flesta programen finns ju dessutom både till Pc och Mac.

Posted

Hej!

Eftersom du inte nämner spel så Mac helt klart, enkelt val.

Mac är lite dyrare men värd varenda krona. Alla prof. jobbar dessutom med Mac. Själv så kör jag pc hemma, men det är enbart för jag spelar på datorn också. Pc är med fördel billigare, och du kan själv bygga ihop datorn.

Om du vill ha mer specifik info om vilken Mac så säg bara till.

Annars så har Adobe några av dem bättre programen på marknaden.

After Effects är ett exempel

http://www.adobe.com/

Posted

Att alla jobbar med Mac är ju lite överdrivet kan man tycka... Jag har (tidigare) jobbat som återförsäljare för redigeringssystem i över 6 år och skulle påstå att vi hade ca 70% PC och 30% Mac (Premiere/Avid Xpress Pro/FCP) .

Bestäm vilken mjukvara du ska/vill köra och titta på dator sen (om du inte ska köra Avid Xpress Pro förstås som finns till bägge...)

Sen är det ju inget snack om att man får mycket för pengarna om kör Apple idag. Och det går ju att köra både OSX och XP i samma burk.

/Max

Posted

Hej!

Finns billigare val än 3D Max som Cinema 4D som kostar runt 5 000-7 000kr eller så har man blender som är gratis har jag för mig.

/Jesper

Posted

Maya är ett väldigt bra 3D program, men däremot hyfsat dyrt. Sen kan jag även tipsa om Shake 4 som är ett enormt redigeringsprogram för film & video. Nackdelen är att det kan enbart köras på Mac eller Linux o det kostar även en rejäl slant.

Posted

Hej Quest.

Om du ska börjar med 3D och ville inte spendera pengar, då ska man kanske tar en kik på Blender, som är en gratis open source multi platform 3D program. Den börjar blir riktig bra nu.

Även att man ska kanske inte använde den i någon high end production, den ger en bra intrick på 3D och innehåller de flesta verktiga, som man hittar i de andre program.

Man kan ladder ned den på http://www.blender.org