Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har blivit erbjuden att köpa adobe premiere pro av en kompis. På fodralet står det ingen siffra så jag utgår från att det är 1.0.

Är det någon som vet om det är värt att köpa för några hundra. Vet att 2.0 finns på marknaden nu men man vill ju testa lite först innan man köper det nyaste och dyraste.

Så frågan är - är det väldigt stor skillnad mellan dessa två program eller är det okej att köra 1.0 först eller är det för gammalt för att ens jobba med idag.

Idag jobbar jag med pinnacle 10 plus.

Postad

När det gäller försäljning av program tyckar jag man ska kolla upp om det fungerar med 1-3 partlicenser först. Alla mina Adobe-produkter jag har köpt under åren kan inte användas hur som helst, säljas hur som helst. Adobe håller koll på sina program över internet. Inte för att jag vill vara tråkig. Lite mer info kanske lilla farbrorn eller Rogge har.

/nils

Postad

Kolla om det är en sk OEM-licens eller en box-licens. Läs artikelnumret på omslagets "sida". Står det typ "CDS/APPRO,7.0,WIN,OEMBD,WWE" är det en OEM licens.

Box licensen måste ju aktiveras via nätet (fasen... nu blir jag tveksam... eller kom det i version 1.5). I så fall måste din polare av-aktivera licensen innan du kan aktivera den i din burk. Varje boxlicens är tillåten att installera och aktivera på två datorer samtidigt men du får (i teorin) aldrig "köra dom samtidigt. Har han registrerat den kan Adobes kundtjänt hjälpa till med "överföringen" av licensen till en ny ägare. (08 752 33 00 snabbval 1).

Kolla också så han inte har uppgraderat den till version 1.5 eller 2.0 som han kör i någon annan burk för då är "din" 1.0 egentligen värdelös då den inte går att uppgradera igen...

OEM licensen (troligen levererad med ngt videokort) kan du däremot köra utan aktivering (om det ÄR en version 1.0) men du har ingen rätt till support eller kundtjänst från Adobe. Den kan dock uppgraderas som en vanlig licens.

/Max

Postad
Kolla om det är en sk OEM-licens eller en box-licens. Läs artikelnumret på omslagets "sida". Står det typ "CDS/APPRO,7.0,WIN,OEMBD,WWE" är det en OEM licens.

Box licensen måste ju aktiveras via nätet (fasen... nu blir jag tveksam... eller kom det i version 1.5). I så fall måste din polare av-aktivera licensen innan du kan aktivera den i din burk. Varje boxlicens är tillåten att installera och aktivera på två datorer samtidigt men du får (i teorin) aldrig "köra dom samtidigt. Har han registrerat den kan Adobes kundtjänt hjälpa till med "överföringen" av licensen till en ny ägare. (08 752 33 00 snabbval 1).

Kolla också så han inte har uppgraderat den till version 1.5 eller 2.0 som han kör i någon annan burk för då är "din" 1.0 egentligen värdelös då den inte går att uppgradera igen...

OEM licensen (troligen levererad med ngt videokort) kan du däremot köra utan aktivering (om det ÄR en version 1.0) men du har ingen rätt till support eller kundtjänst från Adobe. Den kan dock uppgraderas som en vanlig licens.

/Max

Tack Max

Kan du skapa en tråd om detta. Jag tror det sätter myror i huvudet på nybörjare som köper program billigt. Som inte fungerar. Nu skrattar piratkopierare åt oss.

/nils

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...